تناقضات دوسویه حذف مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه ریلی

تناقضات دوسویه حذف مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه ریلی مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. به گزارش «صما» این قانون در صنعت حمل‌ونقل ریلی از اواخر سال ۱۳۹۵ […]

تناقضات دوسویه حذف مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه ریلی

مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

به گزارش «صما» این قانون در صنعت حمل‌ونقل ریلی از اواخر سال ۱۳۹۵ لغو شد. طبق این قانون جدید، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده بودند از پرداخت آن معاف شدند. این موضوع در حالی بیان می‌شود که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از عدم اجرای کامل این معافیت خبر داده و خواستار تمکین سازمان مالیات از قانون برنامه ششم در خصوص مالیات صفر درصدی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی هستند.

حذف مالیات بر ارزش‌افزوده مزیت‌های رقابتی ایجاد می‌کند

در همین راستا معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که براساس بند ب ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی باید با نرخ صفر محاسبه خواهد شد. گفت: که متأسفانه اجرای این بند توسط سازمان مالیات به‌رغم گذشت ۱۵ ماه به‌صورت کامل و جامع اجرایی نمی‌شود. نورا… بیرانوند با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: این موضوع به اصرار شرکت راه‌آهن و بخش خصوصی به‌منظور تقویت اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه و تسریع و تسهیل اجرای طرح‌ها (پروژه‌ها) و افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از خدمات به مجلس ارایه و به شکل قانونی درآمد. وی بابیان این‌که زمانی که موضوعی قانونی می‌شود اجرای آن حکم دستوری دارد، گفت: بنابراین باید سازمان مالیات پاسخگوی اختلال در اجرای این قانون باشد.

بیرانوند گفت: تا امروز مکاتبات مکرری با سازمان مالیات انجام داده‌ایم اما به نتایج خوبی نرسیده‌ایم. وی گفت: حذف مالیات بر ارزش‌افزوده مزیت‌های رقابتی خوبی برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خواهد داشت. این مقام مسؤول در شرکت راه‌آهن بیان‌داشت: با معافیت پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی هزینه تمام‌شده کاهش می‌یابد. معاون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ورود معاونت حقوقی ریاست جمهوری به‌منظور رفع موانع پیش‌ روی اجرای این بند را مؤثر دانست.

تناقض حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بخش ریلی با افزایش هزینه‌ها

همچنین دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در این خصوص با بیان این‌که در حال حاضر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بر بخش ریلی دچار تناقض شده گفت: در سال‌های قبل ۹ درصد از هر چه می‌فروختیم را به‌صورت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پرداختیم که امسال آن را نمی‌پردازیم؛ اما همین رقم بر روی هزینه‌ها اضافه‌شده، یعنی باید همین ۹ درصد را بدهیم تا مایحتاجمان را خریداری کنیم. می‌دانید که ۸۵ تا ۹۰ درصد درآمد شرکت‌ها با هزینه‌های آنها سربه‌سر می‌شوند. بدین معنی که در حال حاضر تقریباً شرکت‌ها به میزان قابل‌توجهی ضرر می‌کنند و این عددی نیست که قابل‌هضم باشد. مجید بابایی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: در سال‌های قبل از تصویب بند ب ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مالیات بر ارزش‌افزوده (معافیت صفر درصدی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی) مالیات ۹ درصدی ارزش‌افزوده روی بلیت‌ها قید می‌شد که در حال حاضر این مورد به دلیل حمایت از بخش مسافر حذف‌شده ما متأسفانه در آن ‌طرف معامله یک شرکت حمل‌ونقلی برای دریافت مایحتاج خود از جمله روغن یا قطعات قطار این ۹ درصد را می‌پردازد. وی گفت: بنابراین به‌وضوح می‌توان دید در این معامله یک تناقض واضح وجود دارد. شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در سال‌های قبل ۹ درصد اضافه بر کرایه به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کردند و برای سایر فعالیت‌های خود اعم از تعمیر و نگهداری، تأمین قطعات یدکی، خدمات فنی باز هم ۹ درصد مالیات به پیمانکاران و فروشندگان می‌دادند. الان ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده حذف‌شده و در ۹ درصد دیگری که باید به پیمانکاران و فروشندگان پرداخت کنند هنوز از طرف سازمان امور مالیاتی جای ابهام دارد. بابایی با بیان این‌که این تناقض به نفع فعال اقتصادی نیست، گفت: با توجه به وضعیت کنونی حمل‌ونقل ریلی کسی که در وسط پروسه مالیاتی قرار می‌گیرد نباید بیش از درآمد هزینه کند. اگر قرار باشد این ۹ درصد را از شرکت‌ها نگیرند ولی ۹ درصد در هزینه‌ها مالیات اعمال شود، عملاً هزینه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند و تمام تعادل هزینه‌های این شرکت‌ها به هم می‌خورد و اگر برای این قضیه چاره‌اندیشی نشود تمام بخش‌های مختلف حمل‌ونقل با مشکل مواجه می‌شوند.