برنامه‌های دولت برای تولید و اشتغال در سال‌جاری

برنامه‌های دولت برای تولید و اشتغال در سال‌جاری سازمان برنامه و بودجه کشور در سال حمایت از تولید ملی جزییات ۱۰ برنامه حمایتی در عرصه تولید و اشتغال را بیان کرد. سازمان برنامه و بودجه خلاصه برنامه‌های تولید و اشتغال در سال ۹۷ را اعلام کرد. طرح کارورزی به گزارش تسنیم، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی […]

برنامه‌های دولت برای تولید و اشتغال در سال‌جاری

سازمان برنامه و بودجه کشور در سال حمایت از تولید ملی جزییات ۱۰ برنامه حمایتی در عرصه تولید و اشتغال را بیان کرد.

سازمان برنامه و بودجه خلاصه برنامه‌های تولید و اشتغال در سال ۹۷ را اعلام کرد.

طرح کارورزی

به گزارش تسنیم، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی یکی از برنامه‌های دولت در راستای تولید و اشتغال اعلام شده است؛ این طرح یک دوره آموزشی تلقی می‌شود. طول دوره کارورزی حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۲ ماه برای هر کارورز (به‌طور متوسط ۵ ماه برای هر کارورز)، براساس استانداردهای مصوب آموزش مهارتی تعیین می‌شود و برای کارورزان مشمول طرح، کمک هزینه کارورزی به صورت ماهیانه ۳۰ درصد حداقل دستمزد (معادل ۳۳۴ هزار تومان) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، برای تأمین بیمه مسؤولیت مدنی به ازای هر کارورز رقمی معادل ۵۰ هزار تومان در سال توسط دولت پرداخت خواهد شد. طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی موجب افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در آنها شده و متقابلاً دانش و آموخته‌های آنها به محیط کسب و کار انتقال یافته و سرمایه انسانی نیز تقویت می‌شود.

طرح مشوق بیمه سهم کارفرمایی

این طرح در راستای تحرک بخشی به بازار کار کشور، حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان و ایجاد اشتغال از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید، اجرا می‌شود.

افزایش اشتغالزایی جوانان فارغ‌‌التحصیل دانشگاهی، کمک به هزینه‌های جذب و به‌کارگیری جوانان در بنگاه‌های اقتصادی از جمله اهداف و گروه هدف هم ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار شغل اولی‌ (۷۰ هزار نفر از فرایند کارورزی و مابقی جذب مستقیم) اعلام شده است.

نحوه اجرا هم به صورت استفاده از ظرفیت مراکز کاریابی غیردولتی برای به‌‌کارگیری شغل اولی و مدت برخورداری از مشوق بیمه‌ای ۱۲ تا ۲۴ ماه مطابق ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و پرداخت سهم بیمه کارفرما (۲۳درصد) به ازای هر شغل اولی است.

پرداخت کمک‌های بلاعوض به میزان ۳۲۰۳ میلیارد ریال برای کمک به سهم بیمه کارفرمایی بنگاه‌های اقتصادی برای سال ۹۷ (۱۳۰ هزار نفر از مشمولین طرح به مدت ۸ ماه و ۷۰ هزار نفر که از شاغلان جذب شده از طرح کارورزی هستند به مدت ۳ ماه از این مشوق برخوردار خواهند شد).

طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

اهداف این طرح آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، کمک به واحدهای اقتصادی فعال به منظور شناسایی نیروی کار مستعد و توانمند، زمینه‌سازی برای کاهش هزینه‌های جذب و به‌کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی اعلام شده و گروه هدف هم ۲۰۰ هزار نفر جوانان شغل اولی برای دوره مهارت‌آموزی است.

نحوه اجرای این طرح شامل ثبت نام متقاضی دوره مهارت‌آموزی و یا واحد پذیرنده از طریق ثبت در سامانه اعلامی و مدت برخورداری از دوره مهارت‌آموزی تا ۱۲ ماه بوده و کلیه مهارت‌آموزان مشمول این طرح از شمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی خارج خواهند بود.

طرح یارانه دستمزد

طرح یارانه دستمزد شامل اهداف زیر است؛ افزایش اشتغالزایی جوانان در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار، کمک به هزینه‌های جذب و به‌کارگیری جوانان در بنگاه‌های اقتصادی همچنین گروه هدف ۶۰ هزار نفر جوانان شغل اولی در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار در نظر گرفته شده است. نحوه اجرا به شکل استفاده از ظرفیت مراکز کاریابی غیردولتی برای به‌‌کارگیری شغل اولی، مدت برخورداری از مشوق بیمه‌ای تا ۱۲ ماه، پرداخت متوسط سرانه کمک هزینه دستمزد معادل۳۰ درصد حداقل دستمزد برای به‌کارگیری شغل اولی (ماهانه ۳۳۴ هزار تومان)، پرداخت کمک‌های بلاعوض به میزان ۱۶۰۴ میلیارد ریال برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی در قالب یارانه دستمزد به مدت ۸ ماه تا پایان سال ۱۳۹۷٫

طرح توسعه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی

پیوند مالی بین یک مؤسسه مالی رسمی با یک مؤسسه مالی غیررسمی محلی (مانند گروه خودیار) را بانکداری پیوندی می‌‌نامند. اهداف کلی طرح شامل افزایش توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در مناطق روستایی، توانمندسازی افراد و ایجاد و توسعه کسب و کارهای خرد و بهبود معیشت مناطق مورد نظر و گروه هدف را روستاییان تنگدست و آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند که دسترسی آنها به تسهیلات بانکی بدون ضمانت و وثیقه، تنها از طریق راهبردهای تأمین مالی خرد (نزد مؤسسه تاک در ایران) میسر است و افراد آسیب‌‌پذیر و کم درآمد در مناطق شهری و روستایی با رویکرد اشتغالزایی به ویژه جوانان و زنان تشکیل می‌دهند. نحوه اجرا شامل استفاده از ظرفیت‌های محلی و توانمند نمودن آن برای مشارکت در تولید و اشتغال و آماده‌سازی برای بازار محصولات تولید شده، پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری یا بلاعوض برای اجرای دقیق‌‌تر طرح در مناطق و ظرفیت‌سازی و آموزش، پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ متعارف بانکی(به جای ارزان‌قیمت) است.

ویژگی‌های گروه‌های خودیار در طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری

همه اعضای گروه بایستی ساکن محله/روستای محل اجرای برنامه باشند، تعداد اعضای گروه بین ۱۵ تا ۲۵ نفر باشد، از هر خانواده فقط یک نفر حق عضویت در یک گروه را دارد، کلیه اعضا، مجمع عمومی گروه را تشکیل می‌دهند و هر گروه دارای یک هیأت اجرایی شامل «گروه‌یار»، «خزانه‌دار» و «منشی» باشد، گروه دارای حساب مشترک نزد بانک کشاورزی باشد، هیأت اجرایی گروه نباید از بستگان درجه یک باشند و افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند عضو گروه باشند و افراد دارای بدهی معوق یا چک برگشتی هم در گروه نباشند، اما مراحل اجرای طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی شامل انعقاد قرارداد میان سازمان بهزیستی استان و مؤسسه مجری برنامه، تعیین شهرستان‌های هدف، انتخاب مجریان محلی، دوره‌های توجیهی و آموزشی لازم برای دست‌اندرکاران مختلف برنامه، مجریان محلی به فرمانداری شهرستان‌های هدف، ورود تسهیلگران به روستا‌ها و آغاز تشکیل گروه‌های خودیار، تداوم و تکمیل مراحل برنامه، گزارش‌دهی، بازدید یارگیری از سایر سازمان‌ها و پایداری برنامه است. با توجه به تجارب موفق این برنامه با مشارکت و هماهنگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت متبوع، سازمان بهزیستی و بانک کشاورزی، می‌توان علاوه بر رشد طبیعی برنامه، طی ۶ سال ۱۰۰ هزار نفر جدید را در قالب ۶ هزار گروه خودیار با استفاده از منابع قانون اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، به جامعه تحت پوشش برنامه افزود به‌طوری‌که نوآوری‌ها و ابتکارات ویژه‌ای نیز طراحی برنامه را در برگیرد تا آن‌ را از تأثیرات زیر برخوردار کند:

الف- افزایش پایداری گروه‌های خودیار از طریق شبکه‌سازی و تجمیع آنها در نهادهای بزرگ‌تر

ب- کاهش هزینه‌های سرانه برای آموزش و ترویج مهارت‌های کسب و کار

ج – ایجاد بستر مناسب برای هدایت و جذب بیمه‌های خرد برای گروه هدف

د- کاهش اعوجاج متصور بر استفاده از نرخ سود سرمایه‌ای که به مراتب پایین‌تر از نرخ رایج تورم است و هدایت اختلاف بین دو نرخ به سوی و به سود تقویت نهادهای روستایی و توسعه اجتماع محور

هـ کاهش خطر انحراف از هدف تسهیلات که معمولاً در پی استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت پیش می‌آید

و -کاهش مخاطرات اخلاقی ناشی از انتخاب همسانان نامناسب و نامتناسب

برنامه توسعه اشتغال در بخش صنعت

برنامه‌های حوزه صنعت شامل دو طرح به شرح زیر است:

برنامه اشتغال در حوزه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی اشتغالزا؛ اجرای این برنامه منتهی به ایجاد ۷۴٫۵ هزار فرصت شغلی جدید تا پایان سال ۱۳۹۷ خواهد شد. این برنامه شامل طرح‌های توسعه تولید پوشاک با احداث ۱۲ شرکت پشتیبان استانی و ۱۲۰ کارخانه دوزندگی صنعتی. ایجاد ۱۰ واحد جواهرسازی استانی و ۲۰۰۰ کارگاه خانگی تولیدی در حوزه سنگ‌های زینتی و جواهرات.

حلقه‌های مفقوده خوشه‌‌های کسب و کار؛ ۴۲۲ حلقه مفقوده که با تکمیل این حلقه‌ها، زنجیره ارزش تولید کسب و کار‌ها تکمیل و علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالاتری نیز در کل زنجیره ارزش تولید محصولات حاصل خواهد شد. ایجاد کلینیک‌های صنعت در ۱۰ مرکز استان و ۱۲۰ شهرستان کشور، ۵۰ مرکز لجستیک (مدیریت زنجیره تأمین): در شهرک‌های صنعتی بزرگ (شامل خدمات پشتیبان حمل و نقل، انبار و ملزومات اداری)، اجرای ۲۵ پروژه در صنعت چرم، ایجاد ۲۵۰ واحد تولیدی در رشته صنعت مصنوعات چرمی، ایجاد ۱۰۰۰ واحد تولیدی در رشته صنعت پلاستیک، ایجاد ۲۵۰ واحد تولیدی در رشته صنعت سنگ.

برنامه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی خاتمه ۹۷ بخش خصوصی در ۵ رشته فعالیت اشتغالزا؛ طرح‌های مشمول این برنامه شامل ۱۹۷۱ طرح در ۳۱ استان کشور است که اجرای آن در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۱٫۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. طرح‌های این برنامه در ۵ رشته فعالیت اصلی زیر قرار دارند: ابزار پزشکی- اپتیکی- دقیق- ساعت (کد ۳۳ ISIC بخش صنعت)، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات (کد ۲۹ ISIC بخش صنعت)، مبلمان سایر مصنوعات (کد ۳۶ ISIC بخش صنعت)، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها (کد ۱۵ ISIC بخش صنعت)، محصولات فلزی فابریکی (کد ۲۸ ISIC بخش صنعت) که با اجرایی شدن برنامه‌های فوق جمعاً ۱۲۶ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد.