تزریق ۲۳ میلیون یورو برای احداث یک نیروگاه خورشیدی

پوست‌اندازی وزارت نیرو در افزایش تولید انرژی طلایی تزریق ۲۳ میلیون یورو برای احداث یک نیروگاه خورشیدی سمیه مهدوی- وزارت نیرو در حال یک پوست‌اندازی اساسی در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. ایران در قیاس با کشورهای دیگر برای افزایش راندمان تولید انرژی پاک در جایگاهی دورتر قرار دارد، بر همین اساس مسؤولان تصمیم گرفته‌اند […]

پوست‌اندازی وزارت نیرو در افزایش تولید انرژی طلایی

تزریق ۲۳ میلیون یورو برای احداث یک نیروگاه خورشیدی

سمیه مهدوی- وزارت نیرو در حال یک پوست‌اندازی اساسی در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. ایران در قیاس با کشورهای دیگر برای افزایش راندمان تولید انرژی پاک در جایگاهی دورتر قرار دارد، بر همین اساس مسؤولان تصمیم گرفته‌اند تا یک خیز بلند برای کم کردن این فاصله ‌بردارند.

یکی از منحصر به فرد‌‌ترین انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی است که در مجموع انرژی متصاعد شده از آن در حدود ۳٫۸ در ۱۰۲۳ کیلو وات در ثانیه برآورد شده است. نیروگاه‌های خورشیدی با هزینه‌ای بسیار کم، بدون تولید گازهای مخرب و بدون اشغال فضاهای مفید، جایگزینی بسیار مناسب برای نیروگاه‌های سوخت فسیلی محسوب می‌شوند. اگر این امر در بدنه و ساختار تولید انرژی‌های کشور بومی‌ شود پر واضح است که هم از مصرف سوخت‌های فسیلی که هم گران هستند و هم آلودگی زیست‌محیطی به همراه دارند، کاسته می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند در جهت کمبود برقی که در این مقطع صنعت با آن مواجه شده است، کمک مؤثری کند. این امر مستلزم جذاب کردن بازار انرژی‌های نو برای سرمایه‌گذاران می‌باشد، باید دید مدیران در وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه چه تدبیری برای این جریان اندیشیده‌اند؟

با نگاهی به سایر کشور‌ها در تولید و توسعه انرژهای نو، می‌توان دریافت که مراکش می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به همراه سایر نیروگاه‌های آبی و بادی، نیمی از نیاز برق کشور را از طریق این انرژی‌های پاک تأمین کند. همچنین عمان نیز به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار ساخت نیروگاه حرارتی خورشیدی در عصر جدید شناخته شده است. در میان کشورهای آسیایی نیز چین بیکار ننشسته و اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.

صرفه‌جویی ۴٫۱۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی

طی روز‌های اخیر در راستای جامه عمل پوشاندن به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در ایران، کلنگ احداث نیروگاه ۳۰ مگاواتی خورشیدی هزار خورشید شهرستان مهریز با سرمایه ارزی ۲۳ میلیون یورو و سرمایه ریالی ۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بانک توسعه تعاون و با میزان تولید ۵۸ میلیون کیلووات ساعت در سال به زمین زده شد.

این پروژه به‌صورت پایه ثابت و با نصب بیش از ۹۸ هزار پنل ۳۰۵ وات و ۱۲ اینورتر ۲۲۰۰ کیلوواتی اجرا به پست انتقال مهرگان مهریز متصل می‌شود.

با بهره‌برداری از این نیروگاه شاهد صرفه‌جویی گاز طبیعی به میزان ۱۷,۴ میلیون مترمکعب و کاهش گاز آلاینده به میزان ۳۹,۶ هزار تن در سال و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۱۳,۶ میلیون لیتر خواهیم بود.

هزینه سرمایه‌گذاری‌ها به نصف کاهش یافت

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: با توسعه بخش انرژی تجدیدپذیر طی دو سال اخیر، هزینه سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های خورشیدی به نصف کاهش یافته است.

به ‌گزارش وزارت نیرو، سیدمحمد‌صادق‌زاده، با اشاره به این‌که سال گذشته وزارت نیرو به صورت جدی وارد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است، اظهارداشت: تاکنون در مقیاس بزرگ و صنعتی از این فناوری استفاده نمی‌شد، اما هم‌اکنون با احداث نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی، هزینه تمام شده حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر به دلیل کاهش قیمت فناوری در جهان و هم به خاطر اقتصاد مقیاسی که اتفاق افتاده هزینه سرمایه‌گذاری این نیرو‌گاه‌ها به نصف کاهش یافته و این در شرایطی است که با افزایش نرخ ارز این نیروگاه‌ها کم‌ترین آسیب را از نظر افزایش ارز خواهند دید.

صادق‌زاده تصریح‌کرد: هم‌اکنون حجم درخواست پروانه احداث برای نیروگاه‌ها در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و وزارت نیرو نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه با وجود افزایش نرخ ارز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده‌ایم.

یک منبع انرژی کم مصرف!

معاون وزیر نیرو با اشاره به مزیت‌های نیروگاه‌های خورشیدی در مناطقی مانند یزد گفت: این منابع تولید انرژی از این جهت برای ما مهم است که نه تنها سوخت مصرف نمی‌کنند، بلکه آلودگی محیط‌زیست نیز ندارد و آب هم مصرف نمی‌کند.

وی افزود: امروز آب معضل اصلی تأمین برق کشور است و نه تنها نیروگاه‌های برقابی که براساس ذخیره سد‌ها طراحی می‌شوند، در نیروگاه‌های حرارتی نیز برای خنک کردن واحدهای تولید نیاز به آب است.

صادق‌زاده با بیان این‌که استان یزد می‌تواند پیشتاز این فناوری باشد، ادامه داد: تعداد نیروگاه‌های بزرگ استان یزد به ٣ نیروگاه بزرگ می‌رسد که با دو نیروگاه تجدیدپذیر دیگر مجموعاً ۵ نیروگاه تجدیدپذیر داریم تا انتهای سال ۴ نیروگاه دیگر به نیروگاه‌ها اضافه خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: بیش از ٢٠٠ نیروگاه خانگی در استان یزد به بهره‌برداری رسیده که امیدواریم تا پایان سال به چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

گفتنی است استان یزد با تابش بیش از۳۰۰ روز آفتابی در سال، وجود عرصه‌های طبیعی و هموار و شبکه‌های الکتریکی مناسب و پایدار دارای پتانسیل و استعداد بالایی در بهره‌گیری از انرژی خورشید در کشور است.