بودجه‌های موجود در طرح زمین‌شناسی عمومی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی بودجه‌های موجود در طرح زمین‌شناسی عمومی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد محمدقره‌داغلی – هدف از تهیه یک نقشه زمین‌شناسی نشان دادن پراکندگی سنگ‌‌ها و گسل‌ها، تاقدیس‌‌ها، ناودیس‌‌‌ها و دیگر ساختمان‌های زمین‌شناسی به صورتی است که در زمین ظاهر شده‌اند. در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که برای […]

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی

بودجه‌های موجود در طرح زمین‌شناسی عمومی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

محمدقره‌داغلی – هدف از تهیه یک نقشه زمین‌شناسی نشان دادن پراکندگی سنگ‌‌ها و گسل‌ها، تاقدیس‌‌ها، ناودیس‌‌‌ها و دیگر ساختمان‌های زمین‌شناسی به صورتی است که در زمین ظاهر شده‌اند. در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که برای تفسیر پدیده‌های زمین‌شناسی، بیان تاریخ زمین‌شناسی منطقه و ترتیب رسوبگذاری و اتفاقات گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقشه‌های زمین‌شناسی در‌بردارنده اطلاعات جامعی درباره ویژگی‌های مختلف زمین شامل ۱) جنس و سن سنگ‌‌ها و روابط بین آنها، ۲) ساختمان زمین و ۳) قابلیت معدنی سنگ‌‌ها هستند. در این باره راضیه‌لک، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی درباره وضعیت اعتباری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای تهیه نقشه‌ها پرداخت و گفت: در ابتدا نقشه‌های زمین‌شناسی از منابع اعتباری و در قالب بودجه‌های اختصاص یافته بسیار ناچیز جاری کشور تهیه می‌شد و زمین‌شناسان با همین اعتبارات ناچیز نقشه‌ها را تهیه می‌کردند.

لک افزود، در ادامه طرح زمین‌شناسی عمومی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شکل گرفت که در قالب این طرح اعتبار خاصی برای این سازمان به‌منظور سرعت بخشیدن به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در نظر گرفته شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: اعتبار این طرح تا ۳سال پیش به صورت افزایشی بود و هر سال افزایش می‌یافت تا این‌که از ۳سال پیش اعتبار طرح کاهش یافت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به این نتیجه رسید که نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم و یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم تهیه شده و دیگر ضرورتی برای تأمین اعتبار به منظور تهیه نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم وجود ندارد و این نقشه‌ها باید موردی، موضوعی و بنابه درخواست و سفارش استان‌ها تهیه و تولید شود.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت تصریح کرد: در چنین شرایطی کار در عرصه زمین‌شناسی کشور قدری سخت خواهد بود و متأسفانه بودجه‌های موجود در طرح زمین‌شناسی عمومی کفاف هزینه‌های این بخش را نمی‌دهد.

لک، ضمن اشاره به جزء۴ بند (پ) ماده ۴۳ قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه کشور از آن به عنوان شاهکاری در تاریخ اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رفع مشکلات بودجه‌ای یاد کرد و گفت: براساس این قانون اعتبارات لازم به منظور تکمیل نقشه‌های پایه زمین‌شناسی، شناسایی، پیجویی و اکتشاف عمومی کلیه ظرفیت‌های معدنی کشور بر مبنای درآمدهای حاصل از بخش معدن با رعایت ماده۱۴ قانون معادن از محل حقوق دولتی کشور تأمین خواهد شد.

وی با بیان این‌که مقاومت‌های زیادی برای اختصاص این بودجه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود داشت، افزود: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اذعان کردیم در صورتی‌که قانون برنامه ششم برای سازمان اعمال نشود این مجموعه از بین خواهد رفت که خوشبختانه با همکاری وزارتخانه موفق شدیم اعتبار مناسبی را از محل حقوق دولتی برای اولین بار برای سازمان جذب کنیم و توانستیم تجهیزات زمین‌شناسی را پس از سال‌ها برای مطالعات زمین‌شناسی، حفاری و اکتشافی در سازمان تهیه کنیم.

تدوین نقشه راه توسعه معدن خبر خوش برای علوم‌زمین کشور

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه از تدوین نقشه راه توسعه معدن برای ۴سال به عنوان خبر خوب دیگری یاد کرد و گفت: این نقشه راه با کمک اعضای فراکسیون صنعت و معدن مجلس شورای‌اسلامی، معاونان معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت، بخش‌خصوصی، سازمان نظام مهندسی معدن، خانه‌معدن و نمایندگان دانشگاه‌ها تهیه شده که نقشه راه ۴ ساله توسعه معدن کشور را پیش‌روی قرار می‌دهد که در این طرح تعیین وظایف میان سازمان، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارتخانه کاملاً مشخص شد تا از اتلاف هزینه و موازی‌کاری جلوگیری شود که به زودی با حضور وزیر صنعت، معدن‌وتجارت نهایی خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در کشور فضای یأس و ناامیدی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود ندارد و ما می‌توانیم با دریافت اعتبارات موردنظر جهت قرارداد و همکاری با پیمانکاران بخش‌خصوصی در بیرون از سازمان در جهت توسعه این بخش گام‌برداریم.

یادآور می‌شود، سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی با حضور جمعی از پیشکسوتان، مدیران و علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین و معدن در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همزمان با دوم مرداد سالگرد تأسیس این سازمان با همکاری سازمان ملل در ۵۹ سال پیش آغاز به‌کار کرده است برگزار شد.