ارز دیجیتال در مقابل دلار!

آیا می‌توان تحریم‌های آمریکا را دور زد؟! ارز دیجیتال در مقابل دلار! گروه فناوری اطلاعات به زبان ساده ارز دیجیتال یک پول به شکل کدی رمزنگاری شده است که به صورت مستقیم قابل مبادله و انتقال از فردی به فرد دیگر در سیستم کنترلی به نام بلاک چین بوده که سیستم مذکور ضامن تأیید اصالت […]

آیا می‌توان تحریم‌های آمریکا را دور زد؟!

ارز دیجیتال در مقابل دلار!

گروه فناوری اطلاعات

به زبان ساده ارز دیجیتال یک پول به شکل کدی رمزنگاری شده است که به صورت مستقیم قابل مبادله و انتقال از فردی به فرد دیگر در سیستم کنترلی به نام بلاک چین بوده که سیستم مذکور ضامن تأیید اصالت پول و مالک پول است.

بلاک چین همان سیستم پایگاه داده‌ها است. این سیستم به نوعی همان نقش بانک‌ها را در سیستم پولی رایج فیزیکی ایفا می‌کند. بنابراین وقتی یک نقل و انتقال پول بین دو نفر صورت می‌گیرد، این عملیات در سیستم ثبت و به کلیه اعضای شبکه که همان دارندگان بیت‌کوین در سراسر جهان هستند، ارسال می‌شود. در این مرحله افراد مرتبط با بلاک مورد نظر صحت پول و انتقال‌دهنده پول را براساس همان کد‌ها و رمزهای رابط بین بلاک‌های دیگر تأیید می‌کنند.

سایه سنگین دلار

این روز‌ها ارز‌های دیجیتال بیش از هر زمان دیگری خود را در اقتصاد دنیا نشان داده‌اند. اروپایی‌‌ها و برخی کشور‌هایی که این روز‌‌ها سایه سنگین دلار را در معاملات خود تجربه می‌کنند، بدشان نمی‌آید که به واسطه این ارز‌‌ها هم به سیطره دلار پایان دهند و هم اندکی خود را از این فضای سنگین تجارت با ایالات متحده آمریکا بیرون بکشند.

کشور‌های دیگر چطور تحریم آمریکا را دور می‌زنند؟

نمونه بارز آن ونزوئلا است که به خوبی توانسته با طراحی یک ارز دیجیتال با پشتوانه نفت، اندکی از سیطره آمریکا کم کند و بالاخره راهی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود به دنیا پیدا کند. همین چند وقت پیش بود که سفیر ونزوئلا در ایران، با اشاره به استفاده کشورش از ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داده بود؛ این کشور به‌زودی طلا را نیز به پشتوانه انتشار ارز‌های دیجیتال خود اضافه خواهد کرد.

سیگنال اروپایی

حال اروپایی‌‌ها هم دست به‌کار شده و می‌خواهند که محدودیت‌های مالی دلار در تبادلات تجاری خود با برخی کشور‌های دنیا (از جمله ایران) را از بین ببرند: راهکاری هم که ظاهراً بیش از هر چیز دیگر به مذاقشان خوش آمده، استفاده از ارز‌ دیجیتال است. این در حالی است که به صراحت در سخنرانی‌های خود به ایران سیگنال می‌دهند که می‌تواند به عنوان یک گزینه در تبادلات تجاری خود با دنیا (به خصوص در سایه تحریم‌های سرسختانه آمریکا)، از ارز‌ دیجیتال استفاده کند.

سازوکار ارتباط مالی از نوع مجازی‌!

اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران با بیان این‌که ایران و اروپا می‌توانند برای ارز‌های دیجیتال با هم همکاری داشته باشند، گفت:

اروپا یک شیوه تأمین مالی را برای حمایت از کسب و کار‌های کوچک در دستور کار قرار داده است، به این معنا که ارز‌های دیجیتال را به‌کار گیرد تا از آن برای همکاری صنایع کوچک و متوسط دو طرف استفاده کند.

وی افزود: البته دستگاه‌های رگولاتور ایرانی و اروپایی و پلیس باید همکاری کنند و دنیای دیجیتال ارزی را به خوبی بشناسند تا از برخی سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود و این موضوع نتواند روند کار را متوقف کند.

شولز تأکید کرد که پیام قوی ما بر این است که این کانال‌های معاملاتی باز باشد و از آن مراقبت کنیم، چراکه ما همه با هم هستیم و اتحادیه اروپا، ده‌ها میلیارد دلار در سال آینده از توقف صادرات به ایران ضرر می‌کند، پس باید با هم صریح بوده و از ایران بخواهیم که با ما مشارکت داشته باشد.

رویکرد بانک مرکزی

در این میان، هر آنچه که بانک مرکزی در مورد طراحی سازوکار‌های معاملات ارز‌های دیجیتال تعلل کرده و کار را به کندی پیش برده است، فعالان اقتصادی و مجلس دست به‌کار شده و خود طرح‌های مطالعاتی را در این زمینه رو می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته، ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی اعلام کرده بود که ضوابط از سوی بانک مرکزی تدوین می‌شود. اما شرایط کشور ایجاب می‌کند که بانک مرکزی کار‌های خود را با سرعت بیش‌تری انجام دهد.

وی اخیراً نیز از تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: امیدواریم از طریق توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب‌های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.

گلایه از بانک مرکزی!

در همین ارتباط، مسعود‌خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: مطالعاتی در اتاق بازرگانی تهران در مورد ارز‌های دیجیتال صورت گرفته است که نتایج آن به زودی ارایه می‌شود.

وی با بیان این‌که در جهان ۱۸۰۰ نوع ارز دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مسأله را مورد انتقاد قرارداد که بانک مرکزی حاضر نیست این ارز‌‌ها را به رسمیت بشناسد.

منابع: اکوفارس؛ arzdigital.com