تأمین لاستیک اتوبوسی توسط تولیدکنندگان داخلی به شرط تخصیص ارز

تأمین لاستیک اتوبوسی توسط تولیدکنندگان داخلی به شرط تخصیص ارز مهدی‌قره‌داغلی – در بازار تایر‌ها سایز بزرگ مربوط به خودروهای وارداتی، آشفتگی بی‌پایانی به وجود آمده است. کم شدن ذخیره تایر موجود در انبارها، واردات کج‌دارومریز و غیرپیوسته و احتکار برخی تایرهای خاص و پرفروش باعث شده تا قیمت‌ها از شب عید تا به حال […]

تأمین لاستیک اتوبوسی توسط تولیدکنندگان داخلی به شرط تخصیص ارز

مهدی‌قره‌داغلی – در بازار تایر‌ها سایز بزرگ مربوط به خودروهای وارداتی، آشفتگی بی‌پایانی به وجود آمده است. کم شدن ذخیره تایر موجود در انبارها، واردات کج‌دارومریز و غیرپیوسته و احتکار برخی تایرهای خاص و پرفروش باعث شده تا قیمت‌ها از شب عید تا به حال تا مرز یکصددرصد افزایش یابد.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، سالیانه ۳۵۰هزار تن تایر در کشور مصرف می‌شود که ۲۵۰هزار تن آن تولید داخل است و از رقم ۱۰۰هزار تن نیاز داخلی، ۴۰ هزار تن در کارخانه جدید کردستان تأمین و برای بقیه، واردات باید انجام شود، عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و کره‌جنوبی صورت می‌گیرد.

این در حالی است که طی چند روز گذشته پروین‌نباتی، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی‌و‌سلولزی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با اعلام توقف واردات انواع تایرهای دارای نمونه تولید داخل گفت: «در نخستین گام واردات هرگونه لاستیک خودروی سواری در ۳سایز ۱۳، ‌۱۴و ۱۵به‌کشور ممنوع شده است. این دستورالعمل از هفته گذشته و در قالب سامانه جامع تجارت اجرا شد اما تاکنون این موضوع اعلام‌ عمومی نشده بود. از امروز واردات انواع تایر تنها به این شرط انجام خواهد شد که نمونه تولیدی آن محصول در کشور موجود نباشد یا کمبودی برای تأمین آن احساس شود

در این باره مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایرایران گفت: مشکلی در تأمین تایر اتوبوسی و باری در کشور وجود ندارد و فقط بخشی از نیاز به تایرهای رادیال (تمام سیمی) با تخصیص ارز از خارج وارد می‌شود.

تنها درباره اقدام وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در ممنوعیت واردات لاستیک خودروهایی که تولید مشابه داخلی دارند، افزود: این اقدام از مدت‌ها پیش از سوی تایرسازان تقاضا شده بود و معتقدیم تولید و ظرفیت در این زمینه به اندازه کافی وجود دارد.

به گفته وی، تایرسازان قادرند همه نیازهای کشور را پاسخ دهند، اما مشروط بر این‌که تخصیص ارز انجام شده و ثبت سفارش‌ها به سرانجام برسد.

تنها اضافه کرد: ظرفیت کافی برای تولید تایرهای سایز (اندازه رینگ) ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در کشور وجود دارد و مطابق اعلام وزارتخانه، ورود این تایر‌ها ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه میزان مصرف تایر به بیش از سقف تولید برسد و امکان تولید به اندازه نیاز وجود نداشته باشد، دولت برای متقاضیان تخصیص ارز می‌کند تا نسبت به واردات اقدام کنند.

سخنگوی انجمن مزبور گفت: براساس هماهنگی با وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سوی این انجمن افراد می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه از وزارت راه‌وشهرسازی به نمایندگی‌های ما مراجعه و تایر با قیمت مصوب دریافت کنند.

به گفته تنها، تاکنون استقبال بسیار کمی برای تایر کامیونی با سایز ۱۲۲۴ انجام شده (حدود ۴۰۰ حلقه لاستیک) که این امر نشان می‌دهد شکواییه‌هایی که در هفته‌های گذشته درخصوص این سایز خاص تایر مطرح شده بود، غیرمنطقی و منشا دیگری داشت.

در همین‌حال محمدرضا‌گنجی، رییس انجمن صنفی صنعت تایرایران به نیابت از تایرسازان کشور برای تأمین نیاز بازار در بخش تایرهای سایز ۱۳تا ۱۵اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال‌حاضر تایرسازان داخلی به‌دلیل برخی مشکلات پیش‌رو برای تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه با ۸۰درصد از ظرفیت خود مشغول به تولید هستند. با این‌ حال تأمین تایر مورد نیاز کشور به‌ویژه در ۳ سایز مورد اشاره بدون مشکل انجام خواهد شد و ممنوعیت واردات هیچ مشکلی در بازار تایر ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایرایران خاطرنشان کرد: توان تولید تایرهای باری و اتوبوسی از نوع بایاس (قدیمی تر) در کشور وجود دارد، اما اتوبوس‌های جدید از تایرهای رادیال (تمام سیمی) استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: واقعیت این‌که در زمینه تایرهای رادیال به میزان ۲۵ درصد نیاز در داخل تأمین می‌شود و متقاضیان می‌توانند مابه‌التفاوت نیاز خود را از خارج فراهم کنند.

تنها گفت: ۵کارخانه در زمینه تولید تایرهای بایاس باری و اتوبوسی در کشور فعالیت دارند که مازاد بر نیاز داخل تولید می‌کنند، اما فقط یک کارخانه (لاستیک بارز) به تولید تایر رادیال سنگین می‌پردازد.

وی افزود: پارسال ۶۳۲هزار حلقه تایر باری و اتوبوسی بایاس در کشور تولید شد، در حالی که ظرفیت برای پاسخگویی به ۲ برابر این رقم وجود دارد.

سخنگوی انجمن مزبور اضافه کرد: سال گذشته ۳۱۶ هزار حلقه لاستیک باری و اتوبوسی رادیال در کشور تولید شد، اما بقیه تقاضا به شکل عمده از چین وارد شد.

وی اظهار داشت: چند کارخانه دیگر از جمله گلدستون برای تولید تایرهای رادیالی باری و اتوبوسی درخواست داده و اقدام‌هایی برای راه‌اندازی خطوط تولید انجام داده‌اند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.