افزایش تولید در بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

در مراسم معارفه مدیرعامل طلای زرشوران هدفگذاری شد افزایش تولید در بزرگ‌ترین معدن طلای ایران معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. گواهی کشف معدن طلای زره‌شوران پس از عملیات اکتشافی گروه‌های داخلی و خارجی به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی […]

در مراسم معارفه مدیرعامل طلای زرشوران هدفگذاری شد

افزایش تولید در بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. گواهی کشف معدن طلای زره‌شوران پس از عملیات اکتشافی گروه‌های داخلی و خارجی به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صادر شده است. عملیات اجرایی طرح طلای زرشوران از سال ۸۹ آغاز شده و هم‌اکنون این معدن در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار دارد. سابقه فعالیت معدن طلای زرشوران که یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای روباز خاورمیانه است به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و نشانه‌هایی از معدنکاری شدادی در آن دیده می‌شود. براساس آخرین اطلاعات حاصل عیار متوسط در این معدن ۴ppm بوده و میزان ذخیره زمین‌شناسی حدود ۲۶ میلیون تن کانسنگ در رده یک، برآورد شده است و تلاش‌ها برای افزایش تولید طلا از این معدن ادامه دارد. این طرح با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال انجام شده و آبان سال ۹۳ با کشوری و لشگری افتتاح شد.

چندی پیش مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم انعقاد قرارداد احداث کارخانه فرآوری و استحصال طلا (فاز توسعه طلای زرشوران) اظهارکرد: شرکت برنده مناقصه شرکت مشترک ایرانی و آفریقای جنوبی است که فاز یک کارخانه را در سال ۱۳۹۳ اجرا کرده بودند اما به دلیل همزمان شدن تجهیز این فاز با تحریم‌ها به مشکلاتی برخوردند که البته هم‌اکنون این موانع برطرف شده و کارخانه طلای زرشوران پیش‌بینی می‌شود با اجرای این قرارداد بتواند به ۵ تن طلا دست یابد و این میزان را به ظرفیت طلای کشور اضافه کند.

کرباسیان با بیان این‌که این پروژه طی ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا ۳ سال آینده ذخیره این منطقه به ۳٫۵ تن برسد و پس از آن با برطرف کردن برخی نواقص فاز یک تا ۵ تن ذخیره طلا برای آن پیش‌بینی شده است.

با توجه به اهمیت این معدن به‌ عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در جهت هر چه بهتر شدن این مجتمع با تغییر مدیرعامل توسط ایمیدرو، شرایطی فراهم شود که این معدن با رویکردی جدید به سمت تولید بیش‌تر حرکت کند در این زمینه اردشیر سعدمحمدی، معاون طرح‌های توسعه و صنایع معدنی ایمیدرو در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تأکید کرد، خواهان تداوم رشد تولید طلا در زرشوران شد و تأکید کرد: این شرکت امسال می‌تواند رکورد جدید تولید طلا را ثبت کند.

 سعدمحمدی افزود: بیش‌ترین میزان تولید طلای زرشوران در سال ۹۶ رقم خورد و براساس برنامه‌ریزی‌ها این میزان در سال جاری به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های روانبخش امیری، مدیرعامل سابق زرشوران افزود: با توجه به چشم‌اندازی که برای زرشوران به عنوان پایگاه تولید طلا مورد توجه است، باید به چند مقوله مهم در رسیدن به اهداف این مجموعه اشاره کرد.

سعدمحمدی در تشریح نیازهای ضروری طلای زرشوران گفت: در اکتشاف باید از ابزار مدرن‌تری برای شناسایی ذخایر استفاده کرد به‌طوری‌که با در اختیار داشتن شکل ۳ بعدی آنها، برنامه مشخصی را در زمینه استخراج اجرایی کرد.

وی افزود: بازآموزی جدی در امر آموزش، توجه به مسایل زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی در محاسبات مالی در تعیین قیمت تمام شده و تحلیل شرایط از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مدیریت جدید باشد.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ضمن تأکید بر انتظار ایمیدرو در افزایش میزان تولید طلا در زرشوران عنوان‌کرد: طراحی جدید معدن از الزامات پیش رو است که به‌طور حتم با نگاه حمایتی ایمیدرو از طلای زرشوران محقق خواهد شد.

سعد محمدی مسایل مربوط به‌ کارخانه در طلای زرشوران به لحاظ راندمان و شرایط کار را اساسی خواند و در ادامه از برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو در تأمین سیانور به منظور تولید طلا خبر داد.

در ادامه این جلسه روانبخش امیری، مدیرعامل سابق شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران طی سخنانی ضمن قدردانی از حمایت‌های رییس هیأت عامل ایمیدرو در پیشبرد اهداف زرشوران گفت: زرشوران در مقایسه با سال‌های گذشته شرایط مساعدتری را طی می‌کند.

علی صفرزاده، مدیرعامل جدید شرکت طلای زرشوران با اعلام این‌که تحقق اهداف، براساس آنچه مدیران عالی کشور در مجموعه زرشوران انتظار دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت، اظهارکرد: تحرک و سرعت بخشیدن به اهداف توسعه‌ای زرشوران ادامه خواهد یافت.

وی افزود: توسعه مناطق محروم، تکلیف است و امیدواریم برطبق هدفگذاری‌های صورت گرفته در مجموعه زرشوران، شاهد رشد تولید و اشتغالزایی فراگیر باشیم.