مانور پرنده‌های برجامی از دیوار بلند تحریم‌ها!

مانور پرنده‌های برجامی از دیوار بلند تحریم‌ها! احتمال ورود ۳ هواپیماهای دیگر در آینده گروه راه و شهرسازی– دیروز ۵ هواپیمای ‌ای.تی.آر که از فرانسه به مقصد ایران حرکت کرده بودند، به سلامت در ایران به زمین نشستند. هواپیماهایی که براساس توافق برجام خریداری شده و حالا در آستانه دور جدید تحریم‌های آمریکا به ناوگان […]

مانور پرنده‌های برجامی از دیوار بلند تحریم‌ها!

احتمال ورود ۳ هواپیماهای دیگر در آینده

گروه راه و شهرسازی– دیروز ۵ هواپیمای ‌ای.تی.آر که از فرانسه به مقصد ایران حرکت کرده بودند، به سلامت در ایران به زمین نشستند. هواپیماهایی که براساس توافق برجام خریداری شده و حالا در آستانه دور جدید تحریم‌های آمریکا به ناوگان هواپیمایی کشور اضافه شدند. آمریکا از امروز تحریم‌های جدیدی بر علیه ایران به مرحله اجرا خواهد گذاشت و این در حالی است که ورود ۵ هواپیمای ‌ای.تی.آر به کشور را می‌توان همراهی کشورهای اروپایی با ایران دانست.

۵ فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای.تی.آر» وارد تهران شد

۵ فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ‌ای.تی.آر (ATR)، دیروز وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

این هواپیما‌ها دیروز صبح در فرودگاه مهرآباد روی زمین نشستند و به این ترتیب تعداد این مدل هواپیماهای تحویل شده به ایران به ۱۳ فروند افزایش یافت که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شده‌اند. فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما برای تحویل این هواپیما‌ها به فرانسه سفر کرده بود؛ این هواپیما‌ها پس از طی مراحل تحویل به ایران، از فرودگاه تولوز فرانسه عازم ایران شده بودند. مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدید‌ترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت یک هزار و ۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.در ۲٫۵ سال گذشته ۸ فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود. ایرباس نیز تاکنون ۳ فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به ۱۶ فروند افزایش یافت.

عملیات تحویل سه هواپیمای باقیمانده‌ ای.تی.آر در دست انجام است

همچنین در ادامه مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: عملیات تحویل ۳ فروند هواپیمای باقی مانده «ای.تی.آر» در دست انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از شرکت سازنده اقدام می‌شود.

فرزانه شرفبافی در آیین تحویل ۵ فروند هواپیمای ‌ای.تی.آر در محل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفت: هر چند امروز (۱۵ مرداد) مهلت ۹۰ روزه اداره خزانه‌داری آمریکا برای قطع تدریجی ارتباط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی با ایران به پایان می‌رسد اما با وجود این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای ‌ای.تی.آر به ایران توانستیم با انجام مذاکره با مقام‌های ایتالیایی و فرانسوی مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده را بگیریم. وی افزود: اتحادیه اروپا با تحویل این هواپیما‌ها نشان داد اگر بخواهد، می‌تواند از شرکت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت کند. شرفبافی اظهارداشت: اکنون در میانه راه هستیم و تداوم همکاری با شرکت ‌ای.تی.آر و ورود هواپیماهایی با برد بلند و متوسط در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

تحویل هواپیما‌ها فقط با ۸ روز تلاش

مدیرعامل هواپیمایی هما خاطرنشان‌کرد: تحویل این هواپیما‌ها در فرصت بسیار کوتاه ۸ روز کاری محقق شد و امروز شاهد فرود آنها در فرودگاه مهرآباد بودیم که این کار به جهانیان ثابت کرد ما می‌توانیم. وی به کلامی از رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «راه نظام جمهوری اسلامی بن بست ندارد» اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی کشور توانستیم به این مهم دست یابیم. مدیرعامل هما اظهارداشت: ورود این هواپیما‌ها منجر به توسعه مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کم‌تر توسعه‌یافته خواهد شد.

پاریس برای تحویل هواپیما به ایران امیدوار است

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل چند فروند هواپیمای ای.تی.آر به ایران، تأکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم. برونو لومر گفت: هفته‌ها است که من مشغول مذاکره با همتای آمریکایی‌ام استیون منوچین هستم و امید دارم در مورد برخی مسایل مربوط به بنگاه‌های تجاری فرانسوی از سوی طرف آمریکایی گشایشی حاصل شود. منظور من از این شرکت‌های فرانسوی به ویژه هواپیماهای حمل و نقل منطقه‌ای (ATR) است که ۸ فروند است و قرار بوده تا پیش از ششم اوت (۱۵ مرداد) به ایران تحویل داده شود.

داوید وارگاس، سخنگوی شرکت هواپیماسازی ای.‌تی.‌آر سال گذشته پس از سقوط هواپیمای قدیمی این شرکت در حوالی یاسوج، در گفت‌و‌گو با یورونیوز گفته بود که شرکت ایران ایر در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۰ فروند از هواپیماهای نسل جدید‌ ای‌تی‌آر را خریداری کرده که ۸ فروند آن تاکنون به این شرکت تحویل داده شده است.

چندی پیش نیز کریستین شرر، مدیر اجرایی شرکت ای.تی.ار در این باره گفت: پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌های تجاری علیه ایران، شرکت ای.تی. آر توافقنامه فروش ۲۰ فروند هواپیما را با تهران منعقد کرد، اما اکنون با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها نمی‌توان هواپیما‌ها را تحویل داد. وی افزود: باید برای این تعداد فروند هواپیما مشتری‌های دیگری پیدا کنیم، اما این موضوع اصلاً کار آسانی نیست.

مدیر اجرایی این شرکت هواپیماسازی افزود: قرار بود ۱۲ فروند را اواخر سال جاری میلادی به ایران تحویل دهیم. در مجموع ما برای سال ۲۰۱۸ قرارداد ساخت و تحویل ۸۰فروند هواپیما را منعقد کرده‌ایم و سهم ایران رقم بزرگی است. البته این کشور تمایل خود را برای تحویل گرفتن هواپیما‌ها اعلام کرده است، اما از آنجا که شرکت‌های بزرگ ایرباس و لئوناردو سهامدار عمده ما هستند، نمی‌توانیم موقعیت شرکت خود را به خطر اندازیم.

در پی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای ۲۰۱۵، برخی شرکت‌های اروپایی، اعلام کرده‌اند از بازار ایران خارج خواهند شد.

تحویل هواپیما‌ها، گام مثبت اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش است

وزیر راه و شهرسازی، تحویل ۵ فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای تی آر» که صبح دیروز وارد تهران شد را نشانه‌ای از تدبیر، گفت‌وگوی سازنده با جهان و اقدامی مثبت از سوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش برشمرد. در مراسم تحویل این هواپیما‌ها در محل آشیانه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ابراز امیدواری کرد، در این شرایط سخت بتوان با همفکری و همکاری با سایر قدرت‌های جهانی همچون چین، روسیه، اتحادیه اروپا و همچنین هند، ترکیه و کشورهای همسایه بتوان ایران را از این شرایط سخت نجات داد. وی اضافه کرد: امروز دنیا با پدیده جدید و شخصی با فرهنگ قماربازی همچون دونالد ترامپ روبه‌روست که هر روز جهان را با فضای جدیدی مواجه و عدم قطعیت بسیار شدیدی را بر دنیا تحمیل کرده است. وی خاطرنشان ساخت: بسیار مهم است که در این شرایط چگونه عمل کنیم و به چه صورت، آینده‌ای پر از امید را فراروی مردم ایران قرار دهیم تا به حرکت‌های آمریکا مبتلا نشویم. آخوندی ادامه داد: از ابتدا بر این اعتقاد بودم که باید بدون تلف کردن زمان، همراه با سایر کشورهای متعهد به برجام از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کنیم تا در بلاتکلیفی قرار نگیریم. وزیر راه و شهرسازی تأکیدکرد: امروز ثابت شد که باید این کار را زودتر انجام می‌دادیم؛ همه آنهایی که فضا را بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام گل‌آلود کرده و تنش ایجاد کردند باید پاسخگو باشند.

آخوندی اضافه‌کرد: همان‌هایی که بیش‌ترین همراهی را در عمل از روی ناآگاهی یا برای منافع خود با اقدام یک‌جانبه آمریکا انجام دادند و به فضای عدم قطعیت و ناآگاهی بیش‌تر دامن زدند امروز پوستین وارونه به تن کرده و مدعی‌ هستند.

تأمین مالی خرید هواپیما‌ها با فاینانس

آخوندی خاطرنشان‌کرد: هزینه خرید این هواپیما‌ها از محل فاینانس تأمین شده و باید پول آنها بازگردانده شود؛ براین اساس از مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) می‌خواهیم همه تخصیص صندلی‌ها براساس برنامه اقتصادی و بازرگانی و ایفای تعهداتشان در قبال بانک‌ها باشد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد، حرکت امروز مقدمه‌ای برای شکل‌گیری همای منطقه‌ای با هدف توسعه مناطق مختلف ایران باشد.