بررسی راهبرد ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز پیمانکاران!

بررسی راهبرد ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز پیمانکاران!   گروه راه و شهرسازی- با تفاهم صورت گرفته میان سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی مسیر موقت نوینی برای ارجاع کار نظارت بر اجرای ساخت و ساز‌ها در سازمان نظام مهندسی استان تهران باز شده است که با اجرایی شدن آن […]

بررسی راهبرد ارجاع کار نظارت بر ساخت و ساز پیمانکاران!

 

گروه راه و شهرسازی- با تفاهم صورت گرفته میان سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی مسیر موقت نوینی برای ارجاع کار نظارت بر اجرای ساخت و ساز‌ها در سازمان نظام مهندسی استان تهران باز شده است که با اجرایی شدن آن موضوع نظارت بر کار پیمانکاران ساختمانی و رعایت استاندارد می تواند ادامه یابد اما آیا این امر برای همه کشور و به‌خصوص استان‌های کوچک‌تر می‌تواند مؤثر واقع شود و یا این‌که در فضای رکود حاکم بر پروژه‌های ساختمانی رسیدگی به این موضوع می‌تواند دردسرساز شود و کارایی خود را از دست بدهد و نقش نظام مهندسی چگونه خواهد بود؟

به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح اجباری است

خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد که با تفاهم صورت گرفته بین سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرساز ی مسیر موقت جدیدی برای اجرای امر ارجاع کار نظارت در سازمان استان تهران باز شده است. امیرحسین دزفولیان تأکیدکرد: براساس تفاهم‌های اولیه‌ای که صورت گرفته مقرر شده که در شرایط فعلی مهندس ناظر فعلاً امکان انتخاب یک کار اختیاری را داشته باشد و این مسیر درباره شرکت‌های حقوقی نیز مصداق دارد. امیرحسین دزفولیان با تأکید بر این‌که در موضوع ارجاع کار نظارت درحال حاضر دو بحث وجود دارد و یک بحث مهندسان حقیقی هستند که دارای پروانه اشتغال به‌کار مهندسی هستند و بحث دیگر نیز مربوط به شرکت‌های حقوقی است، تأکیدکرد: براساس تفاهمنامه صورت گرفته مقررشده که به صورت موقت فعلاً مهندسان ناظر دارای پروانه اشتغال به صورت محدود می‌توانند در طول سال یک کار را انتخاب کنند. وی با تأکید بر این‌که این انتخاب ممکن است توسط مالکان یا توسط مهندسان باشد، گفت: ممکن است ناظر مالک را بشناسد یا بالعکس مالک ناظر را بشناسد که در نهایت هیچ فرقی نمی‌کند و اگر در چارچوب احراز صلاحیت واگذاری پروژه باشند، مالک یا ناظر می‌توانند یک پروژه را به صورت اختیاری انتخاب کنند. دزفولیان با تأکید بر این‌که درباره موضوع ارجاع کار یک گروه پنج نفره از نظام مهندسی و یک گروه پنج نفره از وزارتخانه راه و شهرسازی تشکیل شده است، تأکیدکرد: فعلاً با تفاهمی که در نظام مهندسی و تعاملاتی که با وزارتخانه صورت گرفته این تصمیم برقرار شده است، اما این تصمیم‌گیری به صوت موقت است و این مسیر فعلاً به صورت موقت بازگشایی شده است. خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در عین حال با تأکید بر این‌که به خاطر این‌که کیفیت ساخت و ساز بالا رود و نیز کسب و کار مهندسی رونق بگیرد، سازمان نظام مهندسی مالکان را ملزم کرده است که نسبت به انتخاب مهندس مجری نیز اقدام کنند، یادآورشد: بر این اساس انتخاب مهندس مجری ذی‌صلاح در کنار انتخاب اختیاری مهندس ناظر اجباری شده است که این الزام هم در بحث معیشتی مهندسان و هم در بحث ارتقای کیفیت مهندسی نیز مؤثر خواهد بود. وی گفت: حدود دو هفته است این مسأله اجباری شده است البته شهرداری این الزام را ندارد اما آنچه که در اختیار سازمان نظام مهندسی بوده است، الزامی شده است. دزفولیان همچنین گفت: در مرحله دوم در مسیری حرکت و برنامه‌ریزی می‌کنیم که شرکت‌های حقوقی نیز امکان انتخاب یک پروژه انتخابی را داشته باشند.

خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با بیان این‌که درحال حاضر به‌طور میانگین متراژهایی که به عنوان میانگین ساخت و ساز در تهران مطرح می‌شود، متغیراست خاطرنشان ساخت: بررسی‌ها حاکی از آن است که از ۲۰۰ میلیون مترمربع تا ۳۰۰ میلیون مترمربع ظرفیت خالی اشتغال مهندسی است، حال فرض کنید در تهران به‌ طور میانگین ۲۵۰ میلیون مترمربع ظرفیت خالی مهندسی موجود است و آماده ایجاد اشتغال به ‌کار هستند اما کاری که در سطح تهران موجود است ۱۱ میلیون مترمربع است یعنی به نسبت ظرفیت اشتغال مهندسی، حدوداً ۴درصد کار در شهر تهران موجود است.

آسیب‌های حذف ارجاع‌کار نظارت در استان‌های کوچک

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال و بختیاری گفت: تحت هر شرایطی بهترین شیوه برای ارجاع نظارت به خصوص در استان‌های کوچک از طریق سازمان نظام مهندسی است. اردشیر بنایی با اشاره به معایب حذف سیستم ارجاع کار و انتخاب ناظر توسط مالک تصریح کرد: تبعات این موضوع به خصوص در حال حاضر که ساخت‌وساز بسیار راکد است، بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. چرا که میزان کار موجود برای ارجاع به مهندسان چه از طریق شهرداری‌ها و چه از طرف نظام مهندسی به‌طور کلی کم است و بسیاری از مهندسان بیکار هستند. وی اضافه کرد: بنابراین اگر سیستم ارجاع از سوی نظام مهندسی را حذف کنند، ممکن است کل کارهای نظارتی یک شهر را تنها تعداد انگشت‌شماری از مهندسان در اختیار بگیرند و انجام دهند، به دلیل این‌که ظرفیت‌ مهندسان بالا و اشتغال کم است. بنابراین در استان‌های کوچک ارجاع از طریق سازمان‌های نظام مهندسی مناسب‌تر است. بنایی با اشاره به این‌که مهندسان سیستم ارجاع کار را پذیرفته‌اند و به این شیوه رغبت و رضایت دارند، تأکیدکرد: منتهی در نهایت ما همیشه باید متکی به قانون باشیم و ببینیم که قانون چه می‌گوید.

این مسؤول ادامه داد: وقتی این موضوع در تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی مطرح شد، نامه آن به سازمان نظام مهندسی کشور ارجاع شد و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با توجه به موقعیت استان‌ها و جمیع جهات، به این نتیجه رسید که فعلاً ارجاع کار اجرایی شود تا تعاملات لازم را با وزارت راه و شهرسازی انجام دهند. بنابراین براساس بخشنامه رییس سازمان، ما فعلاً ارجاع کار را به شیوه قبلی انجام می‌دهیم.

شهرداری‌ها ظرفیت کنترل و نظارت را ندارند

بنایی در عین حال در پاسخ به این‌که آیا شهرداری‌ها ظرفیت لازم برای قبول مسؤولیت کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز‌ها را دارند، گفت: شهرداری‌ها در حال حاضر این ظرفیت کافی را ندارند، مگر این‌که این ظرفیت را در خود ایجاد کنند. وی در این زمینه توضیح داد: در سال‌های ابتدایی مثل دهه ۷۰ که قانون نظام مهندسی ساده بود، شهرداری این کار را انجام می‌داد، معضلات بسیاری وجود داشت و شرایط نسبت به وضعیت کنونی واقعاً بسیار بد بود. اما در سال ۸۳ که شیوه‌نامه ماده ۳۳ قانونمند شد، اوضاع نظم و نسق بهتری ‌گرفت و نظارت‌‌ها ارتقا پیدا کرد. بنایی با بیان این‌که به‌طور قطع اقدام سازمان‌های نظام مهندسی هم در حوزه ارجاع نظارت خالی از عیب نیست و ایراد دارد، گفت: به‌طور قطع باید این ایرادات برطرف شود. ولی باز این شیوه بسیار بهتر از ارجاع کار از طریق شهرداری‌ها است. به اضافه این‌که این ظرفیت‌ها در شهرداری‌ها وجود ندارد.

دلایل عدم نظارت دقیق از سوی مهندسان

رییس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری همچنین در خصوص الزامات جدی‌تر شدن نظارت بر ساختمان‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی بیان‌کرد: در سازمان‌های نظام مهندسی باید این موضوع متحول شود و ارایه خدمات مهندسی باید کاملاً ارتقا پیدا کند.وی با تأکید بر شناسایی دلایل عدم نظارت‌های دقیق از سوی مهندسان اظهارداشت: این‌که مهندسان ناظر چرا و چه پروژه‌هایی را به خوبی نظارت نمی‌کنند، باید این عوامل را رصد و شناسایی کنیم. بعضاً پروژه‌ها به خاطر کوچک بودن، پراکندگی، نامناسب بودن مسیر‌ها و به هر دلیل دیگری به خوبی توسط ناظران نظارت نمی‌شوند. بنایی با بیان این‌که باید ابزار لازم را برای این موضوعات به‌کار ببریم، عنوان‌کرد: در نهایت سازمان‌های نظام مهندسی حتماً باید یک خانه‌تکانی در ارتباط با ارایه مطلوب‌تر خدمات نظام مهندسی به مردم انجام دهند.