جریمه‌های رانندگی را جدی بگیرید!

جریمه‌های رانندگی را جدی بگیرید! گروه اجتماعی- جریمه‌های رانندگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از رانندگان هستند و هراز چندگاهی که رانندگان برای چک کردن جریمه‌های خود از طرق مختلف اقدام می‌کنند، با تعجب و بعضاً ناراحتی‌های بسیار زیاد روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا رقم و تعداد جریمه‌ها متحیرکننده است و این در حالی است که بسیاری از رانندگان حتی […]

جریمه‌های رانندگی را جدی بگیرید!

گروه اجتماعی- جریمه‌های رانندگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از رانندگان هستند و هراز چندگاهی که رانندگان برای چک کردن جریمه‌های خود از طرق مختلف اقدام می‌کنند، با تعجب و بعضاً ناراحتی‌های بسیار زیاد روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا رقم و تعداد جریمه‌ها متحیرکننده است و این در حالی است که بسیاری از رانندگان حتی از طریق پیامک نیز متوجه مبلغ جریمه خود نمی‌شوند و همین باعث می‌شود تا جریمه‌ها انباشته و رقم‌هایی عجیب و غریب بر جای گذارد.

شماره موبایل خود را به روز کنید

یکی از عللی که باعث می‌شود تا جریمه‌ها انباشته شود این است که بعضاً پیامک‌هایی که پلیس برای افراد خاطی ارسال کرده به دلیل این که راننده شماره موبایل خود را تغییر داده، به دستش نمی‌رسد و همین موضوع باعث می‌شود تا راننده متخلف هرگز متوجه خلاف خود نشود. در همین ارتباط، سردارمهماندار، رییس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ می‌گوید: ضروری است که رانندگان برای دریافت پیامک تخلفات رانندگی شماره تلفن خود را به روز اعلام کنند. چند ماهی است بحث جریمه و اعمال قانون خودرو‌های فاقد معاینه فنی و همچنین خودرو‌هایی که در سن فرسودگی قرار گرفته‌اند، به وسیله دوربین‌های مکانیزه مطرح است که طبیعی است باید این جرایم از طریق پیامک به مالکان این گونه خودرو‌‌ها اعلام شود. برخی از رانندگان شماره تلفنی در هنگام شماره‌گذاری ثبت نکرده‌اند و یا شماره تلفن آنها عوض شده است، بنابراین در صورت ارتکاب تخلف پیامکی به آنها ارسال نمی‌شود و پس از مراجعه به اجراییات و دریافت برگه خلافی با جریمه‌هایی روبه‌رو می‌شوند که این جریمه‌ها، مبالغ قابل‌توجهی می‌شود و مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد می‌کند. همچنین رانندگانی که شماره تلفن در پرونده‌شان ثبت نشده است، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ تلفن خود را اعلام کنند تا در سیستم ثبت شود، زیرا پل ارتباطی بین پلیس و مردم، همان شماره تلفن آنها است.

دو تخلف همزمان مساوی با پارکینگ

پلیس اعلام کرده که در طول سفر اگر راننده‌ای مرتکب دو تخلف همزمان شود خودروی او به مدت ۷۲ساعت توقیف خواهد شد. در واقع سرعت، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، تخلفاتی هستند که خط قرمز پلیس به حساب می‌آیند و هر راننده‌ای در طول مسیر مرتکب دو مورد از این تخلفات شود خودروی او به مدت ۷۲ساعت توقیف خواهد شد.

جدول نمرات منفی گواهینامه متناسب با تخلفات

 

ردیف

عنوان تخلف رانندگی

نمره منفی

وسایل نقلیه شخصی

وسایل‌ نقلیه‌عمومی و سنگین

۱

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ

۸

۱۰

۲

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۱۰

 ۱۵

۳

 سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه

۵

۱۰

۴

 عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۵

 ۱۰

۵

 حرکت به‌طور مارپیچ

۳

۵

۶

 حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها

۵

۷

۷

 رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و یا افیونی

۱۰

۲۰

۸

 تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۵

۱۰

۹

 عبور از محل ممنوع

۴

۶

۱۰

 تجاوز به چپ از محور راه

۵

۹

۱۱

 عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۵

۷

۱۲

 عدم رعایت حق تقدم عبور

۴

۶

۱۳

 دور زدن در محل ممنوع

۳

۵

۱۴

 استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

۳

۵

۱۵

 نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب

۳

۶

۱۶

 عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌‌ای مواد خطرناک

۸

۸

۱۷

 رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

۷

۱۸

 عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص

۳

۷

۱۹

 عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبورومرور محصلین یا پلیس مدرسه

 ۳

۵

۲۰

 عدم رعایت مقررات حمل بار

۵

۸

 

براساس این جدول اگر راننده‌ای در مرحله اول ۳۰ امتیاز منفی کسب کند گواهینامه به مدت ۳ماه توقیف و مبلغ ۴۰۰ هزار ریال دریافت می‌شود. در مرحله دوم ۲۵ نمره منفی سبب توقیف گواهینامه و جریمه ۶۰۰ هزار ریالی می‌شود و در مرحله سوم گواهینامه باطل می‌شود و تنها پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال می‌توانند دوباره برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.