سقوط فرهنگی؛ از بهشت تا جهنم!

نگاهی به تشییع‌جنازه بهمن‌فرزانه و وحید‌مرادی سقوط فرهنگی؛ از بهشت تا جهنم! گروه اجتماعی- بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی و فرهنگی از سقوط فرهنگی جامعه خبر می‌دهند؛ سقوطی که بی‌شک گریبانگیر مردم می‌شود و هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. برای بررسی این مدعا کافیست تا برخورد جامعه را با فوت افراد سرشناس به […]

نگاهی به تشییع‌جنازه بهمن‌فرزانه و وحید‌مرادی

سقوط فرهنگی؛ از بهشت تا جهنم!

گروه اجتماعی- بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی و فرهنگی از سقوط فرهنگی جامعه خبر می‌دهند؛ سقوطی که بی‌شک گریبانگیر مردم می‌شود و هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. برای بررسی این مدعا کافیست تا برخورد جامعه را با فوت افراد سرشناس به نظاره نشست و روی آن تأمل کرد.

بهمن‌فرزانه

بهمن‌فرزانه، نویسنده و مترجم بیش از ۵۰ کتاب به فارسی بود. ترجمه‌های او بسیاری از نویسندگان مطرح جهان را به ایرانیان معرفی کرده است. بهمن‌فرزانه (۱۳۱۷–۱۷ بهمن ۱۳۹۲) نویسنده و مترجم بیش از ۵۰ کتاب به فارسی بود. ترجمه‌های او بسیاری از نویسندگان مطرح جهان را به ایرانیان معرفی کرده است. وی بر زبان‌های ایتالیایی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی مسلط بود. او سال‌ها در ایتالیا (شهرهای فلورانس و رم) زندگی کرد. در بهار ۱۳۹۲ به قصد استراحت به ایران بازگشت و اعلام کرد دیگر قصد رفتن به ایتالیا را ندارد. وی در هفدهم بهمن ۱۳۹۲ در ۷۵سالگی در تهران درگذشت. او آثار تنسی‌ویلیامز، گراتزیا‌کوزیما‌دلدا، آلبا‌دسس‌پدس، لوییچی‌پیراندللو، گابریل‌گارسیا‌مارکز، آنا‌کریستی، اینیاتسیو‌سیلونه، رولد‌دال، گابریل‌دانونزیو، واسکو‌پراتولینی، ایروینگ‌استون، جین‌استون و …را به فارسی برگردانده است.

تعداد حاضران در مراسم تشییع: کم‌تر از ۲۰ نفر!

 

وحید‌مرادی

وحید‌مرادی فردی خلافکار بود که بار‌‌ها نقض قانون کرده و سابقه بار‌‌ها ضرب‌وجرح و حتی قتل را در کارنامه خود داشت؛ قدرت‌نمایی‌هایش در اینستاگرام، خالکوبی‌های عجیب روی بدنش، ١٤بار حبس و چندین‌سال درگیری‌های خونین، سرانجام او را به یک قاتل تبدیل کرد؛ شروری که از ١٧ ‌سال پیش تاکنون سلاح به دست با قلدری در محله‌های مختلف تهران و کرج قدرت‌نمایی می‌کرد و به خاطر فیلم قلدری‌هایش به شاخ اینستاگرام تبدیل شده بود. وی قبل از این که به قتل برسد از زندان آزاد شده بود و به همین مناسبت دوستانش برایش جشنی به مناسبت آزادیش ترتیب داده بودند! وی در همان مهمانی نیز با یکی از دوستانش درگیر شده و او را به قتل رساند و متواری شد! سرانجام مرادی در نزدیکی‌های مرز ترکیه توسط پلیس دستگیر و به زندان رجایی منتقل شد. وی در آن جا نیز با چند تن از اشرار زندان درگیر و در نهایت با اصابت قمه به گردنش کشته شد.

تعداد حاضران در مراسم تشییع: صد‌هاهزار نفر!

بهمن‌فرزانه مترجم کتاب‌های بزرگ‌ترین نویسندگان جهان بود و وحید‌مرادی گنده لاتی بود که بسیاری را از پا درآورده و سابقه بار‌‌ها ضرب‌وجرح و حتی قتل را در کارنامه‌‌اش داشت.

سؤال این است که چرا برای تشییع جنازه یک چهره فرهنگی که عمر خود را در راه خدمت به فرهنگ مردم گذاشته کم‌تر از ۲۰ نفر به تشییع جنازه رفتند و برای گنده‌لاتی که خیلی‌ها از دیدن چهره‌‌اش نیز هراس داشتند ده‌ها هزار نفر! این مسأله‌ای نگران‌کننده برای جامعه‌ای است که روزبه‌روز به انحطاط نزدیک می‌شود.