نیاز دومیلیارد دلاری صنعت قطعه‌سازی برای واردات

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اعلام کرد نیاز دومیلیارد دلاری صنعت قطعه‌سازی برای واردات مهدی‌قره‌داغلی – دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: فعالان این صنعت به دومیلیارد دلار ارز برای وارد کردن قطعات، مواد اولیه، لوازم یدکی و ماشین‌آلات نیاز دارند اما تاکنون نزدیک به یک‌چهارم این مبلغ تأمین شده است. […]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اعلام کرد

نیاز دومیلیارد دلاری صنعت قطعه‌سازی برای واردات

مهدی‌قره‌داغلی – دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: فعالان این صنعت به دومیلیارد دلار ارز برای وارد کردن قطعات، مواد اولیه، لوازم یدکی و ماشین‌آلات نیاز دارند اما تاکنون نزدیک به یک‌چهارم این مبلغ تأمین شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش‌محبی‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه وضعیت صنعت قطعه‌سازی بحرانی است و این بحران به شرکت‌های خودروسازی نیز رسیده است.

محبی‌نژاد افزود: تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای قطعه‌سازان هنوز در وضعیت سردرگمی است.

به گفته وی، بخشی از ارز مورد نیاز قطعه‌سازان باید صرف خرید مواد اولیه و همچنین قطعات یدکی و ماشین‌آلات شود اما تاکنون ارز وعده داده شده گروه یک به آنها تخصیص نیافته و همین مسأله موجب ایجاد مشکل برای قطعه‌سازان و عدم تولید قطعات مورد نیاز خود شده است، این در حالی است که بسیاری از مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی در گروه‌های دوم و سوم کالایی قرار گرفته است

وی با بیان این‌که بسیاری از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند قطعات مورد نیاز را تولید کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که هم‌اکنون شاهد انباشت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی به صورت ناقص در کارخانه‌های خودروسازی به دلیل کسری قطعات هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و به تعویق افتادن دریافت مطالبات از خودروسازان و همچنین قیمت‌گذاری دستوری خودرو که مانع از واقعی شدن قیمت قطعات تولیدی شده است، دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و در تولید قطعات دچار مشکل هستند.

محبی‌نژاد ادامه داد: وعده وزیر صنعت، معدن‌وتجارت در خصوص پرداخت یارانه سود تسهیلات ۳۲۰هزار میلیارد ریالی بازسازی و نوسازی صنایع از دیگر امیدهای فعالان این صنعت هنوز ترتیب اثر داده نشده است.

این میزان اعتبار از سوی بانک‌ها با سود ۱۸درصد اعطا می‌شود، اما مقرر شده سود آنها بین ۶ تا ۱۲ درصد باشد و باقیمانده آن تا ۱۸درصد را دولت پرداخت کند.

محبی‌نژاد با اشاره به تحریم‌ها که پایان مهلت ۹۰ روزه ۱۵ مردادماه امسال خواهد بود یادآور شد که از زمانی که تحریم‌ها اجرایی شوند دیگر امکان تأمین مواد اولیه و سایر ملزومات وجود ندارد.

وی گفت: در آن زمان باید برای درون‌زایی این صنعت و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات در کنار یافتن مواد اولیه جایگزین، فرصت کافی پیدا کرده باشیم.

این مسؤول تأکید کرد: پس از آغاز تحریم‌ها، باید تمرکز خود بر برنامه‌ریزی و مدیریت را افزایش دهیم.

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی که صنعت قطعه‌سازی در بحران به سر می‌برد، سیاستگذاری کلان صنعت خودرو نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، در حال‌حاضر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با تأخیر زیادی همراه بوده و مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت را تشدید کرده است.

گفتنی است که در طول سال گذشته و دو ماهه نخست امسال تولید انواع خودرو با روندی صعودی همراه بود با این حال بررسی جدید‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در زمینه وضعیت تولید خودرو نشان می‌دهد که در خردادماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹٫۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیمی است.

آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون حدود یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه‌ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند.