ضرورت سرمایه‌گذاری و اکتشافات جدید در معادن سنگ‌آهن

ضرورت سرمایه‌گذاری و اکتشافات جدید در معادن سنگ‌آهن محمدقره‌داغلی -ذخایر قطعی سنگ‌آهن هم‌اکنون در ایران حداکثر ۳میلیارد تن ذکر شده است. از طرفی حدود ۲۰۰معدن سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که در حال فعالیت هستند در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ظرفیت فولاد کشور ۵۵میلیون تن پیش‌بینی شده که مهم‌ترین نکته آن تأمین سالیانه ۱۶۴میلیون تن سنگ‌آهن […]

ضرورت سرمایه‌گذاری و اکتشافات جدید در معادن سنگ‌آهن

محمدقره‌داغلی -ذخایر قطعی سنگ‌آهن هم‌اکنون در ایران حداکثر ۳میلیارد تن ذکر شده است. از طرفی حدود ۲۰۰معدن سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که در حال فعالیت هستند در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ظرفیت فولاد کشور ۵۵میلیون تن پیش‌بینی شده که مهم‌ترین نکته آن تأمین سالیانه ۱۶۴میلیون تن سنگ‌آهن است اما اکنون در این بخش فقط حدود ۴۷میلیون تن ظرفیت داریم. با همین روند کنونی، میزان ذخایر سنگ‌آهن کشور حداکثر تا ۲۰ سال دیگر برای تولید فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ کافی است. به خاطر همین موضوع اکتشافات جدید سنگ‌آهن در گسترده ایران، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

 این در حالی است که اکنون به دلیل ریسک بالا و طرح مجدد عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران کنستانتره‌ و گندله‌ و حتی فولاد از سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن اجتناب می‌کنند.

محمد‌اتابک، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت چنان‌چه در آینده معادن سنگ‌آهن جدیدی کشف نشود، بعد از افق ۱۴۰۴ یعنی در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با کمبود منابع سنگ‌آهن روبه‌رو می‌شویم و ناگزیر از واردات خواهیم شد.

در این زمینه علیرضاسیاسی‌راد، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در صورتی‌که دولت سرمایه‌گذاری مؤثری در بخش سنگ‌آهن انجام دهد، طی چند سال آینده مشکل تأمین سنگ‌آهن حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت به جای تقویت حوزه تولید سنگ‌آهن، راهکار فشار بر تولیدکننده سنگ‌آهن را در پیش گرفت و همین موضوع موجب افت سرمایه‌گذاری در این حلقه اول زنجیره تأمین فولاد شده است.

تا دو سال آینده، سنگ‌آهنی برای صادرات نمی‌ماند

در این زمینه اردشیرسعدمحمدی، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی گفت: تا یکی، دو سال آینده، سنگ‌آهنی برای صادرات نخواهیم داشت.

 سعدمحمدی اظهار داشت: در حال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از استخراج ۸۰ میلیون تنی سنگ‌آهن، در داخل کشور فرآوری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت تولید فعلی کنسانتره و گندله سنگ‌آهن به ترتیب ۴۸میلیون و ۴۵میلیون تن است، افزود: تا سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اکنون بخش کمی از سنگ‌آهن دانه‌بندی توسط بخش‌خصوصی صادر می‌شود و طی یک یا دو سال آینده با توجه به راه‌اندازی واحدهای جدید کنسانتره و گندله در منطقه سنگان و گل‌گهر کرمان، نه تنها سنگ‌آهنی برای صادرات نخواهیم داشت بلکه با کمبود این ماده معدنی نیز مواجه خواهیم شد. از این‌رو، موضوع ایجاد ارزش افزوده در فرایند تولید سنگ‌آهن در دستور کار قرار گرفته شده و عملیاتی شده است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی با اشاره به برنامه ظرفیت تولید ۵۵میلیون تنی فولاد خام در افق ۱۴۰۴، تصریح کرد: شرکت فولاد تکنیک طرح‌های فولادی را پایش، رصد و کنترل می‌کند. تاکنون ۳۲میلیون تن ظرفیت تولید فولادخام ایجاد شده ما تا پایان امسال به ظرفیت ۳۸ میلیون تن فولاد خواهیم رسید. همچنین جزییات دسترسی به ظرفیت مورد نظر تا افق ۵۵ میلیون تن در سایت شرکت ملی فولاد قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: اغلب سرمایه‌گذاری‌های باقی مانده تا افق ۵۵ میلیون تن، مربوط به بخش خصوصی است. این طرح‌ها هر دو ماه یک بار پایش و کنترل می‌شود و مشکلات، سرمایه‌گذاری‌ها و روند پیشرفت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، ستاد زنجیره فولاد در شرکت ملی فولاد تشکیل شده و مشکلات را بررسی می‌کند تا این اتفاق رخ دهد.

سعدمحمدی بیان کرد: در منطقه سنگان قرار است ۴۰میلیون سنگ‌آهن استخراج کنیم که برای این میزان، نیاز به باطله‌برداری ۱۲۰میلیون تن داریم. حجم عملیات معدنی در این منطقه ۱۶۰میلیون تن بود.

وی ادامه داد: این کار برای تولید ۱۵میلیون تن گندله و ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره برنامه‌ریزی شده که توسط بخش خصوصی شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد کاوه، توسعه ملی و سرمایه‌گذاری پارسیان انجام می‌شود.

به گفته معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی، آنچه در این افق، به عنوان چالش مطرح است موضوع زیرساخت‌ها، انتقال مواد معدنی و نیز صادرات از طریق اسکله‌هاست که باید در این حوزه حدود ۱۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا زنجیره کامل شود.

نیاز به اکتشافات جدید

همچنین وجیه‌ا…جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز با بیان این‌که امروز در حوزه معادن و صنایع معدنی چالش‌هایی از جمله کمبود ماده اولیه وجود دارد، گفت: با توجه به ذخایر قطعی حدود ۳ میلیارد تن سنگ‌آهن، برای مصرف مواد اولیه، بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ سال در طرح جامع فولاد دیده شده است که پاسخگوی همیشگی ما نخواهد بود. بدون شک این موضوع مدنظر وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و تصمیم‌گیران هست.

وی ادامه داد: در این شرایط، باید به دنبال راهکارهایی همچون انجام اکتشافات جدید و دستیابی به ذخایر یا فراهم کردن زمینه ورود مواد اولیه از خارج باشیم.