پویایی صنعت سنگ‌های ساختمانی و تزیینی با فرآوری

پویایی صنعت سنگ‌های ساختمانی و تزیینی با فرآوری محمدقره‌داغلی – ایران با بهره‌مندی از ۴میلیارد تن ذخایر قطعی سنگ‌های تزیینی در رتبه چهارم جهان قرار دارد اما از نظر تنوع رنگ سنگ‌های آهکی (سنگ‌مرمر و تراورتن‌ها) در مقام نخست جای گرفته است ولی از نظر صادرات در میان ۲۰ کشور جای گرفته است. بررسی درباره […]

پویایی صنعت سنگ‌های ساختمانی و تزیینی با فرآوری

محمدقره‌داغلی – ایران با بهره‌مندی از ۴میلیارد تن ذخایر قطعی سنگ‌های تزیینی در رتبه چهارم جهان قرار دارد اما از نظر تنوع رنگ سنگ‌های آهکی (سنگ‌مرمر و تراورتن‌ها) در مقام نخست جای گرفته است ولی از نظر صادرات در میان ۲۰ کشور جای گرفته است.

بررسی درباره داده‌های گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران روشن می‌کند در سال۱۳۹۱ ارزش صادرات سنگ تزیینی و نما ۱۷۶میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن ۱۰٫۸۹درصد رشد داشت.

در این زمینه پارسال با دستیابی به صادرات ۳۴۱میلیون دلاری نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۲۴٫۴۵درصدی رقم خورد.

میزان صادرات سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۷۴میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از افزایش ۴۶٫۵۲درصدی برخوردار شد.

در این‌باره داریوش‌اسماعیلی، رییس فراکسیون معدن مجلس، گفت: فرآوری سنگ‌های تزیینی در کشورهای دیگر مصداق خام‌فروشی مواد معدنی است و بازگشت آن بعد از فرآوری به داخل کشور نکته منفی بزرگی محسوب می‌شود.

اسماعیلی درخصوص مشکلات معدن‌داران سنگ‌های ساختمانی و تزیینی و رکود در این بخش، اظهار داشت: همواره بر این باور بوده‌ایم که تا زمانی که خام‌فروشی موضوع اصلی اقدامات ما باشد مدام با این مشکلات از جمله رکود مواجه هستیم.

رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی گفت: تا زمانی که مجموعه دست‌اندر‌کاران به این فکر باشند که سنگ‌های تزیینی، قیمتی و نیمه‌قیمتی را به شکل خام صادر کنند هر روز باید مواجه با اینگونه مسایل باشند.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که پیشنهاد و تأکید ما این است که در زمینه سنگ‌های تزیینی فرآوری در داخل کشور انجام شود هرچند که این موضوع به حمایت دولت نیاز دارد، عنوان کرد: چرا باید سنگ مرمر، گرانیت و مرمریت کشور ما به ایتالیا و چین صادر شود و فرآوری شده آن به کشور برگردد.

وی با بیان این‌که فرصت مناسبی وجود دارد تا به بحث فرآوری سنگ‌های تزیینی و ساختمانی ورود کنیم، تصریح کرد: فرآوری سنگ‌های تزیینی در کشورهای دیگر مصداق خام‌فروشی مواد معدنی است و بازگشت آن بعد از فرآوری به داخل کشور نکته منفی بزرگی محسوب می‌شود.

رییس فراکسیون معدن مجلس شورای‌اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که ارزش افزوده و ایجاد اشتغال‌ فرایند فرآوری سنگ‌های تزیینی و ساختمانی در کشورهای دیگر برای آنها است و کشور ما به یک کشور مصرف‌کننده و واردکننده تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: باید در فعالان بخش سنگ این باور ایجاد شود که فرآوری سنگ‌های ساختمانی و تزیینی برای کشور بهتر از خام‌فروشی است.

این در حالی است که ابوالقاسم‌شفیعی، رییس انجمن سنگ ایران معتقد است که سنگ ایران حتی به اندازه یک متر برای فرآوری و واردات مجدد صادر نشده است و خبرهایی منتشر شده در این باره صحت ندارد.

شفیعی با بیان این‌که ۸ درصد از سنگ‌خام ایران صادر می‌شود افزود: به‌طور نمونه در سال گذشته ۱۳ونیم میلیون تن سنگ‌خام تولید و یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن صادر کردیم که ۸درصد کل تولید سنگ‌خام کشور است در حالیکه کشور همسایه ما ترکیه، ۴۷درصد و ایتالیا ۵۴ درصد از سنگ خود را به صورت خام صادر می‌کند.

شفیعی گفت: ما فعالان و صنعتگران حوزه سنگ را تشویق کردیم که سنگ‌خام وارد و پس از فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر،  صادر کنند که راهکاری برای رونق و شکوفایی در این حوزه و ایجاد اشتغال است

گفتنی است؛ شمار معادن فعال کشور برمبنای تازه‌‌ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن‌وتجارت بیش از ۳هزارو۳۰۰ معدن است که حدود دوهزار معدن در دست تجهیز قرار دارد.

شمار معادن سنگ تزیینی کشور یک‌هزارو۷۰۰ تا یک‌هزارو۹۰۰ مورد برآورد شده که یک‌هزارو۲۰۰ معدن فعال است.