احتمال زدوبند ارزی در یک سامانه فسادآور

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد احتمال زدوبند ارزی در یک سامانه فسادآور تراژدی خرید و فروش ارزهای پتروشیمی توسط دلالان سمیه مهدوی- امید به پشت سرگذاشتن جنگ اقتصادی و شکایت از یک سامانه فسادآور برای پتروشیمی‌ها و رونمایی از افزایش آمار قاچاق در بازار، سرفصل اظهارات دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی […]

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد

احتمال زدوبند ارزی در یک سامانه فسادآور

تراژدی خرید و فروش ارزهای پتروشیمی توسط دلالان

سمیه مهدوی- امید به پشت سرگذاشتن جنگ اقتصادی و شکایت از یک سامانه فسادآور برای پتروشیمی‌ها و رونمایی از افزایش آمار قاچاق در بازار، سرفصل اظهارات دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشست خبری روز گذشته بود.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، احمد مهدوی با اشاره به این‌که آمریکا از برجام تخطی کرده و تلاش‌هایی برای محدودیت نفت ایران انجام داده است، گفت: در این مقطع زمانی باید نگران وضعیت صادرات پتروشیمی هم بود. برای مثال چین اعلام کرده است که نفت ایران را می‌خرد، اما در عین حال به عربستان قول داده پتروشیمی این کشور را جایگزین پتروشیمی ایران کند و با توجه به این‌که صادرات پتروشیمی از ایران به چین حدود ۶ میلیارد دلار است، پیدا کردن جایگزین کار بسیار سختی برای ایران خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که باید تلاش شود از مطالبی که علیه صنعت پتروشیمی با جوسازی ساخته می‌شود، ممانعت کرد، ادامه داد: با توجه به این‌که پتروشیمی می‌تواند قسمتی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کند، هدف از سیاست ارزی افزایش هزینه تولید نبوده است. صنعت پتروشیمی در ۳ قسمت با اعمال سیاست‌های ارزی دچار ضربه‌های اقتصادی شده است.

وقتی نیما جایگزین مزایده می‌شود

مهدوی با بیان این‌که پتروشیمی از ۳ جهت دچار ضربه شد، افزود: در وهله اول پیش از این محصولات پتروشیمی در بورس با قیمت ارز آزاد فروخته می‌شد که در حال حاضر محصولات را باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌فروش می‌رسند.

در وهله دوم پتروشیمی‌‌ها ارز خود را با نرخ آزاد و با مزایده به صرافی‌‌ها می‌فروختند که در حال حاضر باید با قیمت ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما به فروش برسانند. در وهله آخر باید گفت ماجرای قیمت خوراک بود که برای برگشت به این امر معامله‌ای با دولت انجام ندادیم.

به گفته وی برخی ادعا کردند که شرکت‌های پتروشیمی دولت را تحت فشار قرار می‌دهند در صورتی که از تاریخ ۲۲ فروردین ماه و از زمانی که آقای جهانگیری موضوع را رسانه‌ای کردند، فردای همان روز پتروشیمی‌‌ها ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان به فروش رساندند.

مهدوی با بیان این‌که فروش ارز در سال جدید به ۳ مقطع زمانی تقسیم می‌شود، توضیح داد: دوره اول از اول فروردین تا ۲۰ فروردین و قبل از اعلام سیاست ارزی جدید است. دوره دوم ۲۱ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت و در زمان اعلام سیاست ارزی با راه‌اندازی سامانه نیما و دوره سوم ۱۵ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد و راه‌اندازی سامانه نیما است. پتروشیمی‌‌ها در دوره اول که ۱۵ روز آن تعطیلات عید نوروز بود؛ ۲۶۰ میلیون دلار ارز و در دوره دوم ۲۵۰ میلیون دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان ارایه کردند. در دوره سوم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما وارد شد.

نیما فسادآور است

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه در مورد سامانه نیما اظهارکرد: زمانی که سامانه نیما راه‌اندازی شد، ما به دولت و مسؤولان اعلام کردیم که ساختار این سامانه ممکن است فساد ایجاد کند زیرا اولاً فروشنده خریدار یا همان صراف را می‌بیند و ممکن است در انتخاب صراف تبانی صورت گیرد. در این بین ممکن است کسی که ارز را خرید، مصرف‌کننده نهایی ارز یا همان واردکننده را می‌بیند و زد و بند کرده و خود انتخاب کند. چرا باید سیستم طوری طراحی شود که زمینه فساد را ایجاد کند.

مهدوی ادامه‌داد: دولت ارز را بگیرد و بدهد به کالایی که اولویت دارد و واردکننده بداند که نه منت پتروشیمی روی سرش است و نه منت صراف. البته با تلاش‌هایی که صورت گرفته قسمتی از این مشکلات حل شده و پتروشیمی‌‌ها صراف را نمی‌بینند اما صراف ارز پتروشیمی را می‌گیرد و در میان هزاران ثبت سفارش خودش انتخاب می‌کند.

یک پارادوکس آماری

وی با اشاره به مغایرت آمارهای گمرک با شرکت‌های پتروشیمی گفت: طبق آمار سال ۹۵ گمرک، ۴۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار صادر شد. در حالی‌که شرکت‌های پتروشیمی در این سال ۲۰ میلیون تن صادر کردند. از آنجایی که برخی از کد‌ها به نام محصولات پتروشیمی ثبت می‌شود، آمار گمرک مشابه آمار شرکت‌های پتروشیمی نیست. از سوی دیگر شرکت‌های پتروشیمی در ۳ ماهه نخست سال ۳ میلیارد دلار صادر کرده‌اند که نمی‌توان گفت همه این مبلغ تاکنون وصول شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این‌که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی قبل از راه‌اندازی سامانه نیما ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، افزود: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون هم در سامانه نیما وارد کردیم و ۷۰۰ میلیون دلار دیگر هم برای سایر صادرکنندگان است.

بورس مکانی برای دلالی

وی در ادامه با انتقاد از شرایط بورس توضیح داد: در ۳ ماهه اول سال گذشته تقاضا برای محصولات پلیمری در بورس یک میلیون و ۶۴۸ هزار تن بوده است که این میزان در سال‌جاری به ۴ میلیون و ۵۷۳ هزار تن رسیده و از دو برابر هم بیش‌تر شده است. مگر نیاز کشور چقدر بالا رفته است؟ این اتفاق به دلیل بالا بودن میزان نقدینگی در کشور است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه‌داد: در سال ۹۶، ۸۳۰ هزار تن در بورس معامله شده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۶ هزار تن رسیده است. یعنی معامله نسبت به سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن بیش‌تر شده است. باید بررسی کنند و شرکت‌هایی که سال گذشته محصولات را نخریده‌اند اما امسال می‌خرند از بورس خارج کنند.

در حال حاضر بورس به محل دلالی تبدیل شده و دولت باید تدبیری بیندیشد. در این شرایط مصرف‌کننده واقعی بیچاره شده است، به ۱۰۰ تن جنس نیاز دارد اما فقط می‌تواند ۱۰ تن جنس بخرد و بقیه نیاز خود را در بازار آزاد تهیه کند.

مهدوی ادامه داد: البته این قانون در حال تصویب است که خوراک چه از پالایشگاه باشد چه از پتروشیمی نباید در بورس عرضه شود چون این موضوع خلاف قانون است. طبق قانون قیمت خوراک باید ۹۰ درصد فوب باشد. برخی از پالایشگاه‌ها می‌خواستند خوراک را در بورس بفروشند ما اعتراض کردیم و وزارت صمت به زودی اعلام می‌کند که این فرایند متوقف شود.

 

وی با اعلام این‌که هم‌اکنون بخشی از محصولات پلیمری خریداری شده در بورس توسط دلالان و واسطه‌ها به کشورهای همجوار همچون ترکیه، افغانستان، عراق و… قاچاق می‌شود، افزود: دلالان محصولات را با دلار ۴۲۰۰ تومانی از بورس خریداری می‌کنند و پس از قاچاق به کشورهای همسایه ارز حاصل از قاچاق محصولات را ۸۰۰۰ تومان در بازار داخلی می‌فروشند.

مهدوی با بیان این‌که قاچاق محصولات پتروشیمی علاوه بر این مشکلاتی برای صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور ایجاد کرده است، یادآورشد: به دلیل قاچاق برخی از کشورهای همسایه برای محصولات پتروشیمی و پلیمری صادراتی ایران سیاست و تعرفه‌های جدید تعیین کرده و این موضوع صادرات را مشکل کرده است.