همه ظرفیت‌های دولت در جنگ اقتصادی !

همه ظرفیت‌های دولت در جنگ اقتصادی ! گروه اقتصاد کلان- در زمان جنگ‌های نظامی اتاق‌های جنگ تشکیل می‌شود تا با قدرت همه اولویت‌های کشور را در مسیر موفقیت در جنگ، هدایت کنند و همه تصمیم‌سازی‌ها در این مسیر واقع می‌شود. حال که ناخواسته کشور در شرایط حساس جنگ اقتصادی قرار گرفته، لازم است کمربند‌ها را […]

همه ظرفیت‌های دولت در جنگ اقتصادی !

گروه اقتصاد کلان- در زمان جنگ‌های نظامی اتاق‌های جنگ تشکیل می‌شود تا با قدرت همه اولویت‌های کشور را در مسیر موفقیت در جنگ، هدایت کنند و همه تصمیم‌سازی‌ها در این مسیر واقع می‌شود. حال که ناخواسته کشور در شرایط حساس جنگ اقتصادی قرار گرفته، لازم است کمربند‌ها را محکم کرده و همه اولویت‌های کشور را برای مقابله با تهدیدات اقتصادی قرار بدهیم. موضوعی که به نظر با تحرکات جدید دولت میسر شده است.

در دیدار با رهبری تأکید شد، میانداری در امور اقتصادی با دولت است

معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: در دیدار رهبری با کارگزاران نظام تأکید شد، میان‌داری در امور اقتصادی با دولت است؛ هماهنگی و همکاری خوبی میان ۳ قوه در امور اقتصادی ایجاد شده است. محمد نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که بعد از دیدار رهبری با کارگزاران دولت برای محوریت قراردادن مسایل اقتصادی چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: تدبیری که مقام‌معظم‌رهبری در تشکیل جلسات شورایعالی هماهنگی اقتصادی از سران ۳قوه و مسؤولان اقتصادی اندیشیدند، ظرفیت جدیدی اضافه کرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: برای ارتقا سطح هماهنگی در مسایلی که لازم است تصمیمات سریع اقتصادی گرفته شود و همچنین اموری که در حالت عادی زمانبر است، این شورا راهگشا است. نهاوندیان گفت: تا به حال بیش از ۴ جلسه داشتیم و در این جلسات از همه ظرفیت‌های کارشناسی ۳ قوه استفاده می‌شود. پژوهشگاه‌های ۳ قوه را در کنار هم قرارداده‌ایم، مثلاً در مورد اصلاح نظام بانکی در مرکز پژوهش‌های مجلس و هم در دولت در بانک مرکزی فعالیت شده است. وی خاطرنشان‌کرد: مسایل مهمی در دستور کار قرار گرفته است؛ مثلاً در مورد نقدینگی که هم به اصلاح نظام بانکی مربوط می‌شود و هم بخش تورمی فعالیت شده است. نهاوندیان گفت: شرایط جدید از این جهت که ضرورت هماهنگی را بیش تر مورد توجه قرارداده، مغتنم شمرده شده است. در جلسه با رهبری تأکید شد در امور اقتصادی میان‌داری با دولت است و سایر نهاد‌ها باید همکاری‌های لازم را انجام دهند. معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: این موضوع برعهده رسانه‌هاست که فضای فکری جامعه هم همراه ۳ قوه باشد؛ طبعاً اگر چنین همگرایی وجود داشته باشد آسیب‌پذیری جامعه و اقتصاد ما نسبت به مسایلی که ممکن است پیش بیاید یا دیگران بخواهند تحمیل کنند، کم‌تر می‌شود.

دولت اختیارات لازم برای جنگ اقتصادی را دارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسایلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد و نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها که از سوی دولت تهیه شده، اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به شرایطی که در حوزه اقتصادی کشور شاهد هستیم و از طرفی مواجهه دشمن که در حوزه مسایل اقتصادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شکل ویژه‌ای افزایش پیدا کرده است، ما باید در ارتباط با این موضوع و مقابله با آن تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت به هر حال برنامه‌هایی را به منظور مواجهه با اقدامات تحریمی که در ماه آینده قرار است از سوی آمریکایی‌‌ها علیه ایران اعمال شود، در دستور کار قرارداده است.

دولت خیلی با تأخیر بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها را ارایه کرد

پورابراهیمی بر همین اساس اضافه‌کرد: البته به عقیده من دولت خیلی با تأخیر این کار را انجام داد و‌ ای کاش این فضایی دولت که از اقتصاد مقاومتی، جنگ اقتصادی و آرایش جنگی در حوزه اقتصادی نام می‌برد، سال‌ها قبل انجام داده بود که خیلی از مسایل و موضوعات طبیعتاً می‌توانست نتایج بهتری را در شرایط کنونی داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: در هر صورت علی‌رغم این‌که دولت با تأخیر این کار را آغاز کرده است اما اصل ماجرا مبنی بر این‌که دولت برنامه‌ای داشته باشد و در این برهه از بحران اقتصادی اقداماتی را انجام دهد، مورد قبول ما است.

پورابراهیمی ادامه‌داد: نکته مهمی که در این خصوص و در ارتباط با این بسته باید ذکر کنم این است که ما در مجلس شورای اسلامی یکسری اقداماتی را هم در کمیسیون اقتصادی و هم در کارگروه‌های تخصصی که با هماهنگی هیأت رییسه انجام شد، آغاز کردیم.

دولت از همان روزی که روی کار آمد باید این برنامه‌ها را برای مقابله با تحریم ارایه می‌کرد و نمونه آن هم بحث نقدینگی است که هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اعتقاد ما بر این بود که برخی از موضوعات و محور‌ها را باید با تأکید ویژه به دولت بگوییم که البته مجموعه اقدامات را در قالب گزارشی دو هفته گذشته از طرف مجلس و از طریق شورایعالی هماهنگی اقتصادی به دولت رساندیم که در آنجا هم مباحثی را مطرح کردیم.

از اقدام دولت برای مقابله با دولت استقبال می‌کنیم

وی‌ ادامه‌داد: پیشنهاد ما هم این است که دولت در این رابطه لایحه ارایه کند، یعنی حتماً نیازمند این هستیم که در این ارتباط دولت از طریق لایحه اقدام کند و اگر در هر صورت ما تشخیص دهیم موارد مهمی در کشور که فوریت و ضرورت آن مشخص و تعیین شده است، اما دولت نه خود اقدام می‌کند و نه در قالب لایحه از ما مجوز می‌گیرد، طبیعتاً مجلس ورود خواهد کرد و ما در قالب طرح و به عنوان مصوبه مجلس آن را مطرح خواهیم کرد. نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه‌کرد: در هر صورت تأکید و اولویت ما در این رابطه این است که دولت از طریق لایحه اقدام کند چراکه ضمانت اجرایی لایحه بیش‌تر از ضمانت اجرایی طرح خواهد بود و از این جهت می‌تواند کمک کند.

حجم نقدینگی مسأله جدیدی نیست که دولت بخواهد در مواجهه با جنگ اقتصادی از آن یاد کند

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آنچه‌ که انجام شده برخی محورهای مهم است که از قبل وجود داشته و برخی هم مهم است، اما موضوعاتی مثل نقدینگی چیز جدیدی نیست که اکنون دولت بخواهد در بحث مواجهه با جنگ اقتصادی از آن یاد کند. «براساس تقسیم‌بندی‌‌ها و بررسی‌هایی که روی محورهای این برنامه داشتیم استنباط بنده این است که یکسری از این محور‌ها مربوط به ساختارهای اقتصادی ایران است، یعنی ما چه در جنگ اقتصادی با آمریکا باشیم و چه نباشیم، چه ما را تحریم بکنند و چه نکنند، حجم نقدینگی یکی از مشکلات اقتصادی ما در شرایط کنونی است».

حجم نقدینگی مشکل اقتصادی ما است

پورابراهیمی در همین راستا عنوان‌کرد: بنابراین برنامه حجم نقدینگی که یکی از برنامه‌های پیشنهاد‌ی آقای نوبخت است، را باید ۵ سال قبل ارایه می‌کردند. همه می‌دانیم زمانی‌که دولت شروع به‌کار کرد حجم نقدینگی کم‌تر از ۵۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون حجم نقدینگی به بیش‌تر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی حجم نقدینگی در این ۵ سال به ۳ برابر افزایش پیدا کرده است و این به نظر می‌رسد نیازمند یک بازنگری جدی است. یکسری از این محور‌ها مربوط به ساختارهای اقتصادی ایران است، یعنی ما چه در جنگ اقتصادی با آمریکا باشیم و چه نباشیم، چه ما را تحریم بکنند و چه نکنند، حجم نقدینگی یکی از مشکلات اقتصادی ما در شرایط کنونی است. وی بر همین اساس اضافه‌کرد: مسایلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه اینها تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است که باید بر این حجم از نقدینگی نظارت می‌کردند و تصمیمات جدی گرفته می‌شد.