مسافران مرگ جاده‌های تابستانی!

نگاهی به علل تصادفات جاده‌ای در کشور مسافران مرگ جاده‌های تابستانی! گروه اجتماعی- تابستان علاوه بر گرمای زیادی که دارد، فصلی است که بسیاری را به دلیل تعطیلات بچه‌ها راهی سفر می‌کند. در این بین مثلث جاده‌های خراب، رانندگان ناشی و خودروهای غیراستاندارد هزاران خانواده را داغدار و هزاران خانواده دیگر را درگیر مجروحیت و… […]

نگاهی به علل تصادفات جاده‌ای در کشور

مسافران مرگ جاده‌های تابستانی!

گروه اجتماعی- تابستان علاوه بر گرمای زیادی که دارد، فصلی است که بسیاری را به دلیل تعطیلات بچه‌ها راهی سفر می‌کند. در این بین مثلث جاده‌های خراب، رانندگان ناشی و خودروهای غیراستاندارد هزاران خانواده را داغدار و هزاران خانواده دیگر را درگیر مجروحیت و… می‌کند!

کاهش تلفات در فروردین

براساس آمار‌ها در نوروز ۹۶ نسبت به نوروز سال ۸۷ شاهد کاهش ۴۶ درصدی میانگین فوت روزانه در حوادث ترافیکی بودیم که کاهش بسیار خوبی است. این کاری بود که تنها یک نهاد نمی‌توانست انجام دهد و دستگاه‌های مختلفی از جمله پلیس راه، سازمان راهداری، جمعیت هلال احمر، اورژانس، صدا و سیما و… دخیل بودند که این کاهش را شاهد هستیم. ضمن این‌که همکاری دیگر رسانه‌ها و پیام‌هایی که چهره‌های مطرح می‌گویند نیز تأثیر‌گذار است. تمام این موارد کمک کرد تا شاهد این وضعیت در ایام نوروز باشیم و این یک وضعیت مطلوب و خوب است.

کاهش کل تلفات ۱۰ ساله حوادث ترافیکی

بر اساس آمار‌ها کاهش کل تلفات ۱۰ ساله حوادث ترافیکی ۳۰ درصد بوده است (۹۶ نسبت به ۸۷) در حالی که آمارهای ۲۰ روزه سفرهای نوروز در همین دوره ۱۰ ساله، کاهش ۴۶ درصدی میانگین فوت روزانه را نشان می‌دهد. بنابراین در این دوره شاهد کاهش بیش‌تر تلفات نسبت به کل سال هستیم. اما کاهش تلفات در ایام تابستان کم‌تر از نرم سالانه است و در این میان شهریور ماه کم‌ترین کاهش آمار را شاهد بوده‌ایم. در شهریورماه سال ۹۶ نسبت به سال ۸۷ تعداد کشته‌ها ۲۶ درصد کاهش داشته که این یعنی کاهش تلفات شهریورماه ۴ درصد کم‌تر از میانگین سالانه و ۲۰ درصد کم‌تر از کاهش آمار تعطیلات نوروز بوده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که شهریور تا حدودی فراموش شده است، در حالی که باید در اولویت اول قرار بگیرد.

شهریور، ماه مرگ!

براساس آمار، ۲۰ هزار و ۴۶۴ نفر در شهریور ۱۰ سال گذشته در تصادفات فوت کردند، یعنی به صورت میانگین در شهریور هر سال ۲۰۴۶ نفر (میانگین روزانه ۶۶ نفر). همین موارد نشان می‌دهد که باید به شهریور توجه ویژه داشت. اگر کاری که در نوروز انجام می‌شود در شهریور هم با همکاری همه دستگاه‌ها صورت می‌گرفت به صورت معجزه‌وار می‌توانستیم مشابه تعطیلات نوروز، انتظار کاهش ۴۶ درصدی تلفات حوادث ترافیکی ۱۰ ساله را داشته باشیم. یعنی کاهش روزانه ۱۵ نفر و ماهیانه ۴۵۰ نفر نسبت به ۱۷۴۶ نفر فوت شهریور ۹۶ که آمار قابل تأملی است. با این شرایط سازمان‌ها برای جاده‌ها در تابستان طرح ویژه‌ای ندارند و اگر کاری که در نوروز صورت می‌گیرد در ۲۰ روز آخر شهریور صورت بگیرد با توجه به این‌که حجم مسافرت‌ها در این مدت بیش‌تر می‌شود قطعاً شاهد کاهش قابل توجهی در آمار تلفات خواهیم بود. نوفرستی با اشاره به آمارهای مربوط به مصدومیت‌های حوادث جاده‌ای گفت: تنها نباید به آمار فوت توجه کنیم. بلکه سال گذشته ۳۳۶ هزار نفر در تصادفات مصدوم شدند و براساس محاسبات مرکز تحقیقات پلیس، هزینه اقتصادی تصادفات معادل ۵ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. از طرف دیگر این حوادث هزینه‌های اجتماعی بسیار زیادی هم دارند که در این محاسبه و ارزیابی‌ها مد نظر قرار نگرفته و قابل محاسبه هم نیست.

سال گذشته ۳۳۶ هزار نفر مصدوم داشتیم

در همین ارتباط، نوفرستی، مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران با اشاره به این‌که آمار‌ها نشان می‌دهد حتی در سال‌هایی که کشته‌های جاده‌ای روند کاهشی داشته، مصدومان افزایش پیدا کرده است، گفت: با استناد به آمارهای پزشکی قانونی می‌توان این مسأله را تأیید کرد. براساس این آمار‌ها سال گذشته ۳۳۶ هزار نفر مصدوم داشتیم و وقتی این آمار‌ها را در ۱۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم حتی در سال‌هایی که تعداد کشته‌ها کم‌تر شده، مصدومان افزایش پیدا کرده است. تمام این موارد نشان می‌دهد که توجه به حوادث جاده‌ای تا چه اندازه ضروری است. از همین رو ما حتی از دادستانی کل کشور درخواست می‌کنیم به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه وارد شوند و پیگیری کنند. تاکتیک کوتاه‌مدت برای کاهش تلفات این است که بگوییم مردم رعایت کنند ولی باید بدانیم که جاده‌های ما ناایمن هستند. طبق گزارش معاون وزیر راه و شهرسازی در آبان ۹۵، در کشور ۳۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که در ۱۶۰۰ نقطه از آنها شاهد تکرار حوادث هستیم.

استان‌های حادثه‌خیز

چند استان‌ مانند تهران، البرز، قم و قزوین که بیش‌ترین حجم تردد را دارند با کاهش آمار تصادف مواجه هستند زیرا در این استان‌ها فعالیت‌هایی انجام شده و به عنوان مثال رانندگان می‌دانند که همه جا دوربین وجود دارد و زیر نظر هستند اما در استان‌هایی مانند سمنان و کرمان و خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان که پوشش‌دهی آنها کم‌تر است، حوادث زیادی را می‌بینیم که باید از تجربیات استان‌هایی که حوادث آنها کاهش داشته برای این استان‌ها نیز استفاده شود.