پیش‌فروش خودرو به شرط واردات توسط نمایندگی‌های داخلی

پیش‌فروش خودرو به شرط واردات توسط نمایندگی‌های داخلی مهدی‌قره‌داغلی – بنابر دستورالعمل سازمان حمایت، شرکت‌های واردکننده موظف شده‌اند تا اطلاع ثانوی نسبت به قطع تمام برنامه‌های فروش مدت‌دار بیش از ۳۰روز انواع خودرو با عناوین مختلف شامل پیش‌فروش، فروش مشارکتی و مشارکت در تولید سریعاً اقدام کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، اما با این حال، برخی […]

پیش‌فروش خودرو به شرط واردات توسط نمایندگی‌های داخلی

مهدی‌قره‌داغلی – بنابر دستورالعمل سازمان حمایت، شرکت‌های واردکننده موظف شده‌اند تا اطلاع ثانوی نسبت به قطع تمام برنامه‌های فروش مدت‌دار بیش از ۳۰روز انواع خودرو با عناوین مختلف شامل پیش‌فروش، فروش مشارکتی و مشارکت در تولید سریعاً اقدام کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اما با این حال، برخی شرکت‌ها با وعده فروش مدل‌های جدید با آپشن‌های رویایی دل از خریداران برده و آنها را به واریز پیش‌پرداخت قراردادهایی ترغیب می‌کنند که خودروهای مندرج در آنها اساساً وارد کشور نشده‌اند و فعلاً نیز امکان ورود ندارند. براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تمام ثبت‌سفارش‌های مربوط به واردات خودرو تا ۳۱خرداد ۱۳۹۷ که از طریق سیستم بانکی تأمین ارز نشده‌اند، ابطال شده و واردکنندگان نیز ملزم هستند ضمن اعمال تمهیدات لازم برای اجرای دستورالعمل مذکور، هر چه سریع‌تر در خصوص تعیین تکلیف آن بخش از تعهدات خود که به‌واسطه این تصمیمات امکان تحقق نخواهد داشت، اقدام کنند.

در این باره رمضانعلی‌سبحانی‌فر، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پیش‌فروش خودروهای وارداتی تنها در یک صورت کلاهبرداری و تقلب نیست و آن این‌که واردات توسط نمایندگی‌های داخلی برندهای خودرویی انجام شود.

سبحانی‌فر، با بیان این مطلب اظهار داشت: برخی فرصت‌طلب‌‌ها با سوء‌استفاده از نابسامانی‌های بازار خودرو و بی‌اطلاعی مردم از ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، خودروهایی که اجازه ثبت سفارش ندارند را پیش‌فروش می‌کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: افراد سودجو با دریافت نیمی از پول خودرو و وعده تحویل ۳۰روزه سعی دارند از آشفته بازار خودرو به نفع خود سوء‌استفاده کنند.

وی از ادامه یافتن توقف ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی خبر داد و افزود: با توجه به نابسامانی‌های ارزی، اقتصادی و خودرویی نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درباره پایان توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی داشت بنابراین هرگونه پیش‌فروش این خودرو‌ها غیرقانونی و غش در معامله است و مردم نباید به خیال خرید خودروهای خارجی مورد نیاز خود تن به وعده‌های غیرواقعی سودجویان بدهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال یادآور شد: پیش‌فروش خودروهای وارداتی تنها در یک صورت درست است و تقلب و کلاهبرداری به حساب نمی‌آید و آن، واردات خودروهای خارجی توسط شرکت‌های خودرویی و نمایندگی رسمی این خودروهاست. طبیعتاً این شرکت‌ها با توجه به موجودی انبارهای‌شان می‌توانند پیش‌فروش خودرو داشته باشند.

سبحانی‌فر خطاب به مردم توصیه کرد: با مراجعه به لیست کالاهای ممنوعه وارداتی که در سایت‌های دستگاه‌های دولتی یا سایت‌های خبری خبرگزاری‌ها و نرم‌افزارهای اجتماعی موجود است از انجام کاری که پشیمانی به بار می‌آورد جلوگیری کنند.

غیرقانونی بودن پیشفروش خودروهای وارداتی

همچنین درباره سعیدموتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان این‌که این اتحادیه با شرکت‌های متخلف برخورد جدی خواهد داشت، گفت: با ممنوعیت واردات خودرو فروش این خودرو‌ها توسط شرکت‌های مختلف غیرمنطقی و غیرقانونی است.

موتمنی، با اشاره به این‌که با ممنوعیت واردات خودرو فروش این خودرو‌ها توسط شرکت‌های مختلف غیرمنطقی و حتی به نظر من غیرقانونی است، اظهار داشت: در حال‌حاضر شرکت‌های واردکننده به حد کافی خودرو فروخته‌اند و باید تعهدات خود را نسبت به خریداران اجرا کنند نه این‌که با تبلیغات متعدد سعی در فروش جدید خودرو کنند.

وی با بیان این‌که اتحادیه فروشندگان خودرو با شرکت‌های متخلف برخورد جدی را انجام خواهد داد، افزود: متأسفانه تعدادی از شرکت‌ها با وجود فروش محصولات امکان تحویل آنها را ندارند و حتی پول خریداران را نمی‌توانند پرداخت کنند. با این شرایط چگونه است که همچنان در قالب تبلیغات متعدد سعی در فروش محصولات آنهم تحویل یک‌ماهه دارند.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تصریح کرد: این اتحادیه به محض شناسایی تخلف شرکت‌ها به آنها یک هفته اخطار خواهد داد اما اگر این اخطار مؤثر نبود شرکت پلمب خواهد شد. البته شرکت یک هفته برای رفع پلمب فرصت دارد ولی در صورت تکرار تخلف واحد تا ۶ماه پلمب می‌شود.