امکان اعمال نفوذ خودروساز در سایت فروش اینترنتی وجود ندارد

یک مقام مسؤول: امکان اعمال نفوذ خودروساز در سایت فروش اینترنتی وجود ندارد مهدی‌قره‌داغلی -بعد از دستور فوری وزیر صنعت در بررسی در این طرح فروش، گروه بهمن در دفاع از عملکرد خود به ارایه توضیحاتی پرداخته است که روش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک‌ایما (مگا) صورت گرفته که ۴۰ درصد […]

یک مقام مسؤول:

امکان اعمال نفوذ خودروساز در سایت فروش اینترنتی وجود ندارد

مهدی‌قره‌داغلی -بعد از دستور فوری وزیر صنعت در بررسی در این طرح فروش، گروه بهمن در دفاع از عملکرد خود به ارایه توضیحاتی پرداخته است که روش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک‌ایما (مگا) صورت گرفته که ۴۰ درصد این شرکت مگا که مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو است متعلق به شرکت مگفا، که وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، و ۶۰ درصد سهام این شرکت نیز متعلق به بخش‌خصوصی است. لازم به ذکر است که شرکت مگا سابقه طولانی در همکاری با خودروسازان بزرگ کشور در زمینه فروش اینترنتی دارد.

جعفرتوحیدی، مدیرعامل پرتال جامع خودرو(مگا) در نشست خبری خود با خبرنگاران از ارسال گزارش فروش اینترنتی مزدا۳ به نهادهای نظارتی از جمله بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: در این پیش‌فروش ۲۱۲هزار متقاضی در برابر ۲۷۰ دستگاه خودرو وجود داشت.

توحیدی با اشاره به تهیه گزارش پیش‌فروش اینترنتی مزدا۳ که منجر به اعتراضات بسیاری از سوی خریداران و دستگاه‌های نظارتی از جمله وزیر صنعت، معدن‌وتجارت شده است، گفت: گزارش مفصلی برای نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت و نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تهیه و ارسال شده است. البته در تمامی پیش‌فروش‌های حساسی که از سوی پرتال جامع خودروی کشور انجام می‌شود، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات، به دقت پرونده‌ها را بررسی کرده و در مورد آن اعمال‌نظر می‌کنند.

وی افزود: مشخصاً برای فروش مزدا۳ که از سوی گروه خودروسازی بهمن در مورخ سوم مردادماه امسال برگزار شده است، برخی مواردی مطرح شده است که لازم بود گزارش آن به نهادهای نظارتی ارسال شود. این در حالی است که برای خرید این خودرو که حاشیه قیمتی ۱۰۰میلیون تومانی در بازار آزاد و غیرنمایندگی برای آن وجود داشت، در طول برنامه فروش بیش از ۲۱۲ هزار کاربر غیرتکراری به سایت فروش مراجعه کردند که ۷۸۸ برابر ظرفیت خودرو اعلام شده که ۲۷۰ دستگاه بود، می‌باشد.

توحیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که این باور وجود دارد که طرح‌های فروش اینترنتی خودروهای پرتقاضا صوری بوده و تنها افراد وابسته و مرتبط با خودروسازان مربوطه موفق به خرید خودرو می‌شوند، تأکید کرد: فروش اینترنتی خودروهای پرتقاضا از طریق شرکت مگا که شرکت مستقل است و خدمات فروش اینترنتی ارایه می‌دهد و سایت در اختیار آن که پورتال جامع خودروی کشور است، صورت می‌گیرد؛ خودروساز شرایط طرح فروش اینترنتی خود را به ما اعلام می‌کند و ما از طریق سایت خود به اجرای آن اقدام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که امکان اعمال نفوذ خودروساز در سایت فروش اینترنتی خودرو وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این کار امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که ما و خودروساز مربوطه با هم تبانی کنیم که این موضوع نیز به دلیل نظارت‌های سازمان‌های نظارتی نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت مگا ادامه داد: سایت فروش اینترنتی خودرو در اختیار خودروساز نیست که هر کاری دلش خواست بتواند انجام دهد. در این موارد دو تیم مجزا مشغول به‌کار هستند و امکان تبانی و اعمال نفوذ خودروساز وجود ندارد.

به گفته توحیدی، گزارش کاملی از این فروش تهیه شده است؛ این در حالی است که بار‌‌ها فروش‌های پرتال جامع خودرو که به صورت قانونی برای نظارت دولت بر پیش‌فروش‌ها و فروش‌های خودرو راه‌اندازی شده است، بازرسی صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی حتی در مورد فروش خودروهایی مثل سراتو یا پژو ۲۰۰۸ نیز که متقاضی بالایی برای ثبت‌نام آنها وجود داشت، وارد شده و پرونده‌ها را مورد به مورد بررسی کردند.

وی اظهار داشت: تمام آی‌پی‌های مرتبط با ثبت‌نام برای خرید خودروی مزدا۳ چک شده تا مورد تکراری وجود نداشته باشد، این در حالی است که هیچ‌گونه تبانی یا توافقی بین این سامانه و خودروساز امکان‌پذیر نیست و روند کاملاً شفاف است، ضمن این‌که مگا می‌تواند کاملاً در مورد تک‌تک موارد و ابهامات، شفاف‌سازی کرده و توضیحات لازم را ارایه دهد؛ همان‌طور که تاکنون با دستگاه‌های نظارتی، کاملاً این موضوع پیش رفته است.

مدیرعامل پرتال جامع خودرو خاطرنشان کرد: البته گروه بهمن برای این دوره از فروش خودروی مزدا۳ قصد داشت که تعداد بیش‌تری از خودرو‌‌ها را به فروش برساند، اما با توجه به بخشنامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر این‌که اجازه پیش فروش برای مدت طولانی‌تر از یکماه داده نمی‌شود، تنها سهمیه تولید یک ماه این خودروساز به فروش رسید و قرار است که فروش‌های دیگری هم تکرار شود.

با اشاره به این‌که در نخستین نوبت پذیرش در ساعت ۹ صبح که سایت به مدت ۵ ثانیه بازگشایی شد، صد‌‌ها کاربر وارد سایت شدند و ۷۵ درصد ظرفیت خودرو‌‌ها در همان ۱۵ دقیقه اول به فروش رسید، بدیهی است که به‌جز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده‌اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرایند فروش داشته باشند.

توحیدی همچنین در ادامه با اشاره به تقاضای بالا برای ثبت‌نام خرید خودروی ۲۰۰۸ نیز گفت: در مورد خودروی ۲۰۰۸ نیز تعداد خودروهای در نظر گرفته شده برای فروش ۱۸ هزار دستگاه بود که در روز اول ۹ هزار دستگاه آن به فروش رسید.. البته وزارت اطلاعات نیز بر روی فروش خودروی ۲۰۰۸ از مگا گزارش گرفت و برخی از ارتباط کدهای ملی ثبت‌نام‌کننده را اعلام کرد. این در حالی است که‌ ای‌پی‌‌ها دسته‌بندی شده و ارتباط آنها را تهیه کرده بودند.

وی ادامه داد: نسبت به روش‌های پیشین فروش خودرو‌‌ها که از طریق نمایندگی‌ها توزیع می‌شد، روش فروش اینترنتی خودرو توانسته ۷۰ تا ۸۰ درصد عدالت را در فرایند فروش برقرار سازد.

در پایان لازم به ذکر است که قسمت اعظمی از هجوم صورت گرفته از سوی کاربرانی بوده که خواهان بهره‌مندی از تفاوت قیمت ۱۰۰ میلیونی محصول بوده‌اند، چرا که در فروش‌های قبلی همین خودرو که تفاوت قیمتی محسوسی وجود نداشت میزان هجوم هرگز به این اندازه نبود. از این رو مصرف‌کنندگان واقعی خودروی مورد نظر را باید در فروش‌های پیشین این محصول جستجو کرد.