اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای کاهش یک درصدی آب

  معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور گفت: کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این رقم در لایحه برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور ۱۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. تفاضل مقدار آب ورودی به سیستم با مقدار […]

 

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور گفت: کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این رقم در لایحه برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور ۱۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

تفاضل مقدار آب ورودی به سیستم با مقدار مصرف واقعی، آب به حساب نیامده یا آب بدون درآمد اطلاق می‌شود.

حمیدرضا تشیعی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: کمبود آب در کشور مسأله‌ای است که مدیریت مصرف آن را اجتناب ناپذیر می‌کند.

به گفته این مقام مسؤول، بارندگی‌های مناسب اخیر و بهبود وضعیت ذخیره آب سد‌‌ها سبب شده است وضعیت آب در برخی استان‌ها همانند همدان و هرمزگان که پیش از این انتظار تنش خشکی در فصل گرما در آن‌‌ها داشتیم، بهبود یابد.

وی یادآور شد: کماکان شرایط تنش آبی در برخی دیگر از استان‌های کشور نظیر کرمان (که با بیلان منفی آبی مواجه است)، اصفهان (که سد زاینده رود وضعیت مناسبی ندارد)، همچنین شهرهای مشهد و بوشهر نامناسب است.

تشیعی راهکار اصلی عبور از این شرایط را مدیریت مصرف دانست و گفت: باید با یک راهکار مناسب به‌ویژه در بخش‌های شرب و کشاورزی نزدیک به ۲۰ درصد مصرف آب را کاهش داد.

وی بیان داشت: این مهم با فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و فعالیت هرچه بیش‌تر همکاران روابط عمومی شرکت‌های آب و فاضلاب برای تغییر رفتار مصرفی مردم و همچنین نصب تجهیزات کاهنده مصرف در منازل و واحدهای تجاری امکان‌پذیر می‌شود.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور به قانونی اشاره کرد که به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و براساس آن شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه دارند نسبت به نصب تجهیزات کاهنده مصرف برای مشترکان به‌ویژه مشترکان پرمصرف اقدام کرده و هزینه آن را به صورت اقساطی دریافت کنند.

به گفته این مقام مسؤول، تحقق مدیریت مصرف با انجام اقدام‌های فنی و در شبکه‌های توزیع، کاهش هدر رفت آب و مدیریت فشار آب امکان‌پذیر می‌شود که نیازمند اعتبارات است.

 

وی تصریح کرد: امروز کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد حداقل به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این رقم در لایحه برنامه ششم توسعه کشور ۶ هزار میلیارد ریال به ازای هر نیم‌درصد کاهش آب بدون درآمد (۱۲ هزار میلیارد ریال برای هر یک درصد کاهش آب بدون درآمد) پیشنهاد شده است.