مدیریت منابع انسانی در فضای استارت‌آپ‌ها !

مدیریت منابع انسانی در فضای استارت‌آپ‌ها ! بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌ها اغلب چنان مشغول ایجاد شرکت‌هایشان و بهبود محصولاتشان هستند که اهمیت فرهنگ سازمانی را دست‌کم می‌گیرند. فرهنگ سازمانی فقط اتاق‌های بازی در شرکت یا عصرانه مجانی نیست؛ در واقع فرهنگ سازمانی به چگونگی همکاری تیم شما با یکدیگر مربوط می‌شود. فرهنگ سازمانی همان چیزی است که […]

مدیریت منابع انسانی در فضای استارت‌آپ‌ها !

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌ها اغلب چنان مشغول ایجاد شرکت‌هایشان و بهبود محصولاتشان هستند که اهمیت فرهنگ سازمانی را دست‌کم می‌گیرند.

فرهنگ سازمانی فقط اتاق‌های بازی در شرکت یا عصرانه مجانی نیست؛ در واقع فرهنگ سازمانی به چگونگی همکاری تیم شما با یکدیگر مربوط می‌شود.

فرهنگ سازمانی همان چیزی است که تیمتان به آن باور دارد و بیش‌ترین اهمیت را برایش قائل است؛ برای ایجاد همکاری مؤثر در تیمتان، باید فرهنگ سازمانی قوی ایجاد کنید.

ارزش‌گذاری براساس توانایی فردی

فرهنگ‌های سازمانی توسط بنیان‌گذاران کسب‌وکار‌ها ایجاد می‌شوند؛ برای مثال اگر مؤسسان یک شرکت در کار فروش باشند، بیش‌تر و مهم‌تر از هر چیز برای فروش ارزش قائل هستند.

مؤسسان این شرکت‌ها می‌دانند چگونه بهترین فروشندگان را استخدام کنند و حتی برای دیگر موقعیت‌های شغلی هم به دنبال افراد مشتری‌مدارتر هستند؛ نمونه‌های موفقیت‌آمیز در این شرکت‌ها، مربوط به زمانی خواهد بود که بیش‌ترین فروش را داشته‌اند و قهرمانان شرکت کارمندانی‌ هستند که بزرگ‌ترین مشتری‌ها را پای امضای قرارداد آورده‌اند.

به همین ترتیب، شرکت‌هایی که توسط طراحان تأسیس می‌شوند به طراحی اهمیت می‌دهند و افرادی که فنی هستند، شرکت‌هایی بر مبنای تولید و فناوری تأسیس می‌کنند.

به‌عنوان یک مؤسس، باید این مسأله را درک کرده و فرهنگ سازمانی خود را براساس توانایی‌هایتان ایجاد کنید؛ سعی نکنید کسی غیر از خودتان باشید.

اگر طراح هستید، فرهنگ سازمانی که برای طراحی ارزش قائل است، بسازید؛ هیچ کسی نمی‌تواند شما را در قلمرو کاری خودتان زمین بزند و فرهنگ طراحی بهتر از آنچه شما ساخته‌اید، ایجاد کند.

از طرف دیگر اگر سعی کنید فرهنگی درباره آنچه نیستید به وجود آورید، شکست خواهید خورد؛ فرهنگی براساس ارزش‌های خودتان بسازید زیرا به‌طور غریزی می‌دانید چه باید بکنید و در آن خوب عمل خواهید کرد.

شفافیت در ارتباط

همیشه در ارتباط با کارکنان‌ خود واضح و روشن برخورد کنید. آنها باید بدانند آیا شرکت در حال رشد است یا خیر؟ به چه نوع تلاش‌ها یا کارهایی پاداش تعلق می‌گیرد یا مسیر ارتقای شغلی برایشان وجود دارد یا خیر؟ حتی وقتی خبرهای بدی هم دارید باید به ‌وضوح با تیمتان صحبت کرده و اتفاقاتی که برای شرکت می‌افتد را توضیح دهید.

زمانی را برای گوش دادن به نگرانی‌های همه کارکنان و تلاش حداکثری برای حل مسایل آنها اختصاص دهید؛ براساس اطلاعات پایگاه بین‌المللی کارآفرین، یک کانال ارتباطی باز و دو جهته (از کارکنان به مدیران و بالعکس) ایجاد کرده و در مواقع ضروری بازخورد آنها را دریافت کنید.

با کارکنانتان به‌طور مداوم و به‌صورت تک‌به‌تک جلسه بگذارید زیرا فرهنگ سازمان زمانی ارتقا می‌یابد که صدای تک‌تک اعضا شنیده شود؛ وقتی‌که شرکتتان بزرگ‌تر شد، رهبران تیم خود را مؤظف کنید با تک‌تک اعضای تیم‌شان جلسه بگذارند.

کشمکش‌های روزانه گاهی می‌توانند موجب غفلت ما از آنچه واقعاً اهمیت دارد، شوند و به‌عنوان یک رهبر، یافتن زمان مناسب برای یادآوری مسایل مهم به‌ کارکنانتان وظیفه شماست.

 مجموعه‌ای از ارزش‌‌ها ایجاد کنید

در همان مراحل اولیه، ارزش‌های شرکتتان را تعریف و در مورد آن ارزش‌‌ها صحبت کنید؛ به آنچه برای شرکت مهم است، فکر کنید.

همچنین می‌توانید از اعضای تیمتان بخواهید به ‌تنهایی بنشینند و ارزش‌هایی را که احساس می‌کنند به شرکت مربوط است، بنویسند؛ به‌عنوان مثال، رویکرد شما در مورد ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر چیست؟ شاید این مسایل به نظر جزییات کوچکی بیایند اما از پیش دانستن ارزش‌ها، به شما کمک می‌کند از هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای در مسیر جلوگیری کنید.

بهترین راه به اشتراک گذاشتن ارزش‌های شرکت با تیمتان این است که خودتان الگوی مناسبی باشید؛ اگر برای کیفیت محصول ارزش قائلید، درباره کیفیت محصولاتتان بازخورد دقیقی به اعضای تیم ارایه کنید.

هماهنگ و سازگار استخدام کنید

فردی را فقط به این خاطر که رزومه فوق‌العاده‌ای دارد، استخدام نکنید؛ به این مسأله توجه کنید که آیا این شخص متناسب با فرهنگ سازمانی شما هست یا خیر.

بهترین شیوه فهمیدن این موضوع آن است که او را برای ناهار دعوت کنید یا از او بخواهید چند ساعتی کنار تیم فعلی شما باشد؛ به این ترتیب می‌توانید با مشاهده نحوه واکنش‌های فرد در محیطی بدون تنش و آرام، ارزیابی بهتری به عمل آورید.

گاهی من فقط برای یک روز یا یک هفته افرادی را استخدام می‌کنم و از آنها می‌خواهم با یکی از اعضای تیم کار کنند؛ سپس از اعضای تیم می‌پرسم آیا مایلند با آن شخص به‌طور دائم کار کنند؛ حتی در صورتیکه آنها مایل باشند هم‌، اگر بر این باور باشم که فرد موردنظر کاملاً متناسب نیست، ممکن است برخلاف نظر آنها او را استخدام نکنم.

همچنین، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد با ویژگی‌های مشابه را استخدام نکنید؛ در عوض به دنبال تنوع باشید.

بدون تنوع، تیم شما خلاقیت و انعطاف‌پذیری کم‌تری خواهد داشت؛ گرد هم آوردن دیدگاه‌ها، زمینه‌ها و سابقه‌های مختلف در شرکتتان به شما کمک خواهد کرد مشتریانتان را با بهره‌گیری از انواع دیدگاه‌های مختلف درک کرده و راه محصولاتتان را به سمت بازار‌ها و مسیرهای کاملاً جدید باز کنید.

محیط کاری دلپذیری فراهم آورید

اتاقی برای استراحت و رفع خستگی تدارک ببینید؛ این کار باعث افزایش روحیه و بهره‌وری کارکنان می‌شود و به آنها کمک می‌کند از ساعاتی که مشغول کارند لذت ببرند.

همچنین به ‌کارمندان نشان می‌دهد نه ‌تنها مجازند استراحت کنند بلکه تشویق هم می‌شوند.

به یاد داشته باشید امروزه همه مایلند در محیطی خوشایند کار کنند؛ بنابراین وقتی کارکنانتان می‌خواهند استراحت کنند، فراهم آوردن فضایی دلپذیر برای رفتن به آنجا و استراحت کردن، اهمیت بسیاری دارد.

شرکت شما از کارکنانی که سخت‌تر کار می‌کنند و زمان طولانی‌تر در شرکت می‌مانند، سود خواهد برد.

خارج از محیط کار فعالیت‌های تیمی انجام دهید

تفریحات فوق برنامه شرکت‌ها و فعالیت‌هایی در فضای باز، راه‌های فوق‌العاده‌ای برای تسهیل تیم‌سازی هستند؛ این فعالیت‌ها افرادی را که معمولاً کنار هم کار نمی‌کنند دور هم جمع کرده و به آنها کمک می‌کند با هم دوست شوند.

وقتی کارمندان با هم به‌خوبی جور شده و دوست می‌شوند، فرهنگ شرکت قوی‌تر می‌شود.

———–

منابع :

Entrepreneur.com؛ باشگاه خبرنگاران پویا (تسنیم)