تدوین نظام‌نامه پیوست فناوری در قراردادهای معدنی

در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی توسط ایمیدرو انجام می‌شود تدوین نظام‌نامه پیوست فناوری در قراردادهای معدنی محمدقره‌داغلی -وجود ذخایر معدنی فراوان آن هم با تنوع بالا باعث شده تا ایران در بین ۱۵ کشور معدنی جهان قرار گیرد. اما آنچه در این بین مهم است استفاده بهینه و بهره‌بردن از این ذخایر ارزشمند است. […]

در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی توسط ایمیدرو انجام می‌شود

تدوین نظام‌نامه پیوست فناوری در قراردادهای معدنی

محمدقره‌داغلی -وجود ذخایر معدنی فراوان آن هم با تنوع بالا باعث شده تا ایران در بین ۱۵ کشور معدنی جهان قرار گیرد. اما آنچه در این بین مهم است استفاده بهینه و بهره‌بردن از این ذخایر ارزشمند است. توسعه فناوری اطلاعات از مهم‌‌ترین پیش‌نیازهای اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در هر کشوری به شمار می‌آید و توجه به این موضوع در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی ضروری است. این در حالی است که بسیاری از صنایع و فناوری‌های پیشرفته در تمامی حلقه‌های زنجیره معدنکاری از اکتشاف تا فرآوری، با اتکا به اقتصادهای دانش‌بنیان است.

از پیامدهای عقب‌ماندگی فناورانه بنگاه‌های معدنی می‌توان به نرخ تمام‌شده بالا و بهره‌وری پایین اشاره کرد. پس برای رسیدن به ارزش افزوده بالا در صنعت معدنکاری، توجه به توسعه فناوری‌ها باید در نظر قرار گیرد.

با تولد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن، می‌توان امیدوار بود که این بخش ظرفیت‌های زیادی در اقتصاد دارد و می‌تواند توسعه صادرات را مبنای هدف خود قرار دهد.

گفتنی است که سند چشم‌انداز ۲۰ساله راهبرد اصلی توسعه کشور بر مبنای «توسعه دانش‌بنیان اقتصاد ملی» قرار گرفته به‌طوری‌که با پیگیری این راهبرد، اقتصاد ایران باید در سال ۱۴۰۴ شمسی به یک اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شود. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس (OECD) از تعاریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و در آن سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

در همین زمینه ایمیدرو در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تدوین نظام نامه پیوست فناوری در قراردادهای انتقال فناوری را در دستور کار قرارداده است.

 این سازمان در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی سعی کرده است در قراردادهای بین‌المللی خود، سهم تأمین تجهیزات داخلی را ارتقا داده و به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی پیشگام، تدوین نظام‌نامه پیوست فناوری در قراردادهای انتقال فناوری را در دستور کار خود قرار دهد. این نظام‌نامه با مشاوره مؤسسه یونیدرو در دانشگاه تهران در دست نهایی‌ شدن است.

همچنین ایمیدرو به عنوان یک سازمان راهبردی در نظر دارد به عنوان یک بازار مصرف گسترده زمینه حضور فعالانه متخصصان و نوآوران را فراهم کند از این رو در ۳محور زیر اقدامات مناسبی در دست اجرا دارد.

ایجاد صندوق سرمایه‌گذار جسور (VC)

ایمیدرو در نظر دارد به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی پیشرو در حمایت از ارتقای سهم محصولات دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی صندوق سرمایه‌گذار جسور(VC) ایجاد کند. وجود چنین صندوقی ابزاری کارا برای حمایت‌های سطح بالا از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ایجاد می‌کند که با برقراری ارتباط مؤثر این صندوق با «صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی» و «بانک صنعت و معدن» می‌توان در سبد حمایت مالی ایمیدرو و وزارت صمت تنوع ایجاد کرد. با انجام توافق اولیه با صندوق نوآوری و شکوفایی مقدمات استقرار این صندوق با اندوخته اولیه مناسبی فراهم شده است که امید است در آینده نزدیک فرایند قانونی آن نهایی شود.

ایجاد مرکز نوآوری

ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین تهییج شکل‌گیری شرکت‌های این حوزه نیازمند استقرار نهاد‌‌ها و سازمان‌های میانجی مناسبی همچون مراکز نوآوری است. مراکز نوآوری با ورود ایده‌های نوآورانه و ارایه مجموعه خدمات مدیریت، فنی و مهندسی به تیم‌‌‌ها کمک می‌کنند تا ضمن دستیابی به محصولات، فرایندها، خدمات دانش‌بنیان، شرکت‌های خود را در پارک‌های علم و فناوری یا شهرک‌های صنعتی استقرار دهند.

ایمیدرو در نظر دارد براساس قرارداد با مؤسسه یونیدرو، با توجه به امکانات دانشگاهی کشور، زمینه طراحی و استقرار این مرکز را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فراهم کند.

با توجه به توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان کشور در سال‌های اخیر وجود چنین مرکزی تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند موجب ارتقای تعامل افراد مؤثر در ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان در این بخش شود.

برگزاری جشنواره ایده‌های نوآورانه اینوماین

یکی از ابزارهای مهمی که می‌تواند موجب برقراری ارتباط مؤثر با نوآوران و فناوران عرصه معدن و صنایع معدنی گردد، گردآوری، ارزیابی و حمایت از ایده‌های نوآورانه آنهاست. برای این منظور طی قراردادی مؤسسه یونیدرو مسؤولیت برگزاری جشنواره ایده‌های نوآورانه در معدن و صنایع معدنی با عنوان اینوماین را (۲۳ و ۲۴ تیرماه) بر عهده گرفت.

علاوه بر ایمیدرو، دانشگاه‌ تهران و پارک علم و فناوری این دانشگاه و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از برگزاری این جشنواره حمایت می‌کنند.