ایرلاین‌های داخلی به دنبال بقا در آسمان ایران!

ایرلاین‌های داخلی به دنبال بقا در آسمان ایران! گروه راه و شهرسازی- ایرلاین‌ها از کوچک و بزرگ به دنبال بقا در آسمان ایران هستند تا علی‌رغم همه ناملایمات این روزهای اقتصاد ایران که عموماً ناشی از فشارهای آمریکا پس از خروج برجام شکل گرفته است، بتوانند بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند. تأمین ارز و قطعات […]

ایرلاین‌های داخلی به دنبال بقا در آسمان ایران!

گروه راه و شهرسازی- ایرلاین‌ها از کوچک و بزرگ به دنبال بقا در آسمان ایران هستند تا علی‌رغم همه ناملایمات این روزهای اقتصاد ایران که عموماً ناشی از فشارهای آمریکا پس از خروج برجام شکل گرفته است، بتوانند بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند. تأمین ارز و قطعات برای حفظ ناوگان هوایی خود از مهم‌ترین دغدغه‌های آنهاست تا بتوانند نیازهای جامعه ایرانی و مسافران هوایی خود را در پروازهای داخلی و خارجی تأمین کنند، در حالیکه با رقبای جدی منطقه‌ای مواجه هستند. از سویی با همه مشکلات موجود سطح انتظارات از ایرلاین‌ها و نحوه خدمات‌رسانی آنها بالاست . این در حالی است که به ‌گفته فعالان اقتصادی، نوسانات ارز و رکود باعث شده فعالیت حمل‌ونقل هوایی به میزان قابل ‌توجهی در عرصه داخلی و برون‌مرزی کاهش‌بیابد و دو رویکرد جدید در حوزه حمل‌ونقل ناوگان هوایی ایجاد کند.

شرکت‌های هواپیمایی باید ارزآوری کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس، از لغو یا تأخیر برخی پرواز‌ها به بهانه نرسیدن ارز دولتی انتقاد کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی باید ارزآور باشند.

سیدهادی بهادری با تأکید بر این‌که سازوکار ارایه ارز دولت نیاز به تجدیدنظر دارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر شرکت‌هایی که خود باید جزو ارزآورترین‌ها باشند، تقاضای ارز یارانه‌ای دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در روزهای اخیر، افزود: این‌که پروازی به بهانه نرسیدن ارز دولتی لغو یا با تأخیر انجام شود، مصداق بارز سوء‌استفاده شرکت‌های هواپیمایی است.

هزینه‌کرد ارز دولتی در بخش‌های متفرقه

وی با بیان این‌که طبق گزارش‌های واصله بسیاری از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی، ارز را در جایی غیر از محل مورد نظر هزینه کرده‌اند، تصریح‌کرد: متأسفانه واردات خودرو و گوشی تلفن همراه مصادیق تخلفاتی است که با ارز دولتی از سوی برخی ارگان‌ها و دستگاه‌ها صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که در همه کشور‌ها ایرلاین‌ها از جمله ارزآور‌ترین دستگاه‌ها هستند، گفت: متأسفانه در کشور ما شرکت‌های هواپیمایی نیز خواهان دریافت ارز دولتی هستند که این نشان از ضعف برنامه‌ریزی مسؤولان دارد زیرا دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند. بهادری با بیان این‌که تجدیدنظری در بحث ارایه ارز دولتی نیاز است، افزود: اگر نیاز به تداوم ارایه ارز دولتی باشد باید سازوکار آن مشخص و دستگاه‌های دریافت‌کننده نیز معین شوند در غیر این صورت‌وضعیت فعلی تکرار خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که ارایه ارز دولتی تنها برای موارد حیاتی همچون تأمین دارو و صادرات کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی و امثال آن باید صورت بگیرد، تصریح‌کرد: متأسفانه شرایط به گونه‌ای شده که برخی کالاهای مشابه تولید داخل و حتی کالاهای لوکس را نیز با ارز دولتی وارد کرده‌اند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وقتی کنترلی بر نحوه تخصیص ارز دولتی وجود ندارد بروز مفسده در آن دور از ذهن نیست.

جاذبه‌های گردشگری داخلی نجات‌بخش ناوگان هوایی کشور

معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که در حال حاضر سفرهای هوایی کاهش داشته است، گفت: افزایش نرخ ارز یکی از عوامل کاهش قدرت خرید مردم است و به‌طورکلی بر وضعیت معیشتی مردم و رکود اقتصادی حاکم تأثیر می‌گذارد. این پدیده در درازمدت باعث می‌شود سفر و به ‌خصوص سفر خارجی در سبد خرید خانواده‌ها کمرنگ‌تر شده یا از آن حذف شود. علی رستمی با بیان مطلب فوق افزود: هزینه بسته‌های سفر داخلی در چند ماه اخیر با افزایش چندانی همراه نبوده است و انتظار می‌رود ایرانگردی جذاب‌تر از سال‌های گذشته گردشگران را به خود ترغیب کند. به ‌هر روی در حال حاضر جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به‌نوعی نجات‌بخش ناوگان هوایی کشور محسوب شود. وی با بیان این‌که اگر میزان پروازهای هوایی داخلی رشد داشته باشد دو حوزه خصوصی و دولتی از این بخش منتفع خواهند شد، عنوان‌داشت: نوسانات ارز باعث شده شرکت‌های هوایی برون‌مرزی با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند که گسترش گردشگری داخلی می‌تواند تا میزان قابل ‌توجهی ضررهای این ناوگان را حل و رفع کند.

معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) گفت: در این میان آزادسازی قیمت‌ها ناوگان هوایی جزو مباحث بسیار مهمی بود که تأثیر خوبی در جذب گردشگر داشت و اگر گام‌های مؤثر دیگری در عرصه گردشگری برداشته شود اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می‌دهد. وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به این‌که نوسانات ارزبر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی برون‌مرزی تأثیری زیادی داشته است، گفت: این مورد باید رفع‌ورجوع شود زیرا پرواز هواپیماهای سنگین باید توجیه اقتصادی داشته باشد و به پرواز درآوردن این غول‌پیکر‌ها در مسیرهای کوتاه برد جزو هدررفت و استهلاک سودی برای حمل‌ونقل هوایی ندارد.

وی در نهایت گفت: حل مشکلات حمل‌ونقل هوایی در گرو توجه به ظرفیت‌های گردشگری داخلی و ثبات ارز است.

ناوگان هوایی کشور نیازمند پرنده‌های تازه‌نفس

در همین راستا مدیرعامل سابق کیش ایر با بیان این‌که نوسانات ارز تأثیر نامطلوبی بر حمل‌ونقل هوایی داشته است، گفت: متأسفانه صنعت هوایی کشور بخشی از گردشگران برون‌مرزی خود را به علت اعمال تصمیمات نادرست و اتفاقات سیاسی از دست ‌داده اما حوزه گردشگری داخلی با وجود کاستی‌‌های متعدد همچنان پابرجا است. محمدتقی‌جدیدی گفت: البته بخشی از گردشگری داخلی نیز به علت افزایش هزینه‌های سبد خانوار و افزایش قیمت بلیت به چالش کشیده شده است و مردم بیش‌تر به دنبال سفرهای داخلی به‌صورت جاده‌ای هستند. وی با اشاره به این‌که کاهش شدید در سفر خارجی به دلیل افزایش قیمت آن پدیده چندان مثبتی هم نیست، عنوان‌داشت: چراکه زیرساخت‌های کشور برای ارایه خدمات سفرهای داخلی کافی نیست و در ایام اوج سفر‌ها شاهد ترافیک و راه‌بندان در جاده‌های کشور، نایاب شدن بلیت‌های حمل‌ونقل بین‌شهری و پر بودن اقامتگاه‌ها خواهیم بود. وی گفت: در چنین شرایطی لازم است گزینه سفر به خارج از کشور نیز برای گردشگران ممکن و میسر باشد. به‌ هر روی شاید در کوتاه‌مدت استقبال قابل‌توجهی از سفرهای داخلی صورت گیرد، اما در میان‌مدت و بلند‌مدت افزایش قیمت ارز، قیمت بسته سفرهای داخلی را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. وی با بیان این‌که اگرچه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصمیم درستی بود اما متأسفانه نوع خدمات ارایه‌شده برای مسافر هوایی در سطح پایینی قرار دارد، گفت: در حال حاضر یک مسافر داخلی برای جزیره قشم بعد از فرود از هواپیما مجبور به طی ۴۵ کیلومتر مسیر با کم‌ترین امکانات به مرکز شهر است. البته این معضل همراه با مشکلات دیگر در شهرهای دیگر نیز به‌خوبی قابل ‌مشاهده است.