برندینگ جایگزین تولید انبوه برای کسب بازارها

برندینگ جایگزین تولید انبوه برای کسب بازارها مناقصه‌مزایده‌ـ مجتبی قدیری برند رمز موفقیت این روزها در دنیای صنعتی و تکنولوژیکی امروزی خیلی از کمپانی‌‌ها معتقد هستند فعالیت و تمرکز بر روی برند‌سازی اهمیت بیش‌تری نسبت به فعالیت بر روی تولید محصول دارد. زیرا هر چقدر هم در تولید قدرتمند شوید اگر نتوانید برند شوید محصولات […]

برندینگ جایگزین تولید انبوه برای کسب بازارها

مناقصه‌مزایدهـ مجتبی قدیری

برند رمز موفقیت این روزها

در دنیای صنعتی و تکنولوژیکی امروزی خیلی از کمپانی‌‌ها معتقد هستند فعالیت و تمرکز بر روی برند‌سازی اهمیت بیش‌تری نسبت به فعالیت بر روی تولید محصول دارد. زیرا هر چقدر هم در تولید قدرتمند شوید اگر نتوانید برند شوید محصولات و خدمات شما جایگاهی در بازار پیدا نخواهد کرد. در زمان انقلاب صنعتی تمام راز موفقیت در تولید انبوه بود اما در تجارت مدرن خیلی معتقد هستند که برند حرف اول را می‌زند و خواهد زد‌. خیلی از کمپانی‌‌ها در دنیا وجود دارند که اصلاً کار تولید را انجام نمی‌دهند اما بدانید موفقیت از آن کسانی است که صاحب نام برتر یا برند می‌باشند.

برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است

به‌طورکلی برندینگ، فرایندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد، بدین‌وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی‌نفعان افزایش می‌یابد. برندسازی یا برندینگ حاصل پیام‌‌ها و گزارش‌های رسانه‌هاست. هر قدر تعداد این پیام‌‌ها بیش‌تر و محتوای آنها مطلوب‌تر باشد، نام تجاری قوی‌تر خواهد شد. برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می‌شود، اعتبار و شهرت یک برند به‌طور مستقیم می‌تواند منجر به فروش بیش‌تر و قیمت گران‌تر محصولات و خدمات شود، به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است. برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت است، برندسازی مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می‌کنند.

برندسازی یا برندینگ

برندسازی یا برندینگ (Branding)، اصطلاحاً به دانشی گفته می‌شود که از طریق آن و با برتری دادن به یک برند (Brand) می‌توان باعث افزایش اعتبار و شهرت آن نام تجاری در بازار رقابتی شد. نکته حایز اهمیتی که در این مورد وجود دارد آن است که افزایش فروش و افزایش قیمت محصولات و خدمات یک شرکت، ارتباط مستقیمی با افزایش شهرت و اعتبار برند آن شرکت دارد پس می‌توان از برندینگ یا برند‌سازی (Branding) به عنوان روشی هوشمندانه در جهت کسب درآمد و تولید ثروت نام برد.

برندسازی چیست؟

برخی متخصصان، برندسازی را در حوزه ایجاد رابطه با مشتری و در معرض دید مشتری قراردادن برند‌، می‌دانند. اما به نظرم این تنها یک جنبه از برندسازی است. به عقیده من‌، برندسازی به فرایند خلق ارزش برای مشتری است. تمام چیز‌هایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما باید بداند، حس و تجربه نماید. اگر قصد تعریف برندسازی را داشته باشیم، باید انواع برند را بشناسیم اما برندسازی در چند حوزه بسیار پرکاربردتر است:

انواع برند

برند خدمات‌: این برند به دنبال ایجاد دانش، فرهنگ ‌و تجربه در مواجهه خدمات شرکت و یا اشخاص است، مثل قالی‌شویی‌، بانک، بیمه

برند خرده‌فروشی‌: این برند‌، ترکیبی از تجربیات مشتریان محصولات ‌و خدمات است، مثل‌: پیتزا بوف‌، اکبر جوجه

برند محصو‌ل: برندی که به دنبال ایجاد تجربه‌، پیرامون محصول است، مثل: آدی‌داس‌، بنز‌، سونی و…

برندسازی به معنای ایجاد و افزایش سطح آگاهی و ترویج و تشویق شرکت به استفاده از استراتژی و تاکتیک‌هاست. به عبارت دیگر، برندسازی به معنای گسترش ارزش ویژه برند با استفاده از کمپین تبلیغاتی و استراتژی‌های ترویجی است.

+اهمیت برندینگ

  برندینگ تجارت شما را به مشتریان معرفی می‌کند

مردم اغلب تمایل دارند که از محصولات و خدمات شرکت‌هایی استفاده کنند که نام تجاری آشنایی داشته باشند. اگر برند شما به اندازه‌ کافی ثبات داشته و به آسانی قابل تشخیص باشد، مشتریان با آرامش خاطر بیش‌تری از محصولات شما استفاده خواهند کرد.

  برند شما باعث ایجاد تمایز بین شما و رقبایتان می‌شود

امروزه در بازارهای جهانی جدا شدن از دیگر رقبا و دیده شدن بسیار حایز اهمیت است. دیگر شرکت‌ها فقط با رقبای محلی خود رقابت نمی‌کنند بلکه سطح رقابت بسیار گسترده‌تر شده و تمامی شرکت‌های مرتبط را در سراسر جهان دربرمی‌گیرد. برندینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود را از هزاران رقیب خود در نقاط مختلف دنیا جدا کنید.

  برند شما نشان‌دهنده‌ قدمت و تجربیات تجارت شماست

تمامی تجربیات برند شما، از نحوه‌ خدمت‌رسانی گرفته تا شکل ظاهری لوگوی شما، به مشتریان نشان خواهد داد که شرکت شما چگونه بوده و در چه سطحی قرار دارد.

  برند شما موجب ایجاد انگیزه در کارکنان‌تان خواهد شد

یک استراتژی قوی برندینگ، به‌کارکنان آن برند القا می‌کند که باید همواره در کارشان موفق باشند. به آنها نشان می‌دهد که چگونه عمل کنند، چگونه پیروز شوند و چگونه با اهداف کمپانی شما روبه‌رو شوند.

  یک برند قدرتمند موجب ایجاد علاقه در مشتریان نسبت به خود می‌شود

مردم علاقه دارند که در مورد برندهای مورد علاقه‌ خود صحبت کنند. مردم دائماً سعی می‌کنند که برند بپوشند، برند بنوشند، به یک برند گوش دهند و پیوسته علاقه دارند تا در مورد برندهای مورد علاقه‌ خود با دیگران گفت‌وگو کنند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که مردم درمورد برندی که آن را به خاطر نمی‌آورند، نمی‌توانند گفت‌وگو کنند. پس یک برند قوی موجب خواهد شد تا علاقه‌مندی در مشتریان به‌ وجود بیاید.

  یک برند قوی نشان می‌دهد که مشتریان باید چه انتظاراتی داشته باشند

یک برند پایدار و واضح همواره آسایش را برای مشتریان فراهم می‌آورد. زیرا همواره مشتریان می‌دانند که با چه محصول یا خدمتی و با چه سطحی از کیفیت مواجه هستند.

  برند تجاری همواره شما و تعهداتتان را به مشتریان یادآوری می‌کند

شما، محصولات و تمامی ابزارهای بازاریابی مربوط به شما همگی جزیی از برند محسوب می‌شوید. مهم است بدانید که مشتریان درباره‌ شما و خدماتی که به آنها وعده داده‌اید، چه تفکراتی دارند.

  برندینگ به شما کمک می‌کند تا پیوسته روی اهدافتان متمرکز باشید

یک استراتژی برندینگ روشن، به شما کمک می‌کند تا همواره روی مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای تجارت خود تمرکز کنید. این استراتژی می‌تواند بازاریابی شما را هدایت کرده و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شود.

  برند شما کمک می‌کند که شما بتوانید به صورت احساسی با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید

یک برند خوب موجب شکل‌گیری یک حس خوب در مشتری در هنگام خرید خواهد شد. باید توجه داشته باشید که گاهی تفاوتی در محصولات ارایه شده توسط شرکت‌های مختلف وجود ندارد و تنها این حس خوب به یک برند است که باعث می‌شود مشتری انتخاب خود را انجام دهد.

  یک برند خوب برای کمپانی شما یک دارایی به حساب می‌آید

برند قوی فراتر از دارایی‌های فیزیکی به عنوان یک دارایی غیر‌مادی برای هر شرکت به حساب می‌آید‌. به کمپانی‌های بزرگ مانند Apple و google توجه کنید. آیا ارزش حقیقی این شرکت‌ها تنها با محاسبه‌ ارزش کارخانه‌ها، انبارها، تجهیزات و محصولات آنها تخمین زده می‌شود؟ نه. این شرکت‌ها بسیار بیش‌تر از دارایی‌های فیزیکی‌ که دارند می‌ارزند. برند آنها ارزشی فراتر از دارایی‌های دیگر آنها پیدا کرده است.