کدام کشور‌ها برای مهاجرت به صرفه‌تر هستند؟

کدام کشور‌ها برای مهاجرت به صرفه‌تر هستند؟ گروه اجتماعی- در جهان پهناوری که زندگی می‌کنیم، کشورهای مختلفی وجود دارند که دارای اقتصاد متفاوتی هستند. کشورهایی که دارای بیش‌ترین تولید ناخالص داخلی هستند و کشورهایی که به جهان سوم مشهورند و در پی آینده‌ای روشن. حال سؤال این است که در کدام نقطه از جهان و […]

کدام کشور‌ها برای مهاجرت به صرفه‌تر هستند؟

گروه اجتماعی- در جهان پهناوری که زندگی می‌کنیم، کشورهای مختلفی وجود دارند که دارای اقتصاد متفاوتی هستند. کشورهایی که دارای بیش‌ترین تولید ناخالص داخلی هستند و کشورهایی که به جهان سوم مشهورند و در پی آینده‌ای روشن. حال سؤال این است که در کدام نقطه از جهان و یا به عبارتی بهتر در کدام شهرهای جهان مردم با حداقل‌ها می‌توانند زندگی را بگذرانند و در کدام شهرهای جهان مردم هزینه‌هایی گزاف برای ادامه زندگی پرداخت می‌کنند؟

۵ شهر ارزان جهان

در مقابل شهرهای دهلی‌نو، مانیل، کی‌یف، لاگوس و قاهره ۵شهر ارزان جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی لقب گرفتند. در این بررسی درآمد ماهانه یک خانواده ۴نفره با حداقل میزان خرید کالا و خدمات بدون در نظر گرفتن مسکن اجاره‌ای برای زندگی در شهر زوریخ باید۴۲۶۰ دلار باشد، این رقم در شهر ژنو ۴۱۶۵ دلار و در نیویورک ۳۶۷۳دلار است. برای زندگی خانواده ۴نفره در ارزان‌ترین شهرهای جهان متوسط بین ۱۲۷۲ دلار تا ۱۶۱۸ دلار در ماه هزینه در بر دارد.

گران‌ترین موادغذایی

همچنین گران‌ترین مواد غذایی در شهرهای ژنو و زوریخ فروخته می‌شود و در مقابل قیمت مواد غذایی در کی‌یف و لائوس ارزان‌ترین نرخ را در جهان دارند. قیمت متوسط اجاره مسکن برای خانواده‌ای ۴نفره در نیویورک و هنگ‌کنگ ۴ هزار دلار در ماه است که گران‌ترین هزینه مصرفی خانوار در جهان شمرده می‌شود. از سوی دیگر شهروندان هنگ‌کنگ، تایوان و توکیو برای خرید یک همبرگر باید ۱۲ دقیقه کار کنند که این شاخص برای ساکنان مسکو نیم‌ساعت است. برای خرید یک عدد گوشی تلفن آیفون شهروند ساکن مسکو باید ۸٫۵ هفته با احتساب ۸ساعت در روز کار کند اما این شاخص در شهر نیویورک ۵۴ ساعت، ژنو ۴۷٫۵ ساعت و زوریخ تنها ۳۸٫۵ ساعت است. شهرهای بزرگ مسکو و سن‌پترزبورگ روسیه در جایگاه پنجاه‌وچهارم و پنجاه‌ویکمین شهرهای گران جهان قرار دارند که متوسط هزینه زندگی بدون احتساب اجاره آپارتمان در آن به ترتیب ۲۲۶۰ دلار و ۲۳۰۰ دلار در ماه است.

۵ شهر گران‌ دنیا برای زندگی کدامند؟

سی‌ان‌بی‌سی، مؤسسه «مشاوران مرکز» در تحقیقات خود دریافته‌اند شهرهای آسیایی پرهزینه‌‌ترین مقاصد برای شاغلان خارجی به شمار می‌روند. در تحقیقات برآورد هزینه زندگی سال ۲۰۱۸، از ۵ شهر گران برای زندگی اتباع خارجی، ۴شهر در شرق آسیا قرار دارند و تنها نام یک شهر اروپایی به چشم می‌خورد. در این رتبه‌بندی مهم‌ترین مقاصد زندگی و کار اتباع خارجی براساس ۲۰۰ شاخص نظیر هزینه حمل‌ونقل، لباس، غذا، تفریحات و… رده‌بندی شده‌اند. هزینه‌های زندگی در نیویورک به عنوان معیار و مخارج زندگی به دلار آمریکا تبدیل شده‌اند. برهمین اساس ۵ شهر گران برای زندگی اتباع خارجی عبارتند از:

۱-هنگ‌کنگ: هنگ‌کنگ با پشت سر گذاشتن شهر لواندا- پایتخت آنگولا- که سال پیش گران‌‌ترین شهر دنیا برای اتباع خارجی بود (بر حسب میزان درآمد و هزینه) به گران‌‌ترین شهر تبدیل شده است و این شهر به رده ششم رفته است.

۲- توکیو: پایتخت ژاپن تنها شهر ژاپنی فهرست بوده است که در رده‌بندی سقوط نکرده است و با وجود تضعیف ین در برابر دلار، یک رتبه نسبت به سال گذشته صعود کرده است.

۳- زوریخ: شهر زوریخ سوئیس که یکی از قطب‌های مالی اروپایی محسوب می‌شود، تنها شهر غیرآسیایی حاضر در جمع ۵شهر گران رده‌بندی امسال است. هزینه مواد غذایی در این شهر بسیار سرسام‌آور است به گونه‌ای که برای خرید یک همبرگر، باید دو برابر بیش‌تر از شهر لندن هزینه کنید.

۴- سنگاپور: این شهر که همواره در زمره پیشرو‌‌ترین شهرهای آسیایی بوده است همواره در جمع گران‌‌ترین شهرهای جهان جا خوش کرده است. هزینه خرید لباس و بنزین در این شهر بالا است.

۵- سئول: پایتخت کره‌جنوبی یکی دیگر از شهرهای گران دنیاست که مجبورید برای نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی در آن ۱۰ دلار بپردازید.

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان برای مهاجران کدامند؟

همچنین براساس تازه‌‌ترین تحقیقات، شهر هنگ‌کنگ گران‌ترین شهر جهان و شهر تاشکند (ازبکستان) ارزان‌ترین شهر برای مهاجران است. براساس تحقیقات امسال شرکت آمریکایی مرسر Mercer، بزرگ‌ترین شرکت مشاوره منابع انسانی، هنگ‌کنگ که سال گذشته عنوان گران‌ترین شهر جهان برای مهاجران را به شهر لواندا داده بود امسال دوباره این عنوان را از آن خود کرد. این گزارش می‌افزاید: با توجه به سخت‌تر شدن سیاست پولی چین، رفاه اقتصادی و تلاش‌ها برای بین‌المللی شدن یوان (پول ملی چین) شهرهای چین در رده‌بندی گران‌ترین شهرهای جهان صعودی جهشی داشته‌اند». در ۳سال اخیر عنوان گران‌ترین شهر جهان بین هنگ‌کنگ و لواندا، پایتخت آنگولا، دست‌به‌دست شده است. اما امسال لواندا در ردیف ششم این رده‌بندی قرار گرفت و توکیو و زوریخ در ردیف دوم و سوم قرار گرفتند. دو شهر آسیایی دیگر یعنی سنگاپور و سئول هم جزو پنج کشور اول این رده‌بندی هستند. در این تحقیق، بیش از ۲۰۰ کلان شهر براساس ده‌ها شاخص همچون هزینه حمل‌ونقل، خورد و خوراک، پوشاک، تفریح، لوازم‌خانگی و مسکن با هم مقایسه شده‌اند. این تحقیق بیش‌تر مورد توجه دولت‌‌ها و شرکت‌هایی است که حقوق و مزایای کارکنان مهاجر خود را با توجه به این رده‌بندی محاسبه می‌کنند. به علت افزایش ارزش یورو در برابر دلار، شهرهای اروپایی در رده‌بندی امسال صعود چشمگیری داشته‌اند. بر این اساس پایتخت کشورهای اروپای‌غربی بیش‌ترین صعود را داشته‌اند به‌طوری که پاریس با ۲۸ پله صعود به ردیف سی‌وچهارم، رم با ۳۴ پله صعود به ردیف چهل‌وششم، مادرید با ۴۷ پله صعود به ردیف شصت‌وچهارم و وین با ۳۹ پله صعود به ردیف سی‌ونهم این فهرست رسیده‌اند. شهر مونیخ آلمان با ۴۱ پله صعود در ردیف پنجاه‌وهفتم و فرانکفورت و برلین با ۴۹ پله صعود در ردیفهای شصت‌وهشتم و هفتاد‌ویکم جای گرفته‌اند.