سهم ما از درآمد در بورس

آیا ورود به بازار سرمایه متضمن موفقیت است؟ سهم ما از درآمد در بورس گروه بانک، بیمه، بورس- شاید برای خیلی‌ها سؤال پیش بیاید که درآمد بورس چقدر است؟ بیایید اگر هم قرار باشد که تمام سرمایه ما نابود شود با تمام وجود ترسمان را کنار بگذاریم و با یک مبلغ کمی وارد بورس شویم. […]

آیا ورود به بازار سرمایه متضمن موفقیت است؟

سهم ما از درآمد در بورس

گروه بانک، بیمه، بورس- شاید برای خیلی‌ها سؤال پیش بیاید که درآمد بورس چقدر است؟

بیایید اگر هم قرار باشد که تمام سرمایه ما نابود شود با تمام وجود ترسمان را کنار بگذاریم و با یک مبلغ کمی وارد بورس شویم. حال سؤال پیش می‌آید که با چه مقدار پول می‌توان خریدوفروش سهام را شروع کرد؟ باید در نظر داشت که بورس ایران یک بورس درصدی است یعنی این‌که محدودیت بالا و پایین شدن قیمت دارد یعنی اگر شما سهامی را بخرید امکان ندارد همین فردا قیمت اون سهام نصف شود یا فردا پول شما دوبرابر شود، یک دامنه نوسان و یک محدودیت وجود دارد که این دامنه نوسان ۵درصد است در بورس‌های بین‌المللی این دامنه نوسان وجود ندارد اما در بورس ایران این دامنه نوسان وجود دارد و این اولین نقطه امنی است که یک سهامدار و یا یک سرمایه‌گذار می‌تواند خیالش راحت باشد که اگر سرمایه‌گذاری کند پولش نصف شود و یا یک خطر اینچنینی وی را تهدید کند این دامنه نوسان ۵درصد است یعنی سرمایه شما نسبت به روز قبل نمی‌تواند بیش‌تر از ۵درصد رشد یا کاهش پیدا کند در واقع دامنه نوسان ما در یک روز ۱۰درصد است یعنی ۵ مثبت و ۵ منفی است.

درآمد بورس در یک ماه چقدر است؟

در بورس هم می‌توانیم خیلی درآمد داشته باشیم و هم می‌توانیم خیلی ضرر ببینیم. بورس مثل یک حقوق‌بگیری نیست و یا مانند سود بانکی نیست که سر برج و ماهانه مبلغی برای شما پرداخت شود بورس یک سرمایه‌گذاری است که دارای risk است و ممکن است سرمایه شما زیاد و یا کم شود و بستگی به این دارد که شما چه انتخابی در شرکتی که خرید کرده‌اید داشته باشید فرض کنید ما یک سهام بخریم و سهام ما هر روز رشد ۵درصد داشته باشد و ۱۰روز، هر روز این سهام با مثبت ۵درصد معامله شود.

با سرمایه‌گذاری یک‌میلیون تومانی چقدر سود می‌گیریم؟

اگر بخواهیم سریع جواب دهیم می‌گوییم ۱۰روز، روزی ۵درصد می‌شود ۵۰درصد؛ پس پول من ۵۰درصد رشد خواهد داشت؛ بنابراین یک‌میلیون تومان من می‌شود یک‌میلیون‌‌و‌پانصد، ولی اینطور نیست و این پول تساعدی رشد می‌کند یعنی این‌که روز اول یک‌میلیون تومان دارید و روز دوم یک‌میلیون‌و‌پنجاه هزار تومان دارید پس روز دوم آن ۵ درصد باید روی یک‌میلیون‌و‌پنجاه هزار تومان محاسبه شود اگر این مبلغ را برای ۱۰روز حساب کنیم سود شما می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تومان در واقع در این ۱۰روز که ۵درصد هر روز سهام ما رشد پیدا کرده ما حدود ۶۰ درصد سود می‌کنیم.

چقدر ضرر عایدمان می‌شود؟

در منفی شدن هم همین طور است یعنی این که اگر سهام من ۱۰روز هر روز منفی ۵ درصد کاهش پیدا کند در بد‌ترین شرایط سود ما ۵۰ درصد کم نمی‌شود زیرا یک میلیون ما روز دوم می‌شود ۹۵۰ هزار تومان روز سوم ۵ درصد از این ۹۵۰ هزار تومان کسر می‌شود و ما کم‌تر ضرر می‌بینیم بعد از ۱۰ روز یک میلیون تومان ما می‌شود ۶۰۰ هزار تومان یعنی ما ۴۰درصد ضرر کرده‌ایم ۱۰روز هر روز منفی ۵درصد و ما ۴۰ درصد آسیب می‌بینیم و ضرر کرده‌ایم.

اما اینها همه مثال هستند که متوجه بشویم روند حرکتی یک سهام در بهترین حالت و در بد‌ترین حالت چطور می‌تواند باشد؟ چقدر می‌توانیم آسیب ببینیم؟ چقدر می‌توانیم سود کنیم؟ چقدر می‌توانیم ضرر کنیم؟ نه این‌که این اتفاقات هیچ وقت اتفاق نیفتاده باشند در موارد مثبت و منفی ممکن است این اتفاق بیفتد اما این که به‌طور ناگهانی یک سهام هر روز مثبت ۵ و یا هر روز منفی ۵ باشد به ندرت در بورس اتفاق می‌افتد و بیش‌تر در این بین نوسان می‌کند یعنی ما اکثراً شاهد این هستیم که قیمت سهام در این بین معامله می‌شود و لزوماً هر روز ۵+ و یا ۵- نمی‌باشد.

سال ۹۷ در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار بورس می‌تواند با دارا بودن ریسک‌های متعدد و سودهای مناسبی که در سرمایه‌گذاری‌های منطقی به‌دست می‌‌آید، به عنوان مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. این جذابیت برای سرمایه‌گذارانی که در سال ۸۲ و ۹۲ در این بازار حضور داشتند، بیش‌تر محسوس بود. چرا که در آن سال‌ها شاخص بورس رشدی بیش از صددرصدی را تجربه کرد، که ناشی از عوامل مختلف داخلی و خارجی آن زمان بود.

در طول سال‌های گذشته مطابق با اصل‌۴۴ قانون‌اساسی که به موضوع خصوصی‌سازی می‌پردازد، باعث شد بسیار از شرکت‌های دولتی در چرخه واگذاری به بخش خصوصی قرار بگیرند. همین موضوع هم سبب شد که خرید سهام آنها در بورس جذابیت بیش‌تری پیدا کند. از طرفی در نظام بانکی برآیند حرکت پرداخت سود به سمت کاهش میل پیدا کرده است.

در سال ۹۷ هم یکی از عواملی که چشم‌انداز مثبت به بورس را کاهش می‌دهد، تأثیر اقدام بانک مرکزی در اواخر سال۹۶ مبنی بر فروش اوراق مشارکت مالی با سود ۲۰درصد است. این اقدام که به منظور مهار نوسانات ارزی صورت گرفت، در حالی بود که پس از مدت کوتاهی دلار در اواخر اسفندماه تمایل به افزایش نشان داد.

آمار‌ها حاکی از این است که این بازدهی توام با رشد شرکت‌های بورسی بوده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت دلار می‌تواند به افزایش درآمد برخی شرکت‌ها منجر شود و از این نظر شرکت‌هایی که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند در سال۹۷ وضعیت بهتری در بورس خواهند داشت.