کنکور حذف شدنی هست، نیست؟!

بررسی یک ادعای فرهنگی کنکور حذف شدنی هست، نیست؟! گروه اجتماعی- کنکور؛ مرحله‌ای حساس از زندگی دانش‌آموزانی را تشکیل می‌دهد که می‌خواهند حیات تحصیلی خود را ادامه دهند. امتحانی که گاهی وقت‌ها قبل از برگزاری باعث خودکشی می‌شود و بعضی وقت‌ها باعث استرس‌های کشنده! تاریخ برگزاری کنکور اولین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد […]

بررسی یک ادعای فرهنگی

کنکور حذف شدنی هست، نیست؟!

گروه اجتماعی- کنکور؛ مرحله‌ای حساس از زندگی دانش‌آموزانی را تشکیل می‌دهد که می‌خواهند حیات تحصیلی خود را ادامه دهند. امتحانی که گاهی وقت‌ها قبل از برگزاری باعث خودکشی می‌شود و بعضی وقت‌ها باعث استرس‌های کشنده!

تاریخ برگزاری کنکور

اولین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و ۴۷٫۷۰۳ نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اولین دوره کنکور، به صورت سؤالات جواب کوتاه طراحی شده بود. از آن زمان تاکنون بسیاری طعم پیروزی در کنکور را چشیده‌اند و بسیاری هم به‌خاطر رد شدن در کنکور اشک ریختند. همین اشک‌ریختنها و استرس‌هایی که به خاطر برگزاری یک آزمون رخ داد باعث شد تا سال‌ها این پرسش مطرح باشد که آیا حذف کنکور شدنی است؟

حذف کنکور عملی نیست

در همین ارتباط عبدالرسول‌عمادی، رییس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش با موضوع عدم حذف کنکور موافق است و گفت که ما قانونی به اسم حذف کنکور در کشور نداریم و اصلاً این موضوع مطرح نیست. این بحث رسانه‌ها درباره حذف کنکور کمی انحراف دارد. ما بحثمان درباره سهمی است که نمره نهایی و سوابق تحصیلی و نمره کنکور در کنار هم باید داشته باشند. من فکر می‌کنم برای برخی رشته‌ها، محل‌ها و صندلی‌های دانشگاه به جز نمره امتحان نهایی باید روش دیگری برای پذیرش باشد که ما کنکور را داریم.

مجلس وارد می‌شود

قاسم‌احمدی‌لاشکی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای‌اسلامی گفت که طبق بررسی‌های انجام شده حذف کنکور تا ۴سال آینده عملیاتی نخواهد شد. در پایان نهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی مصوبه‌ای برای سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب رسید که طبق آن در مدت ۵سال، ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها طبق سوابق تحصیلی و بقیه با برگزاری آزمون کنکور باشد. به همین منظور ۳نوع آزمون عمومی، اختصاصی و سوابق تحصیلی در این مصوبه پیش‌بینی شد، ضمن آن‌که متقاضیان رشته‌های خاص با اهمیت بیش‌تر در این آزمون‌ها شرکت کنند. تا زمانی که نتوانیم آزمون دوره متوسطه را به صورت استاندارد و کامل در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی کنیم با مشکل در حذف کنکور مواجه خواهیم بود. به همین منظور نشست‌هایی با شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شده که بتوان برای اجرای سند تحول بنیادین مشکل حذف کنکور را تا حدودی رفع کنیم. به دنبال این هستیم تا در این بخش به رویه کاملی برسیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آزمون استاندارد را آماده کنیم. براساس پیش‌بینی‌ها و شرایط موجود حذف کنکور تا ۳، ۴سال آینده به طول می‌انجامد. هنوز برای سلامت قرنطینه‌ها و پراکندگی آموزش‌وپرورش و همچنین تنوع سؤالات نیاز به زمان داریم.

سال آینده دو کنکور در کشور برگزار می‌شود

در همین حال علی‌زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سال آینده دو کنکور در کشور برگزار می‌شود که یکی از آنها برای فارغ التحصیلان نظام جدید و کنکور دیگر برای پشت‌نوبتی‌های سال‌های گذشته خواهد بود. باید از هم‌اکنون خانواده‌ها را نسبت به این امر توجیه کنیم تا دانش‌آموزان خود را آماده رقابت کنکور کنند که قطعا راهکار برگزاری این دو کنکور اعلام خواهد شد. وی با بیان این‌که سهم سابقه تحصیلی در کنکور سال آینده ۳۰درصد خواهد بود، می‌گوید: امتحانات نهایی در سال تحصیلی آینده برای پایه دوازدهم برگزار خواهد شد و این ۳۰درصد از همین پایه اعمال می‌شود. در سال تحصیلی آینده دانش‌آموزان در کنار حضور در امتحانات نهایی پایه دوازدهم خود را برای کنکور نیز آماده می‌کنند و برای نظام قدیمی نیز ۲۵درصد نمره از امتحانات نهایی و ۵درصد از پیش‌دانشگاهی در کنکور لحاظ خواهد شد. برای ترمیم نمرات ما نسبت به برگزاری آزمون مجدد و حضور دانش‌آموزان اقدام خواهیم کرد تا به نوعی این نمرات ترمیم شود. در شاخه فنی و حرفه‌ای نیز پیشنهاد کردیم امتحانات به گونه‌ای طراحی شود که زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان این شاخه به صورت کاردانی پیوسته فراهم شده و آنها دیگر در امتحان نهایی و کنکور حضور نداشته باشند. ما کار استقرار پایه دوازدهم را با تأمین فضای مورد نیاز و نیروی انسانی در استان‌ها دنبال می‌کنیم و بر این باوریم با ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی می‌توانیم به شکل کامل به استقرار نظام جدید آموزشی کمک کنیم.

حذف کنکور نیازمند تصمیم فرا ستادی است

مجتبی‌شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز می‌گوید: حذف کنکور نیازمند اتخاذ یک تصمیم فراستادی بوده و این طور نیست که منحصراً این مهم در وزارت علوم تصمیم‌گیری شود. حذف کنکور نیازمند یک تصمیم‌گیری فراستادی بوده و باید وزارت آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان، برخی از دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در این خصوص اظهار نظر و تصمیم‌گیری کنند. وی با بیان این‌که سالانه یک میلیون نفر در کشور پشت کنکوری داریم، گفته: براساس مصوبه وزارت علوم در سال ۹۲ باید طی پنج سال ۸۵درصد از داوطلبان ورود به دانشگاه از طریق بررسی سوابق تحصیلی پذیرش شوند. تلاش می‌کنیم تا در رشته‌های کم متقاضی بار روانی کنکور را از دوش داوطلبان‌ برداریم؛ با این روش بار روانی کم شده و خانواده‌ها نیز به آرامش در این مهم رسیده و این‌که تا ۷۰ درصد میزان پشت‌کنکوری کاهش خواهد یافت. حذف کنکور زمانبر بوده و این مهم طی ۳سال آینده به‌طور کامل محقق نخواهد شد. باید با وزارت آموزش‌وپرورش هماهنگی‌های لازم انجام شود تا نظام آموزشی در دبیرستان‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که آمادگی‌های لازم برای ورود به دانشگاه برای فرد ایجاد شود.