سرانجام پروژه آزاد راه اصفهان -شیراز ۸ سال پس از برگزاری مناقصه

مناقصه‌مزایده  بررسی می‌کند سرانجام پروژه آزاد راه اصفهان -شیراز ۸ سال پس از برگزاری مناقصه ۸۰ درصد طرح توسط پیمانکار انجام شده است   گروه راه و شهرسازی- ساخت پروژه ملی آزادراه اصفهان- شیراز که با برگزاری مناقصه در سال ۱۳۸۹ و در زمان دولت دهم شروع شده است تا موجب منظور کوتاه شدن فاصله […]

مناقصه‌مزایده  بررسی می‌کند

سرانجام پروژه آزاد راه اصفهان -شیراز ۸ سال پس از برگزاری مناقصه

۸۰ درصد طرح توسط پیمانکار انجام شده است

 

گروه راه و شهرسازی- ساخت پروژه ملی آزادراه اصفهان- شیراز که با برگزاری مناقصه در سال ۱۳۸۹ و در زمان دولت دهم شروع شده است تا موجب منظور کوتاه شدن فاصله بین این دو شهر تاریخی و توریستی اصفهان و شیراز که هر دو زمانی از پایتخت‌های سلسله‌های مختلف ایرانی بوده است شود. این آزادراه در ادامه تکمیل پروژه شمال جنوب می‌تواند موجب توسعه ترانزیت بین‌المللی کالا شده و در عین حال می‌تواند زمینه توسعه درون‌زای بیش‌تر کشور را فراهم کند. آزاد راهی که در ماه‌های پایانی احداث خود است و پیش‌بینی می‌شود یک پنجم باقی مانده آن در سال جاری تکمیل شود.

اهداف ساخت آزاد راه اصفهان شیراز

آزاد راه اصفهان شیراز موجب کاهش طول مسیر به میزان ۱۴۰ کیلومتر، کاهش مدت سفر میان اصفهان و شیراز به میزان ۱٫۵ ساعت، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال-جنوب در دوباند به طول ۲۲۵ کیلومتر احداث خواهد شد. این آزادراه با مبلغ ۱۶هزار میلیارد ریال، ۵۰درصد سرمایه‌گذاری توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و مؤسسه مالی اعتباری مولی‌الموحدین در مدت ۴ سال در حال احداث می‌باشد که البته فعلاً تا ۸ سال طول کشیده است.

 

مشخصات پروژه

عملیات خاکی به حجم ۴۰میلیون مترمکعب .

آسفالت ۳میلیون و ۴۰۰هزارتن .

بتن ریزی و سنگ چینی یک میلیون و ۴۰۰هزار مترمکعب .

طول گالری‌ها ۲۲۰۰ متر

تعداد ۷۰۰ دستگاه پل کوچک و ۱۵ دستگاه پل بزرگ.

احداث ایستگاه عوارضی، راهدارخانه، محل استقرار پلیس راه، جایگاه پمپ بنزین مجتمع‌های خدماتی، رفاهی

شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان- شیراز با هدف تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور با طول تقریبی ۲۲۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. این آزادراه در دو باند مجزا با احداث تونل و پل‌های بزرگ اجرا می‌شود؛ چشم‌اندازهای کم نظیر منابع طبیعی و آثار باستانی از جمله بهشت گمشده، کاروانسرا و قلعه تاریخی ایزد خواست، تنگه براق و اولین سد قوسی جهان جذابیت خاصی به آن داده است. در این راستا با افزایش ایمنی سفر و کاهش مدت سفر به میزان ۱٫۵ساعت، کاهش قابل توجه مصرف سوخت و سوانح رانندگی و افزایش سرعت از مهم‌ترین دلایل احداث این آزادراه می‌باشد. دوران مشارکت این طرح ملی ۱۸ سال شامل ۴ سال دوره اجرای پروژه و ۱۴ سال دوران بهره‌برداری است و هزینه احداث پروژه با احتساب هزینه‌های تأسیسات و جانبی آن بالغ بر ۱۶هزار میلیارد ریال برآورد شده است. قرارداد مشارکت پروژه مذکور در قالب قرارداد B.O.T منعقد شده و تأمین ۵۰ درصد از سرمایه مورد نیاز توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و مؤسسه مالی اعتباری مولی‌الموحدین برای اجرای پروژه و همچنین احداث تأسیسات جانبی غیر خاص از قبیل: پمپ بنزین، مجتمع‌های خدماتی، رفاهی گردشگری، تعمیرگاه، رستوران، نصب و بهره‌برداری از تابلو‌های تبلیغاتی و… تأمین می‌شود. مالکیت دائم و بهره‌برداری انحصاری از اماکن بین راهی و مجتمع‌های گردشگری پتانسیل بالقوه‌ای را در اختیار این شرکت قرارداده است.

پیشرفت ۸۰ درصدی آزادراه اصفهان-شیراز

آزادراه اصفهان- شیراز با طول ۲۲۵ کیلومتر طولانی‌‌ترین آزادراه در حال ساخت کشور به شمار می‌رود، سرعت در این آزادراه ۱۲۰ کیلومتر طراحی ‌شده است.

عضو انجمن شرکت‌های راهسازی ایران و پیمانکار پروژه آزادراه اصفهان-شیراز گفت: آزادراه اصفهان-شیراز به تکمیل ۸۰ درصدی رسیده است. محمدقاسم پورتقی، عضو انجمن شرکت‌های راهسازی ایران و پیمانکار پروژه آزادراه اصفهان-شیراز در گفت‌وگو با تین‌نیوز خبر از پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه داد. وی با توضیح این‌که آزادراه اصفهان-شیراز با طول ۲۲۵ کیلومتر طولانی‌‌ترین آزادراه در حال ساخت کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: سرعت در این آزادراه ۱۲۰ کیلومتر طراحی‌شده است. خیرا… خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر خبر داده بود که آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد که این پروژه حدود دوهزار میلیارد تومان تزریق اعتبار داشته که از این رقم ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد آورده سرمایه‌گذار بوده است. گفته می‌شود که آزادراه اصفهان- شیراز از اصلی‌‌ترین حلقه‌های تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران به شمار می‌رود که مسافت سفر جاده‌ای میان این دو شهر مهم را حدوداً ۱۳۰ کیلومتر کاهش خواهد داد. ازاین‌رو با افتتاح آن در کنار صرفه‌جویی در زمان سفر از نظر هزینه و مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی به ثبت می‌رسد. در کنار آزادراه اصفهان- شیراز، آزادراه‌های تهران- شمال، حرم تا حرم و پروژه‌های کنارگذر جنوبی تهران و کنارگذر شرقی اصفهان بخشی از پروژه‌هایی بوده که در طول این سال‌ها با پیشرفت‌های قابل ‌توجهی مواجه شده است.

برای شروع کار از تجربه‌ کارگران ماهر ترکیه‌ای استفاده کردیم

پورتقی ادامه داد: برای شروع کار از تجربه ‌کارگران ماهر ترکیه‌ای استفاده کردیم و اکنون توانستیم به سطحی برسیم که بدون حضور کارگران ترکیه‌ای در امر رویه‌سازی به خودکفایی برسیم و کارگران ایرانی پای کار بایستند.

به گفته‌ پورتقی اکنون به ‌جز مسیر اصفهان-شیراز در آزادراه تهران-شمال هم در حال استفاده و ساخت رویه‌های بتنی هستیم.

وی با اشاره به‌ ضرورت آموزش و تربیت کارگران ماهر در کشور، گفت: رویه‌های بتنی در سطح راه‌های کشور فنی جدید و نو است که باید برای آن نیروهای اختصاصی را آموزش داد و به همین دلیل به تفاهم وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی نیازمندیم که بتوانیم نیروهای ماهر و آموزش دیده بیش‌تری برای اشتغال در سطح راه‌های کشور داشته باشیم. این آزادراه بین دو شهر تاریخی و توریستی اصفهان و شیراز در دو باند مجزا با احداث تونل و پل‌های بزرگ اجرا می‌شود؛ چشم‌اندازهای کم‌نظیر منابع طبیعی و آثار باستانی ازجمله بهشت گمشده، کاروانسرا و قلعه تاریخی ایزدخواست، تنگه براق و اولین سد قوسی جهان جذابیت خاصی به آن داده است، در این راستا با افزایش ایمنی سفر و کاهش مدت سفر به میزان ۱٫۵ ساعت، کاهش قابل ‌توجه مصرف سوخت و سوانح رانندگی و افزایش سرعت از مهم‌ترین دلایل احداث این آزادراه هست. عمر طولانی‌تر روسازی بتنی، حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی به‌علاوه هزینه‌های نگهداری کم‌تر در دوره بهره‌برداری از دیگر مزایای بهره‌مندی از این شیوه روسازی است.