ورود پارس جنوبی به فاز جدید در آمدزایی

با تکمیل فازهای نیمه تمام محقق می شود  ورود پارس جنوبی به فاز جدید در آمدزایی گروه انرژی- رکوردزنی در پارس‌جنوبی علی‌رغم کمین کردن تحریم‌ها در صنعت نفت و گاز همچنان ادامه دارد. به گزارش مناقصه مزایده، این رکوردزنی در ساخت و نصب سکو‌ها می‌تواند ایران را در سراشیبی درآمد خاموش ۵ فاز باقی‌مانده از این […]

با تکمیل فازهای نیمه تمام محقق می شود 

ورود پارس جنوبی به فاز جدید در آمدزایی

گروه انرژی- رکوردزنی در پارس‌جنوبی علی‌رغم کمین کردن تحریم‌ها در صنعت نفت و گاز همچنان ادامه دارد.

به گزارش مناقصه مزایده، این رکوردزنی در ساخت و نصب سکو‌ها می‌تواند ایران را در سراشیبی درآمد خاموش ۵ فاز باقی‌مانده از این طرح‌ها قرار دهد. از آنجایی که تولید گاز از هر فاز پارس‌جنوبی به گفته غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت روزانه معادل ۱۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد می‌توان پیش‌بینی کرد با به سرانجام رسیدن ۵ فاز باقی مانده ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴، ۵۰ میلیون دلار برای پارس‌جنوبی در روز درآمد بالقوه ایجاد شود. این یک روی سکه است روی دیگر سکه گازی ایران مربوط به ضرر و زیانی است که در پی خاموش ماندن چراغ توسعه ۵ فاز از طرح‌های توسعه ۳۵ ماهه پارس‌جنوبی روی دست مدیران باقی مانده است.

با توجه به این‌که درآمد هر فاز پارس‌جنوبی در صورت محاسبه مصرف نکردن سوخت مایع در نیروگاه‌ها و دیگر مصارف، روزانه معادل ۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، تأخیر در بهره‌برداری از دو طرح فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی روزانه ۴۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور زیان وارد می‌کند.

نصب ۱۶ سکو در ۵ سال

پرونده نصب ۲۷ سکو گازی که طی ۲۰ سال گذشته استارت خورد رکورد راه‌اندازی این مجموعه با تعداد ۱۶ سکو در ۵ سال گذشته زده شده است.

این درحالی است که با روی مدار آمدن سکو‌ها میزان راندمان تولید نیز رشد چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که از سال ۹۲ تاکنون برداشت گاز از پارس‌جنوبی سالانه ۱۷ درصد افزایش یافته است.

از میان پروژه‌های باقی مانده نصب و راه‌اندازی‌ها در پارس‌جنوبی ۸سکو باقی مانده است که ۵ مورد از آنها در نیمه اول سال جاری نصب خواهد شد. با این احتساب تا پایان سال ۹۷، سکو‌های باقی مانده وارد مدار تولید می‌شوند.

تزریق روزانه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز

با توجه به این‌که ساخت سکوهای ۱۴C، ۱۳B و ۱۳D و ۲۴A بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، می‌توان گفت به‌زودی این سکو‌ها از یارد صنعتی دریایی ایرانی به سوی خلیج‌فارس بارگیری خواهند شد.

بدین‌ترتیب با بهره‌برداری از ۶ سکوی گازی جدید تا پایان سال ۹۷، سه میلیارد فوت مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی افزوده خواهد شد، این امر در شرایط تحریم‌ها می‌تواند خبر خوشی برای صنعت گاز کشور تلقی شود.

از همین روی برای بالفعل کردن این ماجرا برای جلوگیری از هدررفت زمان، افزایش هزینه و موانع کار در دریا، بیش‌ترین میزان فعالیت‌های اجرایی در بخش خشکی و یارد سکوساز توسط مجریان درحال انجام است.

از سوی دیگر قرار است تا پایان سال سایر ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد و تا پایان آبان ماه، پالایشگاه فازهای مذکور با دریافت گاز از سکوهای تولیدی خود، عملیاتی خواهند شد.

یک گام تا تکمیل

از میان فازهای باقی‌مانده فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و بخش دریایی فاز ۱۴ به‌طور کامل تا پایان سال ۹۷ تکمیل شده و تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ به سال آتی موکول می‌شود.

توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برعهده کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و نوسازی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار را برعهده دارد.