ضرورت کشف و مرتفع شدن چالشهای مهندسان ناظر بر پروژهها گروه راه و شهرسازی- موضوع حل مشکلات سازمان نظام مهندسی و نیز مهندسان ناظر بر پروژههای مختلف ساختمانی همچنان مورد توجه مسؤولین است تا بتوان با بررسی مشکلات این حوزه و ارایه راهکارهای مناسب شاهد ارتقای بهرهمندی از تواناییهای مهندسان و ساخت و سازهای با […]
ضرورت کشف و مرتفع شدن چالشهای مهندسان ناظر بر پروژهها
گروه راه و شهرسازی- موضوع حل مشکلات سازمان نظام مهندسی و نیز مهندسان ناظر بر پروژههای مختلف ساختمانی همچنان مورد توجه مسؤولین است تا بتوان با بررسی مشکلات این حوزه و ارایه راهکارهای مناسب شاهد ارتقای بهرهمندی از تواناییهای مهندسان و ساخت و سازهای با کیفیت در پروژههای کشور باشیم. این نظام نقد و بررسیها میتواند از هدررفت منابع مالی کشور و بروز مفاسد اداری و مالی گسترده جلوگیری کند.
دلایل کاهش مشارکت مهندسان در برنامههای سازمانی
رییس سازمان نظاممهندسی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظاممهندسی دوره هفتم درگیر کاهش درآمدها و صرف غیرکارشناسانه منابع، عدم توجه به مقوله استارتآپها، احیا و تأسیس شرکتهای نوآور و دانشبنیان است، گفت: دوره هشتم بهواسطه عمر ۲۴ ساله سازمان نظاممهندسی دوره بازنگری، تغییر ساختار و تحول در طرح و برنامه است.
احمدخرم گفت: یکی از مسایلی که در حال حاضر گریبانگیر سازمان نظاممهندسی است مربوط به منابع مالی است، در دوره هفتم این منابع محدودتر شده و بدون تردید بهواسطه همین موضوع عملیات، طرح و برنامه سازمان در دوره هشتم به چالش کشیده خواهد شد. رییس سازمان نظاممهندسی استان تهران با بیان اینکه خروج از چالشهای هزینهکرد و درآمدزایی در سازمان نظام مهندسی منوط به اصلاح ساختار بودجه سال ۹۷ شورای مرکزی سازمان نظاممهندسی است، گفت: بودجه سال ۹۷ شورای مرکزی چند نقطه ابهام دارد که باید این موارد در دوره هشتم اصلاح و احیا شود.
نمره مشارکت شورای مرکزی نظام مهندسی با اعضای زیر ۳۰ است
خرم موضوع قابل ابهام در هزینهکرد بودجه شورای مرکزی را در عدم عملکرد مطلوب در بخش ارتباطات دانست و در این خصوص گفت: علیرغم هزینه کلان در خصوص قبوض تلفن و پیامک در ساختار سازمانی شورای مرکزی، عملکرد مطلوبی در خصوص ارتباطات شورای مرکزی با سازمانها و اعضای ۵۰۰ هزار نفری نداشتهایم و در حال حاضر نمره این ارتباطات ضعیف از ۱۰۰ امتیاز زیر ۳۰ است. خرم در خصوص مسأله دوم قابل اصلاح در حوزه هزینهکرد بودجه گفت: مسأله دوم در خصوص هزینههای همایشها، نمایشگاهها و کنفرانسها است که علیرغم این هزینهها خروجی مطلوبی از این مباحث علمی خارج نمیشود که این مورد باید در دوره هشتم احیا و اصلاح شود.
انتقاد از کاهش برنامههای آموزشی سازمان
وی در ادامه به مقوله کاهش برنامههای آموزشی سازمان اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر بودجه آزمون حرفه مهندسی و بودجه کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظاممهندسی بسیار اندک و نزدیک به صفر است. رییس سازمان نظاممهندسی استان تهران گفت: علاوه بر موارد بالا هماکنون سرمایهگذاری اندک در صندوق مشترک و عدم توجه به عملیات احداث ساختمان شورای مرکزی مبین این موضوع است که در دوره هشتم باید اصلاحاتی در خصوص بودجه انجام دهیم. خرم با اشاره به اینکه همه این موارد به خوبی نشان میدهد مسایل اصلی سازمان تعطیلشده است، گفت: کاهش منابع بیانگر این موضوع است که در دوره هشتم باید نگاه حرفهای به مقوله منابع درآمدی پایدار و هزینهکرد داشته باشیم.
نوآوری، حلقه مفقوده بخش ساختمان و مسکن است
رییس سازمان نظاممهندسی استان تهران با اشاره به اینکه قانونگذار این منابع را برای سازمان نظاممهندسی لحاظ کرده است، گفت: باید راهکارهای جدی برای عملیاتی شدن آن تعبیه و طراحی شود. وی ادامه داد: متأسفانه در مقوله نوآوری شرکتهای استارتآپی دچار نسیان شده و شرکتهای دانشبنیان بسیار ضعیف شدهاند. خرم با اشاره به اینکه زمان آن رسیده تمامی سازمانهای نظاممهندسی استانها مراکز نوآوری را تأسیس و احیا کنند، عنوانکرد: در طی سالهای اخیر اقدامات ارزندهای برای تقویت و رشد این مراکز انجام نشده است.
وی در خصوص کاهش مشارکت اعضا در انتخابات و مجامع به ۳ نکته ضعف سامانه و ارتباطات سازمان، عدم حل مشکلات اعضا توسط سازمان نظاممهندسی و رکود ساختوساز اشاره داشت و در خصوص کمکاری سازمان نظاممهندسی نسبت به اعضای خود گفت: سازمان نتوانسته بیمه، مالیات، امور حقوقی و امور بانکی اعضای خود را به خوبی رفعورجوع کند. البته به تازگی سازمان نظاممهندسی کمیتهای با عنوان کمیته حقوقی و مالیات را در بدنه خود احداث کردهاند. وی در خصوص نقش رکود ساختوساز در کاهش مشارکت اعضا در برنامههای سازمان نظاممهندسی گفت: در حال حاضر به علت رکود ساختوساز بخشی از مهندسان از چرخه ساختوساز خارجشدهاند که این مورد میطلبد دولت در جهت تحول و رونق در ساختوساز حرکت جدی کند. خرم با اشاره به اینکه احیای ساختوساز میتواند نجاتبخش حیات ۱۸۰ رشته صنعتی مرتبط با صنعت ساختوساز باشد. در نهایت گفت: توجه به بافت فرسوده، فعال کردن پروژههای عمرانی، اصلاح سیستم تسهیلات بانکی میتواند به بخش ساختوساز رونق بدهد و تحول عظیمی را در اشتغال مهندسان ایفا خواهد کرد.
لزوم بررسی تهدیدها و فرصتهای مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژهها
عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژهها در کمیته نظام مهندسی مطرح شده است، گفت: سازوکار شفاف لازمه مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژهها است. شهرام کوسهغراوی با اشاره به برخی زمزمهها مبنی بر تمایل سازمان نظام مهندسی به مقیم شدن مهندسان در پروژهها، گفت: مقیم بودن مهندسان ناظر در پروژهها برای بالا رفتن میزان اشتغال و درآمد آنها است. نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مقیم بودن مهندسان ناظر میتواند تا حدودی به ارتقای کیفیت ساختمان منجر شود، افزود: باید بدانیم که مقیم بودن در خصوص همه مهندسان صدق نمیکند زیرا با ماندگاری شبانهروزی مهندسان کیفیت یک سازه افزایش نمییابد و این مهم به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.
لزوم دستمزد بیشتر برای مهندسان ناظر مقیم نسبت به سایر مهندسان
کوسه غراوی با تأکید بر اینکه باید مبلغ ریالی دستمزد مهندسان ناظر مقیم بیش از سایر مهندسان باشد، تصریحکرد: اگر بتوانیم با سازوکاری دستمزد مهندسان ناظر مقیم را افزایش دهیم شاید به بهبود شرایط ساخت و سازها منجر شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مهندسان ناظر به عنوان کنترلکننده کار هستند، گفت: در خصوص اینکه مهندسان ناظر به صورت مقیم در پروژهها حضور داشته باشند، باید سازوکارها شفافسازی شود.
وی با تأکید بر اینکه انتفاع کافی کارفرما و ناظر باید مدنظر باشد، افزود: اینکه موضوعی در خصوص مقیم بودن ناظر مطرح شود اما سازوکار آن دیده نشود طرحی مجبور به شکست خواهد بود.
کوسهغراوی با بیان اینکه بررسی تهدیدها و فرصتهای مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژه قبل از عملیاتی شدن آن لازم است، گفت: پیشبینی نادرست آینده این تصمیم عدم موفقیت آن را در پی دارد. این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: هر چند نظارت بر روند ساخت و ساز از اهمیت ویژهای برخوردار است اما در این حوزه نباید از نقش کاربری مصالح با کیفیت غافل شد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: موضوع مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژهها در شورای مرکزی نظام مهندسی مطرح نشده و این موضوع از سوی کمیتهای در نظام مهندسی پیگیری میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.