نقش کلیدی نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در سیاست‌های برقی کشور

نقش کلیدی نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در سیاست‌های برقی کشور تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی، آب‌رفت گروه انرژی- دمای هوا در رقابتی تنگانگ با تولید برق در حال سبقت گرفتن است. براساس آخرین اخبار میزان درجه حرارت هوا افزایش چشمگیری خواهد داشت این امر به منزله مصرف بیش‌تر برق خواهد بود و طبیعتاً دامنه خاموشی‌ها را […]

نقش کلیدی نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در سیاست‌های برقی کشور

تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی، آب‌رفت

گروه انرژی- دمای هوا در رقابتی تنگانگ با تولید برق در حال سبقت گرفتن است. براساس آخرین اخبار میزان درجه حرارت هوا افزایش چشمگیری خواهد داشت این امر به منزله مصرف بیش‌تر برق خواهد بود و طبیعتاً دامنه خاموشی‌ها را با خود به همراه خواهد داشت. بنابراین انتظار می‌رود با شرایط موجود صنعت برق دچار دست‌اندازهای بیش‌تری شود. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ماه آینده شرایط خوبی گزارش نشده است، در حال‌حاضر یکی از راهکار برای کنترل اوضاع بحرانی مدیریت مصرف است حال اگر نیاز مصرف کشور در هفته‌های آینده از افزایش ۳درصد کنونی نسبت به ۵درصد برسد، طبیعتاً در ماه جاری سایه محدودیت تأمین برق بیش از پیش گسترده می‌شود.

با توجه به این‌که رقمی در حدود ۱۵درصد از برق تولیدی از نیروگاه‌ها برق آبی تأمین می‌شوند با توجه به کمبود منابع آبی در سال‌جاری تولید برق در نیروگاه‌های برق- آبی روند نزولی داشته است.

این درحالی است که ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی۱۱هزارو۹۴۴ مگاوات است و به دلیل پایین ‌بودن ارتفاع آب در مخازن سد‌ها با توجه به افت ۴۱ درصدی بارندگی‌ها نمی‌توان برق از این منابع تولید کرد.

نوسان مصرف برق از ۵۵ -۵۷ هزار مگاوات

به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به آماری که سخنگوی صنعت برق ارایه کرده است: در هفته هفدهم سال‌جاری به‌طور متوسط ۱٫۴۳ درجه نسبت به سال قبل درجه حرارت افزایش یافته است و باید گفت که به ازای هر یک درجه حرارت ۱۵۰۰ مگاوات به نیاز مصرف اضافه می‌شود.

به گفته حقی‌فام حداکثر نیاز مصرف برق امسال ۵۷ هزار مگاوات است که در ۳هفته اخیر نیاز مصرف برق از ۵۵ تا ۵۷هزار مگاوات در نوسان بوده است.

صنعت برق در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ تقریباً با رشد متوسط ۵۰ درصد روبه‌رو بوده، اما اکنون با تمهیداتی که اعمال شد امسال حداکثر بار ۳درصد افزایش داشته است که اگر این عدد به ۵درصد می‌رسید، میزان مصرف از ۵۸ هزار مگاوات نیز عبور می‌کرد و هجمه خاموشی‌‌ها افزایش می‌یافت.

مشارکت حداکثری نیروگاه‌های تجدیدپذیر

از یکسو افزایش ۱٫۵ درجه‌ای هوا نسبت به سال ۹۶ و از سوی دیگر چالش کاهش منابع آبی و به‌رغم آن کاهش تولیدات برقابی و همچنین پیشی گرفتن بازار مصرف نسبت به بازار عرضه برق باید متوسل به راهکارهایی دیگری برای تولید برق و بالانس کردن شرایط بحرانی موجود شد. اتکا به نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از راه‌های پیش‌رو است.

این در حالی است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر با حداکثر تولید در ساعت‌های پیک شبکه، ضریب ظرفیتی بالا را در میان نیروگاه‌های شبکه سراسری به خود اختصاص داده‌اند.

صنعتگران نیروگاهی جبران مافات می‌کنند

در شرایط سخت این روزهای صنعت برق، صنعتگران بخش نیروگاهی با حداکثر توان درصدد تأمین توان شبکه هستند.

براساس گزارش وزارت نیرو؛ به‌طور نمونه در یکی از ساعت‌های پیک امسال یعنی ساعت(۱۶) روز ۱۱تیرماه که پیک‌بار شبکه برق سراسری به ۵۶ گیگاوات رسید.

نیروگاه بادی برق سبز بینالود ۱۴٫۴۴، نیروگاه بادی مپنا- کهک(قزوین) ۴۸٫۳۲، نیروگاه خورشیدی برق و انرژی خورشیدی غدیر (تراکردار اصفهان) ۷٫۹۳، نیروگاه خورشیدی توسعه فراگیر جاسک (کرمان) ۵٫۷۳، نیروگاه خورشیدی سرزمین آبی۲ قشم ۴٫۸۶، نیروگاه خورشیدی بهناد انرژی پارس لیان(شیراز) ۲٫۸۶، نیروگاه بادی آرین مهباد (سیاهپوش) ۸۹، ۸۲۶، ۴۳ مگاوات در ساعت ۱۵ – ۱۶ دوشنبه ۱۱تیرماه برق تولید کرده‌اند.

براین اساس، در ساعت پیک تابستان وقتی به علت گرمای هوا و کمبود آب نیروگاه‌های فسیلی دچار کاهش راندمان تولید می‌شوند، نیروگاه‌های تجدیدپذیر با حداکثر تولید در مدار قرار دارند.

به عنوان مثال، نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی برق و انرژی خورشیدی‌غدیر در جرقویه اصفهان نزدیک به ۸مگاوات ساعت تولید در ساعت پیک داشته است و همچنین نیروگاه بادی‌مپنا در کهک نیز با توجه به همزمانی و انطباق رژیم‌باد منطقه با منحنی بار مصرفی کشور، با ظرفیت حداکثری نزدیک به ۸۸درصد ضریب ظرفیت خود در مدار بوده است.

گفتنی است، این ظرفیت ویژه، مختص اقلیم ایران بوده که باعث تطابق ساعت حداکثر تولید این نیروگاه‌ها و حداکثر مصرف کشور است و دلیلی فنی و منطقی بر توجه خاص به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سیاست‌های آتی بخش برق است.