چالش بانک مرکزی با مسافران

ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی تعیین تکلیف می‌شود چالش بانک مرکزی با مسافران گروه بانک بیمه بورس- ارز مسافرتی، مسأله‌ای که این روز‌ها حساسیت بیش‌تری پیدا کرده و هر از چند گاهی هم خبر حذف آن به گوش می‌رسد. ارزی که از ۲۰ فروردین ماه سال‌جاری با ابلاغیه بانک مرکزی به مسافران تعلق می‌گیرد […]

ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی تعیین تکلیف می‌شود

چالش بانک مرکزی با مسافران

گروه بانک بیمه بورس- ارز مسافرتی، مسأله‌ای که این روز‌ها حساسیت بیش‌تری پیدا کرده و هر از چند گاهی هم خبر حذف آن به گوش می‌رسد. ارزی که از ۲۰ فروردین ماه سال‌جاری با ابلاغیه بانک مرکزی به مسافران تعلق می‌گیرد و کم‌کم صدای قطع شدن آن به گوش می‌رسد؛ حال تا به اینجای کار بانک مرکزی همسو با مسافران حرکت کرده و فعلاً خبری از قطع ارز مسافرتی نیست.

ابلاغیه‌ای برای سفر

براساس ابلاغیه بانک مرکزی، ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک‌المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها است. همچنین متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارایه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی هستند. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد شد. تأمین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک‌های تجارت و سامان کمافی‌السابق ادامه می‌یابد.

فروش ارز در بازار آزاد

با توجه به این‌که دلار اختصاص یافته به مسافران حدود ۴۳۰۰ تومان بوده و با قیمت بازار آزاد که تا بیش از ۸۰۰۰ تومان معامله می‌شود اختلاف قابل توجهی وجود دارد، همین امر موجب ایجاد فعالیت‌های دلالی و فروش ارز دریافتی بابت سفر در بازار شده است. قیمت یورو اختصاص یافته به مسافران نیز حدود ۵۵۰۰ تومان است که البته نرخ آن در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

بانک مرکزی و سازمان گردشگری

 به‌طور حتم حذف ارز مسافرتی بدون در نظر گرفتن محلی برای تأمین آن انجام نخواهد شد این در شرایطی است که در مدت اخیر رایزنی و مذاکرات زیادی ظاهراً بین بانک مرکزی و سازمان گردشگری برای ایجاد راهکاری انجام شده، اما هنوز موضوعی مشخص و نهایی نشده که برخی خبر‌ها از این حکایت دارد که تأمین ارز مسافران نیز در بازار ثانویه ارزی احتمالاً انجام خواهد شد.

ورود بازار ثانویه

بازار ثانویه ارزی محلی برای تأمین ارز واردکنندگان است که از محل ۲۰ درصد ارز ناشی از صادرات غیرنفتی برای کالاهای گروه سوم که از ضرورت کم‌تری واردات آنها برخوردار است، انجام می‌شود. این تأمین ارز در سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) قرار داشته و معاملات در آن انجام می‌شود، اما برخلاف گروه اول و دوم کالایی که ارز آنها با نرخ رسمی بانک مرکزی که اکنون حدود ۴۳۰۰ تومان برای دلار است انجام می‌شود برای گروه سوم با نرخ توافقی و رقابتی است به‌طوری‌که تاکنون قیمت ۷۵۰۰ تومان هم برای دلار تعیین و معامله شده است. از این رو اگر قرار باشد تأمین ارز مسافران در بازار ثانویه انجام شود هزینه آنها در مقایسه با ارز ارزان‌تری که این روز‌ها دریافت می‌کند، بالا خواهد رفت.

تعیین تکلیف ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی

در همین ارتباط، مهدی‌کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از تعیین تکلیف ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی خبر داد. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی پیشنهادهای جدیدی برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در دست بررسی است. این مقام مسؤول در نظام بانکی از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اعطای ارز مسافری در دولت خبر داد و اعلام کرد: دولت تدابیری برای اختصاص ارز مسافری در دو نرخ بازار ثانویه و نرخ دولتی تدارک دیده است که ممکن است براساس آن، سقف ارز مسافری با نرخ دولتی، از هزار یوروی فعلی تقلیل یابد و به جای آن، تا یک سقف بالاتری، امکان تأمین ارز مسافری از بازار ثانویه به‌ وجود بیاید. وی افزود: این مکانیزم در حال چانه‌زنی در دولت است و به زودی ضوابط ارز مسافری تغییر خواهد کرد.

وی افزود: تا زمان تصمیم‌گیری نهایی در مورد دستورالعمل مذکور، تمام بانک‌ها مکلف هستند مطابق دستورالعمل‌های گذشته بانک مرکزی در تأمین ارز مسافری اقدام کنند و نباید هیچ‌گونه خللی در این موضوع ایجاد شود.