نگاهی گذرا به آمار صادرات ۳ ماه سال ۱۳۹۷

نگاهی گذرا به آمار صادرات ۳ ماه سال ۱۳۹۷ مناقصه‌مزایده‌ـ مجتبی قدیری امارات در صدر صادرات ایران محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران از افزایش ۱۶ درصدی صادرات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات به امارات بیش از ۴۳ درصد افزایش یافته است. در عین حال کم‌ترین میزان صادرات ایران به کره‌جنوبی […]

نگاهی گذرا به آمار صادرات ۳ ماه سال ۱۳۹۷

مناقصه‌مزایدهـ مجتبی قدیری

امارات در صدر صادرات ایران

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران از افزایش ۱۶ درصدی صادرات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات به امارات بیش از ۴۳ درصد افزایش یافته است. در عین حال کم‌ترین میزان صادرات ایران به کره‌جنوبی بوده است. وی افزود: میزان افزایش صادرات به امارات حدود ۴۰ درصد بوده که افزایش بسیار چشمگیری بوده و این در حالی است که شرایط کنونی بازار امارات دچار التهابات بوده و نیازمند هدایت به سمت بازار صادرات است. در مقابل کم‌ترین میزان صادرات ایران به کره‌جنوبی بوده که لازم است توجه بیش‌تری در رابطه صورت گیرد.

افزایش صادرات کشور در ۳ ماهه اول سال

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان این‌که تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌های نفتی اندیشیده شده است، از افزایش صادرات کشور در ۳ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: برای ۳ ماه گذشته فروش روزانه دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به فروش رفت و پیش‌بینی قیمت ۵۵ دلاری برای هر بشکه نفت صورت گرفته بود اما هر بشکه نفت تا حدود ۶۵ دلار فروخته شد.

دو میلیون و ۹۹۲ هزار تن صادرات میعانات گازی

همچنین باید یادآورشد آمار گمرک ایران حاکی از این است که از ابتدای سال ۹۷ تا پایان خرداد ماه دو میلیون و ۹۹۲ هزار تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشور صادر شده است. براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۳ ماهه نخست سال جاری، در بهار امسال دو میلیون و ۹۹۲ هزار تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار از ایران صادر شده است. براساس این آمار منتشر شده، صادرات میعانات گازی از لحاظ وزنی ۱۰٫۷۳درصد و از لحاظ ارزش صادرات ۱۳٫۴۱ درصد از کل صادرات ایران را دربرگرفته است؛ به عبارت دیگر ۱۳٫۴۱ درصد از کل ارزآوری صادرات برای ایران از طریق میعانات گازی تأمین شده است. این در حالی است که در سال گذشته میزان صادرات میعانات گازی ایران، ۴ میلیون و ۷۶ هزار تن بوده که ارزش آن رقمی برابر با یک میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار است و سهم میعانات گازی از کل صادرات ایران در ۳ ماهه نخست سال گذشته نیز ۱۴٫۵ درصد از نظر وزنی و ۱۵٫۹۱ درصد از نظر ارزش بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که صادرات میعانات گازی در سال جاری با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، به‌طوری‌که صادرات این مواد از نظر حجمی با ۲۶ درصد کاهش همراه بوده است. در عین حال ارزش صادرات میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۲٫۵۷درصد، کاهش را تجربه کرده است و بر این اساس به رغم کاهش ۲۶ درصدی صادرات میعانات گازی، افزایش ارزش دلاری صادرات این مواد سبب شده تا تأثیر چندانی بر ارزآوری صادرات این مواد حاصل نشود.

رشد ۱۶ درصدی صادرات

مجتبی خسرو تاج، رییس سازمان توسعه تجارت گفت: میانگین صادرات کشور در ۳ ماهه امسال ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. صادرات در این مدت در بخش اقلام صنعتی به جز برق و الکترونیک و لوازم خانگی در همه بخش‌ها رشد داشت، به گونه‌ای که در پتروشیمی ۱۳ درصد، قیر و سایر محصولات این بخش ۱۵ درصد، صنایع نساجی ۳۳ درصد شاهد رشد بودیم .

عمده‌‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در ۳ ماهه نخست سال ۹۷ به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۵۳۴ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۴۰۹ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی

همچنین اقلام عمده وارداتی در ۳ ماهه نخست سال‌جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۵۴۱ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۴۳۶ میلیون دلار، برنج به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۳۷۳ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۹۲ میلیون دلار بوده است.

عمده‌‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۳ ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش دو میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار، افغانستان با ۷۸۸ میلیون دلار و جمهوری کره با ۷۴۸ میلیون ‌دلار و سایر کشور‌ها به ارزش ۳ میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با دو میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار، جمهوری کره با ۷۱۲ میلیون دلار، آلمان ۵۷۳ میلیون ‌دلار، ترکیه با ۵۵۱ میلیون دلار بوده است.