واگذاری نخستین طرح از ۲۸ مخزن نفتی جنوب با ترک تشریفات

واگذاری نخستین طرح از ۲۸ مخزن نفتی جنوب با ترک تشریفات برگزاری ۶ مناقصه برای مخازن ۴ میدان نفتی   گروه انرژی- نخستین قرارداد محرمانگی EPC/D بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش درحالی امضا شد که وزارت نفت رویکرد خود را در شرایط بحرانی بازگشت تحریم‌ها بر مبنای بازی دادن […]

واگذاری نخستین طرح از ۲۸ مخزن نفتی جنوب با ترک تشریفات

برگزاری ۶ مناقصه برای مخازن ۴ میدان نفتی  

گروه انرژی- نخستین قرارداد محرمانگی EPC/D بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش درحالی امضا شد که وزارت نفت رویکرد خود را در شرایط بحرانی بازگشت تحریم‌ها بر مبنای بازی دادن شرکت‌های داخلی در گود بازی میادین نفتی و گازی قرارداده است.

به گزار مناقصه‌مزایده، قرار است برای اجرای این قرارداد دو ساله که نخستین قرارداد از طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفتخیز جنوب محسوب می‌شود، رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه شود.

تأمین و نصب پمپ‌های درون چاهی و سرچاهی، حفاری و تعمیر ۶ حلقه چاه، خطوط لوله، تعمیرات ضروری واحدهای بهره‌برداری و نمکزدایی، خرید، نصب و تعمیر توربین‌‌‌ها بخشی از مفاد این قرارداد محسوب می‌شود.

اهمیت این پروژه به افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای در محدوده مناطق عملیاتی ۳، ۵ و دو اهواز باز می‌گردد، از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح از افت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت نیز جلوگیری خواهد شد.

با اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن از شهریور ماه امسال، در زمینه اشتغالزایی در سطح استان نیز تحولات مثبتی ایجاد می‌شود.

واگذاری ۲۸ مخزن به شرکت‌های داخلی

مدیر طرح واگذاری ۲۸ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این خصوص گفت: در بحث توسعه میادین ۲۸ مخزن منتخب مدنظر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که در قالب ۲۷ بسته کاری با ارزش ۴ هزار و ۶۰۰ میلیون دلار به شرکت‌های داخلی واگذار خواهند شد تا در این زمینه شرکت‌های داخلی رشد کنند و از توان داخلی در کشور استفاده شود.

صادق فتح اللهی اظهار کرد: از پیش مشخص شده بود تا بسته اهواز با ترک تشریفات به شرکت پتروگوهر فراساحل کیش واگذار شود. این شرکت در گذشته در مناقصات شرکت ملی مناطق نفتخیز شرکت کرده و در بحث حفاری تأیید صلاحیت شده بود.

ارایه بهترین پروپوزال فنی

مدیر طرح واگذاری ۲۸ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این شرکت بهترین پروپوزال فنی را در خصوص مسایل حفاری به شرکت ما ارایه کرده بود و در این زمینه خوشبختانه بحثی در خصوص تأیید صلاحیت این شرکت وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم از ماه آینده شاهد آغاز به‌کار این قرارداد باشیم تا در میادین مدنظر کار آغاز شود.

فتح‌اللهی ادامه داد: این روش قرارداد که امروز شاهد آن هستیم به شکلی است که در قالب یک بسته به پیمانکار ارایه می‌شود و در این زمینه پیمانکار کل بسته کامل یک طرح را در اختیار می‌گیرد تا تولید مدنظر از آن طرح واقعی باشد و پیمانکار نیز مسؤولیت طرح را به عهده داشته باشد.

مدیر طرح واگذاری ۲۸ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان‌کرد: در این زمینه علاوه بر واگذاری اولین قراردادی که در این زمینه انجام گرفت، ۶ مناقصه در حال اجرا نیز برای مخازن رامشیر، لالی، کبود، گچساران و… داریم.

استارت طرح ابتکاری مناطق نفتخیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۳۹۵ با طرح ابتکاری خود دو نوع قرارداد عملیات محور و میدان محور برای توسعه مخازن خود به هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارایه داد که هر دو نوع قرارداد مورد تصویب قرار گرفت و فضا برای جذب سرمایه‌های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد.

شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور ارایه داد که در اردیبهشت ماه گذشته مجوز توسعه میدان قلعه نار نیز به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.

برای توسعه این مخازن، ۲۹ بسته سرمایه‌گذاری تدوین و مجوز برگزاری مناقصه برای ۱۱ بسته اخذ شد این درحالی است که نخستین قرارداد از این بسته به صورت ترک تشریفات به امضا رسید.

در این طرح انجام ۱۲۴ پروژه سطح‌الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است.

با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفتخیز جنوب شروع به‌کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش خواهد یافت.