حمایت از معدنکاران در مناطق روستایی و عشایری

با امضای توافقنامه چندجانبه محقق شد حمایت از معدنکاران در مناطق روستایی و عشایری صدور یک‌هزارو۶۸۲ فقره بیمه‌نامه معدنی به ارزش ۶هزارو۳۳۲ میلیارد ریال محمدقره‌داغلی – صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در راستای اهداف اقتصادی کلان کشور و همچنین تقویت و حمایت از سرمایه‌گذاران خصوصی در بخش معدن، با عنایت به ماده ۳۱ قانون معادن […]

با امضای توافقنامه چندجانبه محقق شد

حمایت از معدنکاران در مناطق روستایی و عشایری

صدور یک‌هزارو۶۸۲ فقره بیمه‌نامه معدنی به ارزش ۶هزارو۳۳۲ میلیارد ریال

محمدقره‌داغلی – صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در راستای اهداف اقتصادی کلان کشور و همچنین تقویت و حمایت از سرمایه‌گذاران خصوصی در بخش معدن، با عنایت به ماده ۳۱ قانون معادن مصوب ۱۳۷۷ در سال۱۳۸۰ تأسیس شده و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن و ایجاد تضمین و امنیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی و هدایت و راهبری این سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت می‌کند.

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ابتدای فعالیت خود تاکنون یک‌هزارو۶۸۲ فقره بیمه‌نامه صادر کرده است که ارزشی بیش از ۶ هزارو۳۳۲ میلیارد ریال را داراست.

از این تعداد، در بخش اعتباری بهره‌برداری و فرآوری ۶۶۳ فقره ضمانتنامه به ارزش ۵هزارو۵۲۷ میلیارد ریال و در بخش سرمایه‌گذاری یک‌هزارو۱۹ فقره بیمه‌نامه به ارزشی بیش از ۸۰۵ میلیارد ریال بیمه‌نامه صادر شده است.

بیمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های صادره در سال ۹۶

این صندوق در سال ۹۶ در حوزه صدور ضمانتنامه در بخش‌های اعتباری بهره‌برداری و واحدهای فرآوری و کانه‌آرایی فعالیت چشمگیری داشته و ۳۲ فقره ضمانتنامه و بیمه‌نامه به ارزش دوهزارو۱۱۹ میلیارد ریال صادر کرده است.

از این تعداد حدود دوهزارو۲۳ میلیارد ریال بیمه‌نامه در حوزه اعتباری بهره‌برداری صادر شده که سهمی برابر با ۳۶٫۶ از کل مبلغ بیمه‌نامه‌های اعتباری را به خود اختصاص داده است و ۱۹ فقره بیمه‌نامه به ارزش ۹۶ میلیارد ریال در بخش سرمایه‌گذاری صادر شده است.

در همین رابطه چندی پیش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از انعقاد توافقنامه‌ای در جهت توسعه معادن در مناطق روستایی و عشایری خبر داد. این صندوق در عین حال اعلام کرد که معدنکاران در صورت بروز مشکلی در تأمین وثیقه بانکی، به صندوق بیمه مراجعه کنند.

 این توافقنامه با رویکرد حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی در بخش معدن و صنایع‌معدنی انجام شده است.

در متن اطلاعیه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی آمده است: این توافقنامه بین ایمیدرو، وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به امضا رسیده است.

طبق توافقنامه، امکان استفاده معدنکاران و دارندگان سایت فرآوری از منابع مذکور در قانون «حمایت، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار » صندوق بیمه؛ اقدام به صدور بیمه‌نامه‌های اعتباری بهره‌برداری فرآوری معادن می‌کند.

در این چارچوب از متقاضیان ثبت‌نام شده در سامانه «کارا» که درحال تکمیل مدارک برای بانک هستند، دعوت به عمل می‌آید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در تأمین وثایق خود، به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مراجعه کنند.

ضمناً متقاضیانی که از این پس در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، باید پس از اتمام بررسی‌های استانی به صورت مستقیم جهت تکمیل مدارک و همچنین ارزیابی طرح‌های ارایه شده، به صندوق مراجعه کنند.

این در حالی است که سرمایه اسمی حقیقی بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی قبل از دولت یازدهم ۱۰میلیارد تومان بود، که در دولت یازدهم به ۱۴۳میلیارد تومان رسید. با این حال صندوق بیمه و پتانسیل بخش معدن با هم همخوانی لازم را ندارد و اگر بخواهیم جایگاه صندوق در بخش معدن و صنایع‌معدنی رفیع باشد، باید سرمایه آن متناسب با نیاز بخش معدن در حلقه‌های زنجیره ارزش افزایش پیداکند.

همچنین در ۶ماهه منتهی به خرداد ۹۷ به‌طور کلی ۱۸ فقره ضمانتنامه و بیمه‌نامه به ارزش ۶۷۳٫۷ میلیارد ریال صادر شده است که از این آمار ۱۰فقره به ارزش ۶۶۱٫۸میلیارد ریال در بخش اعتباری و ۸فقره به ارزش ۱۱٫۹ میلیارد ریال در بخش سرمایه‌گذاری صادر شده است.

گفتنی است که در ۳ماهه گذشته از مجموع ۱۰فقره بیمه‌نامه به ارزش ۱۶٫۶میلیارد ریال، ۵ فقره به ارزش ۹میلیارد ریال ضمانتنامه و ۵ فقره بیمه‌نامه به ارزش ۷٫۶میلیارد ریال برای بخش سرمایه‌گذاری صادر شده است.