چرا لباس‌های طرح داخل جذابیت ندارند؟

از نمایشگاه‌های مدل و لباس تا مزون‌های زیرزمینی چرا لباس‌های طرح داخل جذابیت ندارند؟ گروه اجتماعی- لباس فاخر ایرانی اسلامی؛ دغدغه‌ای که هراز چندگاهی به دلیل پوشش جنجالی برخی از بانوان مطرح می‌شود و در نهایت با اظهارنظر چند مسؤول و کارشناس پایان می‌یابد بدون این‌که برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. این بار هم […]

از نمایشگاه‌های مدل و لباس تا مزون‌های زیرزمینی

چرا لباس‌های طرح داخل جذابیت ندارند؟

گروه اجتماعی- لباس فاخر ایرانی اسلامی؛ دغدغه‌ای که هراز چندگاهی به دلیل پوشش جنجالی برخی از بانوان مطرح می‌شود و در نهایت با اظهارنظر چند مسؤول و کارشناس پایان می‌یابد بدون این‌که برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. این بار هم پوششی با عنوان مانتو باز باعث ایجاد سروصدا در جامعه شد تا جایی که فروش و استفاده از مانتو جلوباز ممنوع شد.

فروش مانتوی جلوباز ممنوع است

در همین ارتباط، ابوالقاسم‌شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت که آدرس ۲۰۰فروشگاه مانتو با پوشش کاملاً اسلامی در سطح شهر تهران، برای دسترس عموم مردم در سایت اتحادیه پوشاک قرار گرفته است و این وظیفه با محوریت ارشاد، مدلباس و اتحادیه در حال انجام است، ضمن این‌که مکان‌هایی توسط کارگروه مدلباس برای عرضه پوشش‌های کاملاً اسلامی در نظر گرفته شده است؛ در سایت اتحادیه نیز نشانی مکان‌های متعدد، برای عرضه انواع چادرملی در مدل‌های مختلف سبک روز در سطح شهر تهران قرار گرفته است. شیرازی با بیان این‌که ممکن است مانتوهای جلوباز نیز در فروشگا‌ه‌ها دیده شود، می‌گوید: در فروشگاه‌ها این مانتو‌های جلوباز جمع‌آوری می‌شود که متأسفانه مورد استقبال مصرف‌کننده‌ها نیز قرار گرفته است؛ در حال‌حاضر مانتوهای جلوباز به‌گونه‌ای عرضه‌ می‌شوند که جلوی آن از زیر کاملاً پوشیده است، در واقع از یک زیرپوش بلند و تا زانو در این مدل مانتو‌‌ها استفاده می‌شود. در گذشته مانتوهای جلوباز به تنهایی با شلوار استفاده می‌شد اما امروز جزو محدودیت‌های کار اتحادیه است.

۹۹درصد مانتو‌‌ها تولید داخل است

براساس آمار‌‌ها مانتو وارداتی از خارج کشور صورت نمی‌گیرد و در طی دو سال گذشته ۹۹درصد از محصولات مانتو در داخل کشور تولید شده است چرا که در زمینه طراحی پیشرفت‌های خوبی داشتیم به‌خصوص از زمانی‌که جشنواره فجر فعال شده است.

نقش بنیاد ملی لباس!

در جشنواره‌های مختلف، طرح‌های ما طرح‌های به‌روز و اسلامی است همچنین نمایشگاه دایم در بنیاد ملی لباس نیز برپاست. استفاده از نام برند خارجی در واقع اشتباه تولید‌کننده است و هدف از نصب برند خارجی، ایجاد جاذبه برای مشتری است. امروزه رویکرد مردم این نیست که به‌ دنبال مارک و حرف‌های لاتین روی لباس باشند چراکه امروز کیفیت، تنوع و جذابیت دارای اهمیت است.

نظارت بر لباس‌ها

براساس گزارش‌ها، هر روز ۳۰ گشت ۳‌نفره در سطح شهر تهران بر واحدهای تولید و عرضه‌کننده پوشاک بازرسی و نظارت دارند و بازدید‌های انجام شده، صورت‌جلسه می‌شود؛ در این گشت‌زنی‌ها، فروشگاه‌ها در هر ۳ماه یک مرتبه مورد بازرسی دوره‌ای قرار می‌گیرد. همچنین در سطح شهر تهران، ۱۷هزار واحد تولیدی و فروشگاه موجود است که از این تعداد نزدیک به ۶هزار واحد آن تولیدی و ۱۱هزار واحد دیگر نیز فروشگاه است و ۳هزار واحد از این فروشگاه‌ها نیز مانتوفروش هستند.

فروشگاه‌های غیرمجاز به‌صورت زیرزمینی

همچنین نباید از نقش فروشگاه‌های غیرمجاز به‌صورت زیرزمینی به سادگی گذشت؛ برخی از این فروشگاه‌‌‌‌ها در خانه‌ و به‌صورت مزون‌های خانگی فعالیت دارند که دسترسی به آنها سخت و از دید بازرسان پنهان است اما به‌محض این‌که مردم اطلاع دهند یا شناخته شوند، این فروشگاه‌های غیرمجاز به اداره اماکن معرفی خواهند شد.

تأثیر ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز

حال با اعمال ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز و معرفی فروشندگان با مجوز اتحادیه پوشاک، حال پرسش این است که آیا دیگر مانتوهای جلوباز در خیابان‌‌ها دیده نخواهد شد؟ قرار بر این است هر روز ۳۰ گشت ۳نفره در سطح شهر تهران بر واحدهای تولید و عرضه‌کننده پوشاک نظارت کنند. از زمان شکل‌گیری بنیاد ملی مد و لباس و ارتباط گسترده این بنیاد با طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی فروشگاه‌های متعددی در تهران با مجوز این بنیاد برپا شد که چندان موفق عمل نکردند و مردم هم آنچنان که باید به این فروشگاه‌ها و محصولات آنها اقبال نداشتند. شاید هم گرانی محصولات و گاهی طراحی نامناسب دلیل این موضوع بود.

از سوی دیگر، بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان لباس در تهران با کارگروه ساماندهی مد و لباس ارتباطی ندارند و تولیدات خود را بی‌نیاز از این نهاد ناظر بر عرصه پوشاک می‌دانند. حتی تولیدکنندگانی که با این نهاد هم ارتباط دارند تولیداتی دارند که در نمایشگاه‌های رسمی مد و لباس به نمایش درمی آیند اما پوشیدن آنها با عرف جامعه سازگار نیست. حال باید منتطر ماند و دید که سرنوشت مانتوهای جلوباز به کجا می‌انجامد؟ و این که چرا لباس‌های داخلی جذابیت ندارند؟