فرش قرمز صنعت برق برای تزریق ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه

بازنشستگی ۷هزار مگاوات نیروگاه فرسوده فرش قرمز صنعت برق برای تزریق ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گروه انرژی- درحالی که کشور روزهای بحرانی در صنعت برق را پشت سر می‌گذارد، مدیران و دست‌اندرکاران برآن شده‌اند تا با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی بتوانند از موانع مالی و سرمایه‌گذاری در تولید عبور کنند. بدین‌ترتیب با بستر‌سازی مناسب […]

بازنشستگی ۷هزار مگاوات نیروگاه فرسوده

فرش قرمز صنعت برق برای تزریق ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه

گروه انرژی- درحالی که کشور روزهای بحرانی در صنعت برق را پشت سر می‌گذارد، مدیران و دست‌اندرکاران برآن شده‌اند تا با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی بتوانند از موانع مالی و سرمایه‌گذاری در تولید عبور کنند. بدین‌ترتیب با بستر‌سازی مناسب از یک‌سو برای آینده این صنعت چشم‌اندازی مطمئن بدون کاهش در عرضه برق به بازار مصرف ترسیم کنند و از سوی دیگر با به‌کارگیری پتانسیل‌های خاموش در صنعت برق از جمله انرژی‌های تجدید‌پذیر بتوانند مسیری تازه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا مقرر شده است تا پیک سال آینده ۵ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار بهره‌برداری شود پر واضح است برای این امر نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این امر رقمی نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. با توجه به روند نوسازی نیروگاه‌های مورد نیاز باید ۳ هزار میلیارد تومان از این رقم صرف تعمیرات شود؛ ورود نیروگاه‌های جدید برای افزایش راندمان تولیدی هم شامل واحدهای حرارتی می‌شود و هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر.

جایگزینی نیروگاه‌ها تا سال ۱۴۰۰

احداث نیروگاه‌های تازه نفس مستلزم از دور خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده است. طرح از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده از سال ۹۵ بنا به تأکید وزیر نیروی وقت به اجرا درآمد، اما این فرآیند را نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه اجرایی کرد به‌گونه‌ای که برای از رده خارج کردن یک نیروگاه فرسوده نیاز به احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی است.

هم‌اکنون راندمان نیروگاه‌ها ۳۸ درصد است و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۴۰ درصد برسد. با این تفاسیر باید تا سال ۱۴۰۰ حدود ۷ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده از مدار خارج شود. بنابراین برای جایگزینی این تعداد نیروگاه نیاز به تزریق سرمایه هنگفتی برای به حر کت درآوردن چرخ‌های صنعت نیروگاه‌سازی است این امر مستلزم جذاب کردن قراردادهای برقی و ارایه تضامین لازم برای نیروگاه داران است.

افزایش ۶ درصدی تولید در نیروگاه‌های حرارتی

محسن طرزطلب با بیان این‌که در حال حاضر وضعیت نیروگاه‌های حرارتی کشور قابل قبول است، به ایسنا اظهارکرد: در حال حاضر تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته که این مسأله شرایط را برای گذر از پیک تابستان آسان‌تر کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های صنعت برق برای گذر از پیک سال آینده عنوان‌کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای این مسأله صورت گرفته است و در بحث نیروگاه‌های حرارتی افزایش توان نیروگاه‌ها را در دستور کار قرارداده‌ایم اما باید گفت که این مسأله نیاز شدیدی به تأمین منابع دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با توجه به اقدامات صورت گرفته و برآوردهای انجام شده، برای ایجاد ۵هزار مگاوات نیروگاه جدید به میلیارد‌ها تومان سرمایه نیاز داریم که اگر تأمین مالی صورت گیرد، می‌توانیم سال آینده را با رعایت مدیریت مصرف بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

طرزطلب با اشاره به اهمیت بحث تعمیرات نیروگاه‌ها نیز گفت: بعد از پایان پیک باید تعمیرات نیروگاه‌ را نیز در دستور کار قرار دهیم علاوه بر این باید به مسأله خرید از خارج و موارد دیگر در تجهیز نیروگاه‌ها نیز توجه کرد.

جلوگیری از انتشار ۳ هزار و ۶۰۰ تن گاز گلخانه

در این بین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی می‌تواند نقش مهمی را در سبد انرژی کشور ایفا کنند و کمک مؤثری در تأمین برق بازار داخلی داشته باشند. اگر تمام عوامل دست به دست هم دهند می‌توان امید داشت برای سال آینده نه تنها بحرانی برای تولید و مصرف برق وجود نخواهد داشت بلکه پروسه صادرات نیز به درستی انجام می‌شود.

مجری طرح توربین بادی دو مگاواتی ملی از آزمایش نمونه نخست این توربین در شهرستان ابهر خبر داد و گفت: این توربین می‌تواند برق مورد نیاز دو هزار و ۴۰۰ مشترک خانگی را تأمین کند.

عباس بحری، مجری طرح توربین بادی دو مگاواتی ملی در پژوهشگاه نیرو درباره طراحی و ساخت این توربین ملی به وزارت نیرو گفت: هدف از اجرای این طرح طرح، ایجاد، استقرار و توسعه فناوری توربین‌‌های بادی با ظرفیت نیروگاهی کشور است، به نحوی که بتوان با بومی‌‌سازی فناوری طراحی و ساخت توربین و اجزای آن، بخش اعظم زنجیره ارزش را در کشور حفظ کرد.

بحری با اشاره به این‌که ۷۰ درصد تجهیزات این توربین قابلیت ساخت در داخل کشور را داراست، اضافه‌کرد: در صورت وجود تقاضا و تیراژ مناسب تولید، این نسبت قابل افزایش خواهد بود.

گفتنی است این توربین سالانه از انتشار ۳ هزار و ۶۰۰ تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری خواهد کرد و معادل کاشت ۳۶ هکتار جنگل است و مهم‌تر این‌که می‌تواند برق مصرفی دو هزار و ۴۰۰ مشترک خانگی را تأمین کند.