شایعات ارزی! ؟

واکاوی افزایش قیمت نرخ ارز شایعات ارزی! ؟ گروه بانک بیمه بورس- قیمت ارز طی روزهای گذشته بسیار متلاطم شده بود و قیمت انواع ارز در بازارهای زیرزمینی به شدت افزایش یافت. حال سؤالی که مطرح است این است که چه اتفاقی باعث شد تا قیمت انواع نرخ ارز در بازارهای زیرزمینی افزایش یابد. آغاز […]

واکاوی افزایش قیمت نرخ ارز

شایعات ارزی! ؟

گروه بانک بیمه بورس- قیمت ارز طی روزهای گذشته بسیار متلاطم شده بود و قیمت انواع ارز در بازارهای زیرزمینی به شدت افزایش یافت. حال سؤالی که مطرح است این است که چه اتفاقی باعث شد تا قیمت انواع نرخ ارز در بازارهای زیرزمینی افزایش یابد.

آغاز عملیات کنترل نرخ ازر

از ۲۱ فروردین ماه سال‌جاری و با اوج گرفتن قیمت دلار در بازار که به حدود ۶۰۰۰ تومان در بازار رسید، دولت تصمیم به اجرای سیاست جدیدی در حوزه ارز گرفت که براساس آن دیگر معاملات بازار آزاد را به رسمیت نشناخت و هرگونه خرید‌وفروشی را قاچاق اعلام کرد. در این سیاست برای دلار نرخ ۴۲۰۰تومان در نظر گرفت و باید تأکید داشت که تمام معاملات ارزی در سامانه‌های موردنظر آن انجام شود. کارشناسان و تحلیلگران هر چند از ابتدای اجرای این سیاست آن را غلط دانستند و هشدار دادند که باید در مورد ادامه آن بازنگری شود، اما تغییری اتفاق نیفتاد و در نهایت معاملات بازار به‌طور کاملاً غیرشفاف پیش رفت تا جایی که قیمت‌ها تا بیش از ۲۰۰۰ تومان دیگر افزایش یافته و اختلاف آن با نرخ دولتی بالغ بر ۴۰۰۰ تومان رسیده است. تحلیلگران بازار می‌گویند تا هنگامی که دولت بازار ارز را به رسمیت نشناخته و صرافی‌‌ها به‌طور ساماندهی شده فعالیت نکنند، نمی‌توان در انتظار تغییری در شرایط موجود بود.

افزایش قیمت سکه علت افزایش نرخ ارز

سکه دیگر موضوعی است که تحلیلگران بازار ارز آن را افزایش قیمت دلار می‌دانند. جالب اینجاست که تا پیش از این با توجه به رابطه مستقیمی که بین قیمت دلار و سکه وجود دارد این افزایش قیمت دلار بود که موجب گران شدن سکه می‌شد اما مدتی است که افزایش قیمت سکه موجب هیجان در بازار شده است. عنوان می‌شود در روزهایی که حتی دلار آرام است، سکه افزایش قیمت دارد و این به دلیل افزایش تقاضایی است که برای آن وجود دارد. صرافی‌‌ها عنوان می‌کنند با وجود این‌که سکه‌های پیش‌فروش در حال تحویل است ولی این سکه‌ها به بازار نمی‌آید و نتوانسته عامل تعدیل قیمت‌ها باشد. این در حالی است که دارندگان سکه‌های پیش‌فروش با توجه به پیش‌بینی که برای افزایش قیمت در آینده دارند، ترجیح می‌دهند فعلاً از پیش‌فروش آن خودداری کنند و دارایی خود را در قالب سکه نگه دارند. اما از سوی دیگر با توجه به احتمال اعمال تحریم‌ها در مردادماه که به دلیل خروج آمریکا از برجام ممکن است اتفاق افتد، تحلیلگران بازار می‌گویند این خود عاملی دیگر برای تحریک تقاضا در بازار بوده است.

ارز حذف مسافرتی

هر چند که نوسان در بازار ارز مدت‌هاست عادی شده و در هر روز ممکن است قیمت‌ها هیجانی و رو به بالا حرکت کند؛ اما طی چند روز گذشته عواملی موجب تشدید نوسان قیمت بازار شده است. آن طور که تحلیلگران بازار ارز عنوان می‌کنند شایعه حذف ارز مسافرتی خود عاملی اثرگذار بر افزایش قیمت دلار بوده است. به هر صورت اکنون مسافران ارز خود را با قیمت حدود ۴۳۰۰ تومان برای دلار و ۵۲۰۰ تومان برای یورو تهیه می‌کنند، اما با جدی شدن احتمال حذف ارز مسافرتی این تقاضا ممکن است که کاملاً به سمت بازار آزاد سرازیر شود. از این رو نگرانی از افزایش قیمت‌ها در آینده موجب شده تا حتی مسافرانی که فعلاً تصمیم سفر ندارند و قرار است در ماه‌های بعد مسافرت کنند، از اکنون با داغ شدن شایعات تصمیم به تأمین ارز گرفته و تقاضا در بازار بالا رفته است.

گزارش میدانی

براساس گزارش میدانی خبرنگار مناقصه از بازار ارز در خیابان فردوسی، برخی از صرافی‌ها با چسباندن یک برگه اعلام کردند که طبق اعلام بانک‌مرکزی خریدوفروش ارز ممنوع است و ارز را به متقاضیان سفر و … نمی‌فروشند! این در حالی است که بسیاری از مردم چشم انتظار تهیه ارز برای انجام امور خود هستند.

نظر سیف در خصوص بازار ارز

در همین ارتباط ولی‌ا…‌سیف، رییس کل بانک‌مرکزی گفت که از مهرماه سال ۱۳۹۶، افزایش فشارهای خارجی بر اقتصاد ایران در پی خودداری رییس‌جمهور آمریکا از تأیید پایبندی ایران به مفاد برجام و سایر اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا و تشکیل کابینه با افرادی که از شدید‌ترین مواضع ضد ایرانی برخوردارند، به تشدید نااطمینانی‌ها و تقویت انتظارات منفی نسبت به منابع و عایدات ارزی آتی کشور انجامید و به تبع آن تقاضا‌های سفته‌بازی و پوششی ارز در داخل کشور با افزایش قابل‌توجهی مواجه شد. در چنین شرایطی سیاست مداخله‌ای بانک‌مرکزی باید با حفظ و صیانت از ذخایر ارزی کشور و در نتیجه افزایش مقاومت اقتصاد نسبت به شوک‌های بیرونی تنظیم می‌شد. از این‌رو، ستاد اقتصادی دولت در اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ نسبت به ارایه و اجرای یک بسته سیاستی کوتاه‌مدت (شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰درصد، انتشار گواهی سپرده‌ ریالی مبتنی بر ارز و اجرای طرح پیش‌فروش سکه طلا) اقدام کرد تا از یکسو التهابات بازارهای ارز و طلا را کنترل و از سوی دیگر سیالیت سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و از حجم نقدینگی بکاهد. در طول دو هفته اجرای این سیاست، نقدینگی قابل‌توجهی جمع‌آوری و تا حد زیادی موجب بازگشت آرامش به بازار ارز در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ شد. براین اساس، دولت از تاریخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز، ترتیبات جدید ارزی را ابلاغ کرد که مهم‌ترین ویژگی‌های آن تکمیل و راه‌اندازی نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) و همچنین تدوین مقررات و الزامات مربوط به چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور بود. عدم اجرای این مجموعه سیاستی، با اعلام خروج قطعی آمریکا از برجام، می‌توانست پایداری بخش خارجی اقتصاد را با مشکلات بیش‌تری مواجه سازد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت می‌تواند اسب سرکش ارز را مهار کند یا باز هم این بازار با تلاطم رو‌به‌رو خواهد شد. تلاطمی که هر قدر به زمان اجرای دور بعدی تحریم‌های آمریکا نزدیک می‌شود، بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود.