عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قیمت تمامشده خودروسازان شامل ریختوپاشهای مدیریتی است نماینده مردم بوکان در مجلس، گفت: خرید کل شرکت پژو به مراتب هزینه کمتری از انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور تولید محصولات در ایران داشت یا میتوانستیم کل شرکت تویوتا و یا دوو را با تمامی دانش فنی خریداری […]
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس
قیمت تمامشده خودروسازان شامل ریختوپاشهای مدیریتی است
نماینده مردم بوکان در مجلس، گفت: خرید کل شرکت پژو به مراتب هزینه کمتری از انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور تولید محصولات در ایران داشت یا میتوانستیم کل شرکت تویوتا و یا دوو را با تمامی دانش فنی خریداری کنیم.
محمدقسیمعثمانی، عضو هیأتعلمی دانشگاه شهیدبهشتی در گفتوگو با خانهملت، در خصوص هزینههای سربار خودروسازیها و بالا بودن قیمت تمامشده آنها، اظهار داشت: در دنیا دو سیستم قیمتگذاری را تجربه کردهایم که یکی از آنها قیمتگذاری سنتی است، در این روش قیمت تمامشده را محاسبه و با اضافه کردن درصدی سود قیمت فروش را به دست میآورند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورایاسلامی با بیان اینکه سیستم قیمتگذاری سنتی متعلق به بازارهای انحصاری است، گفت: همه سوءمدیریتها و سوءجریانها در دل قیمت تمامشدهها و قیمت فروش محاسبه شده از طریق روش سنتی وجود دارد، در دنیا این سیستم قیمتگذاری منسوخ شده؛ اما در کشورمان مخصوصاً صنایع خودروسازی این روش جاری است.
نماینده مردم بوکان با اشاره به اینکه بهطور مثال خودرویی طبق سیستم قیمتگذاری سنتی با ۵۰ میلیون تومان قیمت تمامشده و اضافه کردن ۱۵درصد سود به قیمت ۵۷میلیونو۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد، ادامه داد: در این شرایط خودروسازان اعلام میکنند که کف سود را دریافت کردهاند، ظاهراً این اظهارنظر درست است؛ اما بخش قابلتوجهی از ۵۰ میلیون قیمت تمامشده هزینهها و بهای عواملی است که اضافه هستند؛ اما پول آن را مصرفکننده باید پرداخت کند.
این استاد حسابداری صنعتی با تأکید بر اینکه قیمت تمامشدهای که خودروسازان دارند شامل همه هزینههای غیرضروری و ریختوپاشهای مدیریتی است، عنوان کرد: هزینه ناکارآمدی مدیران در دل قیمت تمامشده محصول وجود دارد که در سیستم قیمتگذاری سنتی از آن سود نیز دریافت میکنند.
این نماینده مردم در مجلس شورایاسلامی با بیان اینکه خود هزینههای ناکارآمدی مدیران زائد است؛ اما از این هزینههای اضافه سود نیز دریافت میشود، تصریح کرد: سیستم قیمتگذاری سنتی در بازارهای انحصاری وجود دارد؛ اما در دنیا این سیستم قیمتگذاری منسوخ شده، زیرا انحصار باعث ناکارآمدی میشود، دنیا اقتصاد را به سمت اقتصاد رقابتی پیش برده و این نوع اقتصاد باعث تغییر سبک قیمتگذاری شده است.
عثمانی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی و در بازار و سیستم رقابتی نمیتوان گفت، قیمت تمامشده محصول این میزان است و با محاسبه و افزودن درصدی سود محصول را در بازار به فروش برسانیم، اضافه کرد: در بازار انحصاری تولیدکنندگان باید به گونهای فرایندهایی ساخت، بازاریابی و فعالیتهای داخل مجموعه را مدیریت کنند که قیمت تمامشده محصول آنها بیشتر از نمونه تولیدشده رقبا نباشد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورایاسلامی با تأکید بر اینکه فعالیتهای برونسپاری شده از سیستم قیمتگذاری محصولات در بازارهای انحصاری نشأت گرفته و ممکن است برای تولیدکنندهای رنگ زدن محصول صرفه اقتصادی نداشته باشد و در نتیجه آن را به شرکت دیگری بسپارد، اظهار داشت: همه کشورهای موفق دنیا از سیستم برونسپاری استفاده میکنند.
صنعت خودروسازی لوس شده است
وی ادامه داد: به قدری از صنعت خودروسازی حمایت کردهایم که این صنعت لوس شده و تا از آنها انتقاد میشود میگویند این میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردهایم.
برخی مشاوران تحمیلی هستند
این نماینده مردم در مجلس شورایاسلامی با بیان اینکه اگر مشاوران موجود واقعاً مشاور باشند پرداخت هزینههای آنها با در نظر گرفتن منافع آن اشکالی ندارد، گفت: گاهی یک فکر، کار ۱۰۰کارگر را انجام میدهد؛ اما مشکل ما این است که مشاوران موجود دوست افراد و یا مدیران هستند و یا اینکه بر مدیران تحمیل میشوند و امکان دارد این مشاور هرگز حضور نداشته باشد و حتی نداند خودرو شخصی وی چگونه تولید و کار میکند.
مشاوران خودروسازان واقعی نیستند
نماینده مردم بوکان در مجلس شورایاسلامی با تأکید بر اینکه نوع موجود در اختیار گرفتن مشاورها غلط است در حالی که اگر مشاور فنی خوب داشته باشیم و پول خوبی را نیز پرداخت کنیم ارزش اقتصادی دارد، عنوان کرد: مشاورهای موجود صنایع و شرکتهای خودروسازی مشاور واقعی نیستند و تنها حقوق مشاور را دریافت میکنند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که فضای بازار رقابتی باشد هر تصمیمی با در نظر گرفتن هزینهها و منافع اتخاذ میشود، ادامه داد: مشاورهایی که در صنعت، خودروسازیها، وزارتخانهها و حتی مجلس حضور دارند براساس یکسری معیارهای خاص انتخاب میشوند، اسم مشاور خراب شده در حالی که مشاور باید از مدیر مجموعه توانمندتر باشد تا ایده جدیدتر و بهتر داشته باشد.
صنعت خودروسازی استراتژی مشخصی ندارد
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورایاسلامی با تأکید بر اینکه میزان سرمایهگذاری و حمایت از صنعت خودروسازی اگر در هر صنعت دیگری اعمال میشد میتوانستیم قطب آن صنعت باشیم، خاطرنشان کرد: منابع کشور و حمایتها را در چاهی ریختهایم که همین قدر آب دارد، در خودروسازی استراتژی مشخصی نداشتهایم و تنها با برندهایی قرارداد بستهایم که تولیدات ابتدایی آن کیفیت مطلوبی داشته است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورایاسلامی با اشاره به اینکه فساد در تعیین استراتژی خودروسازی کشور در طول تاریخ بیداد کرده و این موضوع باعث شده تا همیشه از این صنعت حمایت و هزینههای مادی و غیرمادی زیادی را پرداخت کنیم، ادامه داد: خودرو بیکیفیت بر روی روان جامعه تأثیر میگذارد تلفات در تصادفات رانندگی به واسطه خودروهای بیکیفیت سرمایه کشور را به باد میدهد.
وی با بیان اینکه خودروهای تولید داخل به اقتصاد و امنیت روانی جامعه لطمه وارد کردهاند و در خودروسازی تصمیمات غلطی گرفته شده که هزینه آنها بیشتر از مبالغی است که در این بخش سوءاستفاده شده، تصریح کرد: خرید کل شرکت پژو به مراتب هزینه کمتری از انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور تولید محصولات در ایران داشت یا میتوانستیم کل شرکت تویوتا و یا دوو را با تمامی دانش فنی خریداری کنیم.
تصمیمگیریهای غلط هزینههای بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرده است
این نماینده مردم در مجلس شورایاسلامی با اشاره به اینکه تصمیمگیریهای غلط هزینههای بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرده است اما تغییر دولتها، وزرا، مدیران و مجلسها باعث شده تا این موضوعات مهم فراموش شود، گفت: اینکه در خودروسازی به جایی نرسیدهایم ناشی از عوامل مختلف است، لازم نیست در همه صنایع دنیا یکهتاز باشیم اما ما قصد داریم در تمامی صنایع موجود دنیا رتبه اول را داشته باشیم درحالی که ظرفیتها و امکانات محدود است.
جایگاهی بین آخرین خودروسازان دنیا نیز نداریم
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورایاسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: اگر در صنعت خودرو مزیتنسبی نداشتیم با توجه به هزینههای صورت گرفته باید در بین اولینهای دنیا قرار داشتیم اما اکنون بین آخرینها نیز نیستیم و در جدول ردهبندی جهانی حضور نداریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.