کشف ۲۷۴ آی‌پی غیرمجاز در سیستم ثبت سفارش خودروی خارجی

دادستان تهران اعلام کرد کشف ۲۷۴ آی‌پی غیرمجاز در سیستم ثبت سفارش خودروی خارجی دادستان تهران در تبیین بروز تخلفات در حوزه ورود خودروهای وارداتی، با انتقاد از عدم نظارت لازم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روند ثبت سفارش‌ها، اظهارداشت: عدم اقدام به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد حداقل ۶۴۸۱ […]

دادستان تهران اعلام کرد

کشف ۲۷۴ آی‌پی غیرمجاز در سیستم ثبت سفارش خودروی خارجی

دادستان تهران در تبیین بروز تخلفات در حوزه ورود خودروهای وارداتی، با انتقاد از عدم نظارت لازم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روند ثبت سفارش‌ها، اظهارداشت: عدم اقدام به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد حداقل ۶۴۸۱ خودرو در بازه‌های زمانی «سال‌های ۹۵-۹۶» ثبت سفارش‌‌ها به نحو غیرقانونی وارد کشور شود که ۱۹۰۰ خودرو به گمرکات وارد شده و بیش از ۴ هزار خودرو به‌طورکلی اظهار نشده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی افزود این در حالی است که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت پس از گذشت ۶ ماه یعنی در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۹۶ ممنوعیت ورود خودروهای خارجی را به هیأت دولت پیشنهاد داده بود و البته اجرایی شدن این تصمیم نیز تا ۲۸/۴/۱۳۹۶ به طول انجامید که نتیجه آن، ثبت مجدد سفارش‌‌ها از سوی عده‌ای در همین دوره ۴ روزه بوده است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اقدامات قضایی از سوی برخی دادسرا‌ها در سراسر کشور دایر بر توقیف خودروهای خارجی، اظهارداشت: نتیجه تحقیقات پیرامون خودروهای توقیفی نشان می‌دهد که در مواردی، ثبت سفارش‌‌ها جعلی و یا به قول دولتی‌‌ها «غیرمتعارف» بوده است.

وی از مکاتبات حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت با برخی نهادهای اجرایی و امنیتی در بهمن‌ماه سال ۹۶ خبر داد و عدم پاسخ‌دهی به این نامه‌ها را موجب تداوم روند شکل‌گیری تخلفات در حوزه واردات خودرو دانست و افزود: در بهمن سال ۱۳۹۶ سازمان گمرک در این خصوص با وزارت صمت مکاتبه کرد و وقتی وزارت صمت متوجه جدی بودن مشکلات شد، ۲۷۴ آی‌پی غیرمجاز در سامانه ثبت سفارش کشف شد.

دادستان تهران ثبت آی‌پی‌های جعلی را منتسب به سامانه ثبت سفارش که مربوط به بخش خصوصی است و بازرگانان که از طریق وب وارد سامانه شده‌اند اعلام کرد و احتمال اقدام از سوی برخی کارکنان سیستم دولتی را هم بعید ندانست و افزود: حراست وزارت صنعت از بهمن ماه سال گذشته تا بر ملا شدن موضوع و تشکیل پرونده قضایی، چندین نامه به دستگاه‌ امنیتی کشور نوشته بود، اما دستگاه امنیتی به این نامه‌ها پاسخ نداد؛ در حالی‌که با بررسی آی‌پی‌ها، امکان کشف فساد پیش از این هم امکان‌پذیر بود.

انتقاد دادستان تهران از عدم نظارت برخی مسؤولان

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از عدم نظارت از سوی برخی مسؤولان، اظهارداشت: این‌که چرا ثبت سفارش که می‌توانست منشأ اعتماد مردم به دولت باشد، به ضد خود تبدیل می‌شود، به عدم نظارت مسؤولان و عدم اعتقاد به پاسخگویی مرتبط می‌شود و اکنون که موضوع افشا شده، برخی از دستگاه قضایی انتظار دارند که چند کارمند دون پایه را تعقیب کند و نپرسد که چه کسانی پشت قضیه بودند؟ چه کسانی سکوت کردند؟ چه کسانی باید به لحاظ شرمساری در مقابل افکار عمومی استعفا دهند و چه کسانی باید به ملت توضیح دهند و از آنان عذرخواهی نمایند؛ حال این که عملکرد برخی مسؤولان موجب شد که عده‌ای دلال از این بازار آشفته استفاده کنند.

وی در خصوص عملکرد دادسرای تهران در پرونده‌ مربوط به واردات خودرو، با تصریح به این‌که «از بازپرس پرونده خواسته‌ایم تحقیقات در تمام سطوح انجام شود»، افزود: اگر برخی دستگاه‌های اجرایی و امنیتی نخواهند در کشف این فساد با دادسرا همکاری کنند، راه ما روشن است.

دادستان تهران در پی تبیین روند شکل‌گیری پرونده خودروهای وارداتی، اظهارداشت: در این‌گونه پرونده‌ها زخم باز می‌شود، پاک نمی‌شود؛ چرا که نفوذ به عمق آن هزینه‌های زیادی در پی دارد، اما مداخله‌کنندگان در هر مقام و رده که باشند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

دستگیری ۵ متهم در پرونده خودروهای وارداتی

جعفری دولت‌آبادی همکاری دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی در کشف لایه‌های پنهان این پرونده را ضروری خواند و در خصوص آخرین وضعیت پرونده خودروهای وارداتی اظهارداشت: یکی از متهمان که زن است، پیش از تشکیل پرونده قضایی از کشور خارج شده و ۳ متهم روز پنجشنبه گذشته (۲۸/۴/۱۳۹۷) و دو متهم دیگر روز یکشنبه (۳۱/۴/۹۷) دستگیر شده‌اند.

دادستان تهران ابراز امیدواری کرد که عملکرد قوه قضاییه در پرونده واردات خودرو، مصداقی برای اطمینان دادن به مردم باشد که بدانند دستگاه قضایی با هیچ کس عقد اخوت نبسته است.

تشکیل پرونده در خصوص واردات خودروی خارجی در برخی استان‌ها

جعفری دولت‌آبادی از تشکیل پرونده با موضوع واردات خودروی خارجی در برخی استان‌ها از جمله بوشهر، البرز، بندرعباس، خوزستان و قم خبر داد که منشا تشکیل این پرونده‌ها، ورود دستگاه قضایی و یا گزارش اداره گمرک این استان‌ها بوده است. وی با اشاره به اصطلاح به‌کار گرفته شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت این خودرو‌ها تحت عنوان «ثبت غیرمتعارف» اظهارداشت: دادستانی به جعل ثبت سفارش‌‌ها اعتقاد دارد.