ضرورت تأمین ارز برای قطعه‌سازان

ضرورت تأمین ارز برای قطعه‌سازان مهدی‌قره‌داغلی -در ماه‌های اخیر هزینه زیادی به جهت افزایش نرخ ارز در حوزه تأمین مواد اولیه به قطعه‌سازان تحمیل می‌شود که لازم است وزارت صنعت‌ومعدن فکری برای خروج از این شرایط برای قطعه‌سازان کند. مدیریت نرخ ارز را از وظایف مهم دولت است و در چنین شرایطی دولت باید با […]

ضرورت تأمین ارز برای قطعه‌سازان

مهدی‌قره‌داغلی -در ماه‌های اخیر هزینه زیادی به جهت افزایش نرخ ارز در حوزه تأمین مواد اولیه به قطعه‌سازان تحمیل می‌شود که لازم است وزارت صنعت‌ومعدن فکری برای خروج از این شرایط برای قطعه‌سازان کند. مدیریت نرخ ارز را از وظایف مهم دولت است و در چنین شرایطی دولت باید با مدیریت این جریان و تخصیص ارزدولتی به واحدهای تولیدی به خصوص خودروسازی و قطعه‌سازی حمایت کند. از دیگر مشکلات قطعه‌سازان عدم ترخیص قطعات از گمرک است که این امر به نوبه خود باعث فشار به خودروسازان و کاهش تولید می‌شود

در این زمینه آرش‌محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: فعالان این صنعت به دومیلیارد دلار ارز برای وارد کردن قطعات، مواد اولیه، لوازم‌یدکی و ماشین‌آلات نیاز دارند اما تاکنون نزدیک به یک چهارم این مبلغ تأمین شده است. محبی‌نژاد افزود: تأمین ارز ۴۲۰۰تومانی برای قطعه‌سازان هنوز در وضعیت سردرگمی است. به گفته وی، بخشی از ارز مورد نیاز قطعه‌سازان باید صرف خرید مواد اولیه و همچنین قطعات یدکی و ماشین‌آلات شود اما تاکنون ارز وعده داده شده گروه یک به آنها تخصیص نیافته و همین مسأله قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین غلام‌محمد‌زارعی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید متناسب با نیاز واقعی قطعه‌سازان کارگروهی مستقر شده ارز آنها تأمین شود، شرایط فعلی قطعه‌سازان متأثر از شرایط اقتصادی، ارزی و محدودیت‌های موجود است.

محمدزارعی درخصوص تخصیص ارز و رفع مشکلات قطعه‌سازان، اظهار داشت: قطعه‌سازان پایه اصلی شرکت‌های خودروسازی هستند و بدون تقویت، حضور و تأمین نیازهای ارزی آنها عملاً علاوه از بین رفتن میزان اشتغال موجود در بخش تولید قطعه خودروسازان نیز با کمبود قطعه و مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که باید متناسب با نیاز واقعی قطعه‌سازان کارگروهی مستقر و به هر میزان و اندازه‌ای که نیاز به ارز دارند تأمین شود، گفت: شرایط فعلی قطعه‌سازان متأثر از شرایط اقتصادی، ارزی و محدودیت‌های موجود است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که راه برون‌رفت قطعه‌سازان از مشکلات کنونی متمرکز بودن بر روی رفع مشکلات آنها است، ادامه داد: با رفتار واقع‌بینانه و جدی می‌توانیم نیازهای اقتصادی و ارزی قطعه‌سازان را تأمین کنیم تا آنها بتوانند با شرایط عادی همانند گذشته ادامه فعالیت داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که می‌توان به آینده و رفع مشکلات قطعه‌سازان خوش بین بود، خاطرنشان کرد: کشور در یک پیچ تاریخی و مهم قرار دارد که با تدابیر انجام شده درحال عبور از آن است، نمی‌توان شرایطی سخت تر از وضعیت کنونی را برای کشور متصور بود.

در این رابطه شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که عدم تأمین ارز به قطعه‌سازان باعث کاهش تولید خودرو در کشور می‌شود گفت: کاری که در شرایط پیش آمده می‌توان انجام داد این است که برخی از سیستم‌ها و یا قطعاتی که از خارج کشور تأمین می‌شده را در داخل کشور تولید و تأمین کرد؛ البته این کار از یک سو نیازمند زمان است و از سوی دیگر به صورت صددرصدی قابل دسترسی نیست.

وی در ادامه افزود: برخی از سیستم‌ها مانند سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی قبلا سازنده‌ای در داخل ایران نداشته‌اند و قاعدتاً باید از خارج کشور تهیه شوند لذا محدودیت‌هایی که ممکن است در تأمین این قطعات پیش آید می‌تواند موجب کاهش تولید شود.

آزادی با اشاره به اهمیت مدیریت صحیح خاطر نشان کرد: دولت، مدیران خودروسازی و بخش خصوصی که پیمانکاران هستند باید مدیریت یکپارچه‌ای برای تأمین ارز مورد نیاز جهت تهیه مواد اولیه سازندگان داشته باشند همچنین یافتن و جایگزینی شرکا و سازندگان جدید در دنیا که حاضر به همکاری با ایران در شرایط تحریم باشند نیاز به مدیریت یکپارچه دارد و از این طریق می‌توان کاهش تولید را به حداقل رساند.