بازار مسکن در میانه خواب و بیداری

بازار مسکن در میانه خواب و بیداری بازار مسکن در انتظار تحولات اقتصاد کلان   گروه راه و شهرسازی- بازار مسکن در حالتی بین خواب و بیداری قرار گرفته است حال باید ببینیم تحولات غیر از بازار مسکن در حوزه اقتصاد کلان در چه شرایطی قرار می‌گیرد تا براساس آن واکنش نشان دهد. حالا دیگر […]

بازار مسکن در میانه خواب و بیداری

بازار مسکن در انتظار تحولات اقتصاد کلان

 

گروه راه و شهرسازی- بازار مسکن در حالتی بین خواب و بیداری قرار گرفته است حال باید ببینیم تحولات غیر از بازار مسکن در حوزه اقتصاد کلان در چه شرایطی قرار می‌گیرد تا براساس آن واکنش نشان دهد. حالا دیگر شرایط بازار به گونه‌ای‌ است که مردم نه تمایلی به فروش دارند و نه خرید. از سوی دیگر به گفته کارشناسان بازار مسکن در ماه‌های آتی شاهد دو گزینه تداوم وضعیت بازار مسکن در ۳‌ماهه بهار یا رشد معاملات مسکن همراه با کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. البته به اعتقاد این کارشناسان در صورت کاهش التهاب‌های اقتصادی در کشور وضعیت مسکن نیز بهبود خواهد یافت. بنا بر اعلام بانک مرکزی، بهار امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته ‌شده در شهر تهران به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶٫۸ درصد افزایش داشته است. همچنین در ۳ ماه نخست سال ۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ۳ ماه اول سال گذشته رشد ۵٫۲ درصدی داشته است. در این گزارش همچنین در خصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد آمده است: در خرداد ۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲٫۱ و ۳٫۱درصد کاهش نشان می‌دهد؛ بررسی‌ها حاکی است کاهش حجم معاملات مسکن در خرداد در مقایسه با خرداد ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ عمدتاً ناشی از عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی از خرید آپارتمان به ‌واسطه جهش قیمت است؛ خرداد‌ماه امسال حجم عمده‌ای از معاملات خرید مسکن از سوی تقاضای سرمایه‌ای انجام شد و متقاضیان مصرفی به‌رغم حضور در بازار به علت جهش قیمت و افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن عملاً موفق به انجام معامله نشدند. به ‌این ‌ترتیب به‌‌رغم کاهش حجم معاملات مسکن و عقب‌نشینی این گروه از متقاضیان، وزن تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید آپارتمان نسبت به تقاضای مصرفی افزایش‌یافته و در نتیجه بخشی از جهش قیمت مسکن ناشی از انتظارات تورمی در بازار ملک به ‌واسطه حضور متقاضیان سرمایه‌ای در بازار معاملات مسکن رقم خورد.

بخش عرضه تحلیل درستی از واقعیت جامعه ندارد

در همین راستا یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در حال حاضر التهاب و هیجان در بازار مسکن به ‌وضوح قابل ‌مشاهده است و باید راهکار اورژانسی برای کنترل ارز و سکه به عنوان رقیب‌های بازار مسکن اعمال شود، گفت: این التهاب‌‌ها باید مدیریت شود و باید بازارهای هیجانی موازی مسکن فروکش کند. منصور غیبی گفت: متأسفانه بخش عرضه تحلیل درستی از واقعیت جامعه ندارد. بخش عرضه باید بدانند قیمت‌های کنونی مسکن با هیچ فاکتور ملموسی از جامعه همخوانی ندارد و قیمت‌ها کاملاً کاذب و از هیچ معادله خطی تبعیت نمی‌کند. غیبی با بیان این‌که درحال حاضر دو اتفاق نامبارک در دو بخش تقاضا و عرضه رخ‌ داده است، عنوان‌کرد: بخش تقاضا برای گذر از اتفاقات هیجانی در روزهای آتی خرید عجولانه داشته و باعث شده به این التهاب‌‌ها دامن بزند. این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که متأسفانه نگرانی‌‌ها از آینده اقتصادی ایران التهاب‌‌ها را ادامه‌دار کرده است، اظهارکرد: هر خرید هیجانی در این مقطع فعلی کاملاً اشتباه است و باید مصرف‌کننده در هدایت سرمایه‌های خود گزیده‌تر رفتار کند. غیبی گفت: در ماه‌های آتی با مدیریت قیمت‌های ارز و سکه التهاب‌های هیجانی مسکن نیز فروکش خواهد کرد. وی در نهایت گفت: در ماه‌های آتی شاهد دو گزینه تداوم وضعیت بازار مسکن در ۳‌ماهه بهار یا رشد معاملات مسکن همراه با کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. البته در صورت کاهش التهاب‌های اقتصادی در کشور وضعیت مسکن نیز بهبود خواهد یافت.

روند بازار بدون تغییر خواهد بود

اما فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن نظر دیگری دارد. به نظر او در ۳‌ماهه تابستان نیز ادامه روند بازار بهاری خواهد بود و به نظر می‌رسد، اتفاق خاصی در قیمت‌ها و تعداد معاملات ایجاد نشود.

وی گفت: البته اگر در ماه‌های آتی شاخص‌هایی مانند ارز و سکه روند افزایشی داشته باشد، افزایش قیمت‌ها دور از ذهن نخواهد بود.

بیضایی با بیان این‌که برای اصلاح اوضاع کنونی باید منتظر تخلیه حباب از بازار مسکن باشیم، گفت: در شرایط فعلی میزان این حباب به‌هیچ‌عنوان قابل ‌محاسبه نیست، چراکه افزایش قیمت‌ها در متغیرهای واقعی انتظار تورمی ایجاد می‌کند، بنابراین قیمت‌های فعلی غیررسمی و التهابی است. وی با اشاره به این‌که تخلیه حباب مسکن باعث اتفاق‌های مهم در صنعت ساخت‌وساز خواهد شد، گفت: باید این حباب‌‌ها با مدیریت صحیح تخلیه و به واقعیت نزدیک شوند. بیضایی گفت: به‌ هر روی در ۳‌ماه آتی انتظار اصلاح اوضاع و تخلیه حباب مسکن دور از ذهن خواهد بود.

حباب مسکن ناشی از چیست؟

در همین زمینه پرویز کاکایی، رییس شعبه یکی از بانک‌های کشور با بیان این‌که در حال حاضر دیدگاه‌های کارشناسان به قیمت‌های کنونی بازار مسکن دو گونه است، گفت: برخی به حباب در بازار مسکن اعتقادی ندارند و چنین تغییراتی را در اقتصاد به عوامل واقعی مانند شوک‌های سیاسی و اقتصادی نسبت می‌دهند و معتقدند که دولت نمی‌تواند برای حل چنین مشکلی کاری انجام دهد. وی در خصوص دیدگاه بعدی گفت: دیدگاه بعدی این است که حباب‌‌ها به دلیل بی‌ثباتی‌های روانی در اقتصاد و نه به دلیل عوامل واقعی وجود دارند و سیاست‌های ضد دوره‌ای دولت باید به‌منظور از بین بردن چرخه‌های تجاری به‌کار روند. کاکایی گفت: حباب فقط یک فضای تنش‌زا نیست. منابع واقعی نیز درگیر این ماجرا می‌شوند، منابعی که در زمان وجود حباب به ‌غلط هدایت ‌شده‌اند. این حباب موجب بیکاری، سلب حق فک رهن و ورشکستگی برای خیلی از افراد می‌شود، به ‌ویژه کسانی که در ساختمان‌سازی و صنایع وابسته به ساختمان‌سازی مشغول به خدمت هستند. وی گفت: بنابراین اقتصاد کلان وارد رکود یا کساد خواهد شد که به دلیل کندی بازار مسکن در مقایسه با بازار سهام، بازاری که می‌تواند تغییرات در ارزش را در طول یک دوره یک ‌روزه بازار پردازش کند، دورانی بلندمدت است. این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که باید حباب بازار مسکن مدیریت شود، گفت: اگر مدیریت آن به تعویق بیفتد قیمت‌های کنونی عادی و واقعی شمرده ‌شده و تأثیرات منفی بر اقتصاد کلان می‌گذارد زیرا به نسبت افزایش قیمت کالاهای گران کالاهای کوچک مصرفی نیز شاهد التهاب می‌شود. کاکایی در نهایت گفت: با کاهش التهاب در بازارهای موازی قیمت بازار مسکن نیز کاهش خواهد یافت اما به نظر می‌رسد این تئوری نیازمند پرسه طولانی‌مدت است.