شیرگاز به روی ۵ نیروگاه بسته شد؟!

شیرگاز به روی ۵ نیروگاه بسته شد؟! گازرسانی‌ها از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب عبور می‌کند گروه انرژی- نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های گازسوزی هستند که در امر تولید برق نقش مهمی را در سبد انرژی ایفا می‌کنند. این امر تا جایی برای کشور اهمیت داشته است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد ظرفیت نیروگاه‌های […]

شیرگاز به روی ۵ نیروگاه بسته شد؟!

گازرسانی‌ها از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب عبور می‌کند

گروه انرژی- نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های گازسوزی هستند که در امر تولید برق نقش مهمی را در سبد انرژی ایفا می‌کنند. این امر تا جایی برای کشور اهمیت داشته است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد ظرفیت نیروگاه‌های مذکور به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در همین راستا سال گذشته ورود ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید بر روی مدار بهره‌برداری سرلوحه کار متصدیان امر قرار گرفت. هر چند در آن زمان نیز همزاد همیشه حاضر پروژه‌های اقتصادی یعنی کمبود نقدینگی با این جریان همراه بود، اما امید مدیران تا جایی بود که با عنایت مسؤولان در وزارت نیرو مشکل تأمین مالی حل شود و نیروگاه‌های نیمه تکمیل به سرانجام برسند.

در این پازل برقی مشکل نقدینگی فقط یکی از موانع پیش رو بوده است، یکی دیگر از این چالش‌ها به فرایند سوخت مصرفی نیروگاه‌ها مربوط می‌شود. تقریباً تمامی نیروگاه‌هایی که با استفاده از زغال‌سنگ، انرژی هسته‌ای، انرژی زمین‌ گرمایی یا انرژی گرمایی خورشید کار می‌کنند نیروگاه حرارتی محسوب می‌شوند اما با توجه به این‌که در ایران نوع سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی گاز طبیعی است، تأمین این سوخت همواره با چالش‌هایی همراه بوده است.

افزایش ۶٫۶ درصدی سوخت مصرفی

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی گفت: به جز نیروگاه‌های چابهار، کنارک، زرند و سیار نوشهر و بهشهر، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور به شبکه گاز کشور متصل هستند.

به‌گزارش وزارت نیرو غلامرضا مهرداد، مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی ضمن بیان این خبر افزود: سوخت مصرفی و سوخت تحویلی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب به میزان ۶٫۶ درصد و ۳٫۱ درصد رشد داشته است.

وی با بیان این‌که سوخت اول تمامی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، گازطبیعی و سوخت دوم آنها گازوئیل است، خاطرنشان‌کرد: مصرف تقریبی روزانه نیروگاه‌های حرارتی در فصل تابستان معادل ۲۸۰ میلیون مترمکعب و در فصل زمستان معادل ۱۷۰ میلیون مترمکعب گاز است که در صورت عدم تأمین سوخت گاز، به ازای هر مترمکعب گاز تقریباً یک لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود.

مهرداد مهم‌ترین مسایل نیروگاه‌های حرارتی کشور را به‌خصوص در فصل زمستان تأمین سوخت پایدار آنها اعلام و تأکیدکرد: در سال گذشته گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به میزان ۶۶٫۰۵۸ میلیون مترمکعب و سوخت مایع مازوت و گازوئیل مصرفی ۸۳۰۰ میلیون لیتر بوده که نشان‌دهنده مصرف بیش از ۸۸ درصد سوخت گاز در نیروگاه‌های کشور است.

کاهش هزینه‌ها با مصرف گاز طبیعی

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی درباره میزان موجودی ذخایر سوخت نیروگاه‌ها گفت: ۴۶ درصد مخازن سوخت گازوئیل و ۷۷ درصد مخازن سوخت مازوت هم‌اکنون پرهستند و موجودی مفید سوخت گازوئیل و مازوت به ترتیب برابر با ۱۴۶۰ و ۱۹۳۱ میلیون لیتر بوده که در زمان مشابه در سال گذشته برابر با ۱۲۰۹ و ۲۱۶۲ میلیون لیتر بوده است.

وی در رابطه با مزایای استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌ها تصریح‌کرد: مصرف گاز طبیعی علاوه بر مزیت‌های زیست‌محیطی، منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی نسبت به سوخت مایع است.

مهرداد افزود: استهلاک قطعات توربین گاز به ازای یک ساعت کارکرد با سوخت نفت گاز معادل یک‌ونیم ساعت کارکرد با سوخت گاز طبیعی است و در نیروگاه‌های بخاری نیز مصرف نفت کوره به لحاظ وجود گوگرد و برخی فلزات سنگین در این نوع سوخت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بویلر‌ها را در مقایسه با مصرف گاز طبیعی به شدت افزایش می‌دهد.

فتیله مصرف مازوت پایین کشیده شد

با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که برای محدود کردن سوخت مازوت به عنوان خوراک نیروگاه‌ها از سال‌های گذشته استارت خورده است. آمار۹ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که نیروگاه‌های کشور سهم مصرف سوخت گازوئیل و مازوت نسبت به سال ۹۵ به ترتیب ۵ و ۲٫۶ درصد کاهش پیدا کرد که این امر می‌تواند به معنی کاهش آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت در نیروگاه‌های کشور باشد.

با توجه به این امر که در مقطع کنونی جوامع با کاهش میزان ذخایر منابع فسیلی مواجه هستند و از سوی دیگر استفاده از این منابع، تهدیدهای جدی زیست‌محیطی را برای بشر به همراه دارد، کاهش استفاده از مازوت در این سبد سوختی می‌تواند در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی گامی مؤثر قلمداد شود.

کاهش وابستگی به سوخت مایع

مدیرعامل شرکت انتقال گاز، درباره حجم انتقال گاز در دو ماه نخست امسال گفت: در ماه‌های ابتدایی امسال، ۳۷ میلیارد و ۳۴۷ میلیون مترمکعب گاز در خطوط سراسری شبکه انتقال گاز کشور جریان یافت که با توجه به رقم ۳۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعبی دو ماه نخست سال ۹۶، با افزایش ۹,۲ درصدی همراه بود.

سعید توکلی میانگین حجم انتقال گاز روزانه در سال ۹۶ را ۷۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و به شانا گفت: ظرفیت انتقال گاز در کشور با بهره‌مندی از شبکه سراسری، ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز است که رقم مجموع آن در طول سال به ۲۸۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

مقدار گازرسانی به بخش نیروگاهی در سال ۹۶ حدود ۶۷ میلیارد مترمکعب بود که این رقم امسال از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب عبور می‌کند تا مقدار وابستگی کم‌تر از ۱۰ درصد کنونی نیروگاه‌ها به سوخت مایع نیز کاهش یابد، همچنین مقدار گازرسانی به بخش صنایع و پتروشیمی‌‌ها در سال ۹۶ حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب و گازرسانی به بخش خانگی و تجاری حدود ۵۱ میلیارد مترمکعب و سهم سبد صادراتی گاز ایران در سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب بود.