احتکار کاغذهای وارداتی در سوله‌های خارج از تهران

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور مدعی شد احتکار کاغذهای وارداتی در سوله‌های خارج از تهران نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور مدعی شد: برخی وارد‌کنندگان به ‌خارج کردن کاغذ از تهران و احتکار آن در انبارهای غیراستاندارد خارج از این شهر ‌اقدام کرده‌اند. غلامرضا شجاع در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما‌ گفت: برای واردات کاغذ چاپ، بسته‌بندی و تحریر؛ […]

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور مدعی شد

احتکار کاغذهای وارداتی در سوله‌های خارج از تهران

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور مدعی شد: برخی وارد‌کنندگان به ‌خارج کردن کاغذ از تهران و احتکار آن در انبارهای غیراستاندارد خارج از این شهر ‌اقدام کرده‌اند.

غلامرضا شجاع در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما‌ گفت: برای واردات کاغذ چاپ، بسته‌بندی و تحریر؛ دولت، ۲۷۵ میلیون دلار تعیین کرده که ارزش هر یک دلار برای واردکنندگان کاغذ ۳ هزار و ۸۰۰ تومان و حتی کم‌تر بوده است حتی یک نفر هم وجود ندارد که با ارز آزاد کاغذ وارد کرده باشد.

وی افزود: سوم مرداد در جلسه‌ای با حضور معاون ‌اقتصادی وزیر ‌صنعت‌ و تشکل‌های مربوط به کاغذ، سود ۱۵ درصد برای واردکنندگان در نظر گرفته شد که بر این اساس قیمت کاغذ چاپ و تحریر هر کیلو ۵ هزار و ۱۰۰ تومان و کاغذ روزنامه هر کیلو ۴ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد، ضمن این‌که ۴۸ ساعت هم به تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان وقت داده شد که همه موجودی‌های خود را به معاونت اقتصادی وزارت صنعت و انجمن مربوط اعلام کنند و مقرر شد بعد از این مهلت با هر بنگاهی که کاغذی داشته‌‌ و‌ اعلام نکرده باشد برخورد شود ضمن این‌که اجناس موجود نیز در اختیار تعاونی‌های تشکل‌های قانونی قرار خواهد گرفت.

شجاع افزود: از آنجا که واردکنندگان نمی‌خواستند به این تدبیر تن دهند، شبانه کاغذ‌ها را از تهران خارج کردند. یعنی کاغذ‌ها از سه‌شنبه شب و هر شب در هزاران کامیون از تهران خارج و در سوله‌های غیرقانونی و غیراستاندارد مخفی شده است.

وی ادامه‌داد: ‌این افراد مطمئن باشند کاغذ‌ها پیدا می‌شود بنابراین قبل از این‌که قانون به سراغشان برود باید به نرخ مصوب بفروشند.

شجاع در بیان تخلف در فروش کاغذ هم گفت: برای هر بند کاغذ ۱۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد در حالی‌که برخی در بازار آن را ۱۶۰ هزار تومان در حالی به فروش رساندند که واردات را با ارز ۳۸۰۰ تومان انجام داده بودند.

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور گفت: اگر اراده‌ای بر این باشد خیلی راحت می‌توانند با شرکت‌های حمل ‌و نقل مکاتبه کنند، فهرست جابه‌جایی‌های کاغذ شرکت‌های حمل‌ و نقل را به سازمان تعزیرات حکومتی بدهند البته اگر اراده‌ای باشد می‌توانند مثل آب خوردن با کسانی که ارز مردم را دزدیدند برخورد کنند.

وی گفت: کسانی که با ارز ۳۸۰۰ کاغذ وارد کردند اما می‌خواهند با ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش برسانند به جز قاچاقچی با نام دیگری نمی‌شود خطاب کرد.

شجاع ادامه‌داد: فهرست همه کسانی که ارز ۳۸۰۰ تومانی و حتی کم‌تر برای واردات کاغذ دریافت کردند موجود است.

وی با بیان این‌که سود ۱۵ درصد تعیین شده برای واردکنندگان نیز زیاد است، گفت: از واردکنندگان خوشنام دعوت می‌کنم به این بازی خاتمه دهند و جلوی افراد تازه ‌به دوران رسیده را بگیرند اگرچه عده‌ای بوی کباب به مشامشان خورده است اما دولت قول داده با این افراد همانند محتکران زمان جنگ برخورد شود.

شجاع افزود: این‌که شایعه می‌کنند گرانی در خارج بوده دروغ است همه گرانی‌‌ها را ما محاسبه کردیم و قیمت‌ها را در آوردیم و برای این‌که جلوی سوءاستفاده را بگیریم مناسب‌‌ترین قیمت را برای واردکننده و مصرف‌کننده تعیین کردیم از این‌رو وظیفه سازمان حمایت است در این موضوع که به نظر بنده کوتاهی شده برخورد کند.