بررسی روند پیش‌فروش و اعلام لیست خریداران مزدا

با دستور وزیر صمت پیگیری می‌شود بررسی روند پیش‌فروش و اعلام لیست خریداران مزدا۳ مهدی قره‌داغلی- وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرده که محصولات خود به‌ویژه خودروهای پرطرفدار را از طریق سایت فروش اینترنتی عرضه کنند تا تمام مصرف‌کنندگان از شانس یکسان برای دسترسی و خرید برخوردار باشند. بر همین اساس طبق […]

با دستور وزیر صمت پیگیری می‌شود

بررسی روند پیش‌فروش و اعلام لیست خریداران مزدا۳

مهدی قره‌داغلی- وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرده که محصولات خود به‌ویژه خودروهای پرطرفدار را از طریق سایت فروش اینترنتی عرضه کنند تا تمام مصرف‌کنندگان از شانس یکسان برای دسترسی و خرید برخوردار باشند.

بر همین اساس طبق اعلام شرکت بهمن خودرو قرار بر آغاز فروش اینترنتی مزدا ۳ از ساعت ۹ صبح چهارشنبه (٣مردادماه امسال) شد. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبت ‌نام داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کم‌تر کسی توانست حتی به سایت فروش گرو ه بهمن دسترسی پیدا کند.

اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا ۳ از کارخانه تا بازار عاملی شده بود تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش سرکاری بوده و کم‌تر کسی توانست حتی ثبت نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد.

در این زمینه محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت در توئیتی با اشاره به ابهامات پیش‌فروش خودروی مزدا ٣ گفت: نحوه پیش فروش مزدا ۳ گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک بحث‌برانگیز شده، به مرکز روابط عمومی وزارت صمت دستور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ضمن بررسی روند پیش‌فروش نسبت به شفافیت لیست خریداران اقدام کند و اگر تخلفی رخ داده به تعزیرات معرفی شوند.

سیستم فروش در حال گام برداشتن به سمت دلالی است

همچنین سیدحمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت سفارش خودرو مزدا ۳ گفت: وقتی سود فروش این خودرو ۱۱۴ میلیون تومان اختلاف دارد و ثبت سفارش برای برخی ایجاد رانت کرده است.

زرآبادی درباره فروش خودرو مزدا ۳ و احتمال تخلف در پیش‌فروش این خودرو گفت: این‌گونه ثبت برای خودور اشکال دارد، هنگامی که یک اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیونی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، باعث می‌شود این اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با این شیوه فروش مسلم است که در ثبت سفارش‌‌ها این قبیل اتفاقات رخ می‌دهد، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که اختلاف قیمت به این بزرگی وجود داشته باشد اما هنگام ثبت نام تخلفی صورت نگرفته باشد، مسلم است که چنین کاری رخ می‌دهد.

وی تأکیدکرد: در حقیقت خود ما یک ابزاری درست کردیم که این تخلف صورت گیرد؛ خودرو مزدا در بازار با قیمت کارخانه حدود ۱۱۴ میلیون تومان اختلاف دارد و در بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این اختلاف عدد کمی نیست.

نماینده مردم قزوین خاطرنشان‌کرد: چرا کارخانه باید با یک قیمت دیگر بفروشد و واسطه‌ها در بازار آن را با سود ۱۱۴ میلیونی به فروش برسانند؟

وی ادامه داد: وزارت صنعت و سایر نهاد‌ها در حال کنترل هستند که بیش‌تر روی تولیدکننده فشار می‌آورند، به او می‌گویند قیمت را ثابت نگهدار و استفاده نبر اما از طرف دیگر رانتی ایجاد می‌شود که بسیار اشتباه است.

زرآبادی تأکیدکرد: مشکل ما فقط باز و بسته شدن زمان ثبت نام نیست بلکه سیستم فروش در حال گام برداشتن به سمت دلالی است. اگر خودرو در بازار و کارخانه یک قیمت داشته باشد، با وجود این که ثبت سفارش هم باز باشد کسی به سمت آن نمی‌رود.