سوداگران پتروشیمی نقره‌داغ می‌شوند

کاهش رانت‌خواری‌ها در بورس سوداگران پتروشیمی نقره‌داغ می‌شوند گروه انرژی- همیشه وقتی پای عرضه و تقاضا در تجارت به میان می‌آید مهره‌های اصلی این بازی یعنی سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و خریداران باید در انتظار ورود نامحسوس دلالان و سوداگران نیز باشند. وقتی چنین صحنه‌ای برای بنگاه‌داران تجاری رقم می‌خورد عدم شفاف‌سازی و دورزدن‌های متوالی قانون از […]

کاهش رانت‌خواری‌ها در بورس

سوداگران پتروشیمی نقره‌داغ می‌شوند

گروه انرژی- همیشه وقتی پای عرضه و تقاضا در تجارت به میان می‌آید مهره‌های اصلی این بازی یعنی سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و خریداران باید در انتظار ورود نامحسوس دلالان و سوداگران نیز باشند. وقتی چنین صحنه‌ای برای بنگاه‌داران تجاری رقم می‌خورد عدم شفاف‌سازی و دورزدن‌های متوالی قانون از سوی واسطه‌گران به ضررهای مالی هنگفت و افت شدید سودآوری این صنف از بخش‌خصوصی فعال می‌شود. در این شرایط ناظران و مجریان باید در فکر راهکاری برای شفاف‌سازی در روند انجام معاملات باشند تا با آگاهی از حرکت بعدی افراد متخلف و مجرم، آنها را نقره‌داغ کنند. با ورود معادلات مذکور به صنعت سودآور پتروشیمی بالطبع حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، سایه رانت‌بازی همیشه دنباله‌رو صنعت پتروشیمی‌‌ها بوده است و دست‌اندرکاران برای جلوگیری از رانت بیش‌تر راهکارهای متعددی را از کانال بررسی‌ها و واکاوی‌‌ها عبور دادند. یکی از پرطرفدار‌‌ترین راهکار‌‌ها که از چندی پیش برای نهادینه شدن آن در بدنه معاملات پتروشیمی تلاش بسیار شد تالار شیشه‌ای بورس است؛ ابزاری مهم در بالانس کردن بازار محصولات پتروشیمی که می‌تواند ترازوی خریدوفروش را به صورتی متعادل نگه دارد.

اما همچنان اختلاف‌نظرات برای بودن یا نبودن آن در بازار معاملات ادامه دارد؛ برخی طرفدار پروپاقرص آن باقی مانده‌اند و برخی دیگر از زدوبندهای آن گلایه‌مندند.

 

می‌خواهند بورس را تخریب کنند

مسعودمیرزایی، رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، در خصوص التهابات اخیر بازار پتروشیمی به مهر گفت: بورس کالا تنها بازار شفاف برای مبادلات محصولات از جمله مواد پتروشیمی است، اما امروز شاهد آن هستیم که به دلیل شرایط به وجود آمده در اقتصاد کشور برخی به بهانه‌هایی قصد تخریب بورس کالا را دارند؛ این در شرایطی است که مشکلات فعلی به خود بورس برنمی‌گردد و از عوامل خارج از بورس نشأت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در راستای بهبود شرایط معاملات، هماهنگی میان بورس، اتحادیه‌ها و صنایع بالادست کمک‌کننده خواهد بود، ادامه داد: در شرایط فعلی برخی بورس کالا را مقصر حضور واسطه‌ها برای خرید محصولات پتروشیمی عنوان می‌کنند در شرایطی که مجوز خرید محصولات را بورس کالا صادر نمی‌کند و از طرف دیگر اساساً بورس نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد بلکه این بازار بستری شفاف برای قرار گرفتن عرضه و تقاضا در مقابل هم است؛ البته مشخص است که دوستان منتقد، از ریشه اختلاف قیمت‌ها و تلاش واسطه‌ها برای تصاحب مواد پتروشیمی به خوبی مطلع هستند.

ردپای یک وزیر در عدم شفافیت معاملات

میرزایی در ادامه به وجود برخی تحرکات همسو با نظرات وزیر سابق صنعت، معدن‌وتجارت اشاره کرد و گفت: تلاش برای غیرشفاف شدن معاملات پتروشیمی‌‌ها که خواسته وزیر سابق صنعت بود همچنان در بازار پتروشیمی مشاهده می‌شود، این در حالی است که وزیر پیشین صنعت، معدن‌وتجارت برای خارج کردن عرضه پتروشیمی‌‌ها از بورس کالا قسم جلاله خورده بود، اما اینگونه رفتار‌‌ها در گذشته با همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌های پتروشیمی و حمایت دولت و مجلس به کلی لغو شده و خواهد شد.

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در ادامه به گفته‌های اخیر احمدمهدوی‌ابهری، دبیرانجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: طبیعی است که ایشان به عنوان نماینده صنایع بالادست پتروشیمی، درصدد ناکارآمد جلوه دادن بورس کالا باشد اما این رویکرد غیرکارشناسی در میان مسؤولان خریدار ندارد.

ماجرای یک اعتراض

اما در این بین سخنان و نظرات ضدونقیضی بیان می‌شود که بیانگر عدم ثبات در بورس می‌باشد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی پیشتر در این خصوص به شدت از شرایط بورس کالا انتقاد کرده بود. او بیان کرده بود: در ۳ماهه اول سال گذشته تقاضا برای محصولات پلیمری در بورس یک‌میلیون‌و۶۴۸ هزار تن بوده است که این میزان در سال‌جاری به ۴میلیون‌و۵۷۳ هزار تن رسیده و از دو برابر هم بیش‌تر شده است. مگر نیاز کشور چقدر بالا رفته است؟ این اتفاق به دلیل بالا بودن میزان نقدینگی در کشور است.

احمدمهدوی در ادامه گفت: باید بررسی کنند شرکت‌هایی که سال گذشته محصولات را نخریده‌اند اما امسال می‌خرند از بورس خارج کنند. مگر این‌که مطمئن شوند شرکت‌ها محصول را برای تولید می‌خواهند. در حال‌حاضر بورس به محل دلالی تبدیل شده و دولت باید تدبیری بیندیشد. در این شرایط مصرف‌کننده واقعی بیچاره شده است به ۱۰۰ تن جنس نیاز دارد اما فقط می‌تواند ۱۰ تن جنس بخرد و بقیه نیاز خود را در بازار آزاد تهیه کند.

به گفته وی این قانون در حال تصویب است که خوراک چه از پالایشگاه باشد چه از پتروشیمی نباید در بورس عرضه شود چون این موضوع خلاف قانون است. طبق قانون قیمت خوراک باید ۹۰درصد فوب باشد. برخی از پالایشگاه‌ها می‌خواستند خوراک را در بورس بفروشند ما اعتراض کردیم و وزارت صمت به زودی اعلام می‌کند که این فرایند متوقف شود.