خرید فیلتر دوده یا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی؟ هماکنون آمارهای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران حکایت از آن دارد که روزانه ۴٫۵ میلیون مسافر جابهجا میشوند که از این رقم سهم اتوبوسهای تندرو ۲٫۵ میلیون نفر و سهم اتوبوسهای بخش خصوصی نیز روزانه دو میلیون نفر است. به گزارش سیناپرس، میتوان گفت که بعد از شبکه […]
خرید فیلتر دوده یا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی؟
هماکنون آمارهای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران حکایت از آن دارد که روزانه ۴٫۵ میلیون مسافر جابهجا میشوند که از این رقم سهم اتوبوسهای تندرو ۲٫۵ میلیون نفر و سهم اتوبوسهای بخش خصوصی نیز روزانه دو میلیون نفر است.
به گزارش سیناپرس، میتوان گفت که بعد از شبکه حمل و نقلی مترو، ناوگان اتوبوسرانی بیشترین حجم جابهجایی مسافر را برعهده دارد. با توجه به گستردگی خدماترسانی ناوگان اتوبوسرانی اما در دوره جدید مدیریت شهری تهران به ویژه در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به جای اینکه برنامهریزی اصولی در زمینه نوسازی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران باشند، بیشتر به دنبال استفاده از ارز دولتی برای خرید فیلترهای جذب دوده هستند.
تاکنون به صورت پایلوت ۵۰ فیلتر جذب دوده روی اتوبوسهای شهر تهران نصب شده است و آنطور که پورسید آقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران عنوان کرده قرار است تا روی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس BRT نیز این فیلترها را نصب کنند اما نوسانات ارزی باعث شده تا قیمت تمام شده این تجهیزات برای شهرداری تهران گران تمام شود.
تا قبل از شروع نوسانات ارزی قیمت تمام شده یک فیلتر جذب دوده برای شهرداری تهران ۶۰ میلیون تومان آب میخورد و اکنون با افزایش قیمت دلار این هزینه به مراتب بالاتر رفته است.
آنطور که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران میگوید؛ ۳۰۰۰ دستگاه خودرو دیزلی در شبکه اتوبوسرانی تهران فعال است که مجموعاً مسبب انتشار ۱۱ درصد از ذرات معلق هستند.
فرسودگی بیش از ۷۰درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان ۱۴۰۰
مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اینکه هماکنون ۱۶هزار اتوبوس فرسوده و ۱۱۰هزار تاکسی فرسوده در کل کشور داریم، گفت: پیشبینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹هزار اتوبوس فرسوده داشته باشیم. یعنی در حال حاضر ۲۴هزار اتوبوس داریم که تا آخر ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد آن به سن فرسودگی میرسند. البته در طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پیشبینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد اتوبوس فرسوده نیز نوسازی شوند.
به گفته وی، شهرداریها موظفند براساس اعتباراتی که شورای شهر اختصاص میدهد اقدامات لازم را انجام دهند اما متأسفانه در بعضی شهرها اولویت با حملونقل عمومی نیست و بیشتر به زیرساختها یا ساخت معابر و تقاطعها توجه میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که طرح نصب فیلتر دوده بر اتوبوسها در چه مرحلهای قرار دارد، اظهارکرد: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسها در دستور کار دولت است و ما نیز به عنوان دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا نیز شرکت کردیم و پیگیر آن هستیم اما در خصوص روش اجرایی آن اختلافاتی وجود دارد. از طرفی شهرداری تهران ۳سال پیش نصب فیلتر دوده را آغاز کرده است که در حال پایش نتایج آن هستیم. زیرا استفاده از فیلتر دوده بدون بهرهگیری از سامانه پایشی فایده ندارد و وقتی فیلتری بر روی اتوبوس نصب میشود باید مرتباً دمای موتور اتوبوس بررسی شود تا آسیبی به موتور نرسد. به همین سبب قصد داریم نتایج اقدامات شهرداری را بررسی کنیم تا مشکلات را استخراج کرده و هزینهها را کاهش دهیم.
بهانهتراشی وزارت کشور برای اجرای قانون نصب فیلتر دوده
وحید حسینی، دبیر کار گروه آلودگی هوا در این زمینه اظهارکرد: براساس مصوبه سال ۹۳ هیأت وزیران کلیه اتوبوسهای عمومی کلان شهرها باید به فیلتر دوده مجهز شوند اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است. برخی معتقدند که باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوسها را مدنظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی کلیه اتوبوسها دور از ذهن به نظر میرسد بنابراین اگر اتوبوسها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیطزیست به هیچ وجه اجازه تردد به آنها نخواهد داد.
مدیرعامل شرک کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که در شرایط حاضر علاوه بر ۸ کلانشهر در ۱۶۰ جایگاه دیگر سوخت دیزل یورو ۴ تولید میشود، اظهارکرد: دستیابی به این امر بسیار دشوار بود و بهطور قطع برای وزارت نفت مشکلاتی ایجاد کرد چون براساس این طرح باید سوخت دیزل از طریق کامیون به مناطق مختلف کشور منتقل شود. نکته مثبت آن است که در شرایط حاضر کلیه خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده به سوخت با کیفیت دسترسی دارند.
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یا خرید فیلتر جذب دوده؟
محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شهرداری به شدت با مشکل نقدینگی روبهروست به همین دلیل اگر قرار است تا هزینه هنگفتی را صرف خرید فیلتر جدب دوده کنیم، اما نتوانیم در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران قدمی برداریم، به هیچ عنوان کار به صرفه و عاقلانهای نخواهد بود.
وی افزود: این موضوع در حال حاضر محل مناقشه بین شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است. این در حالی است که تاکنون نیز رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران چندین مکاتبه با شهرداری تهران در این رابطه داشته و از وی خواسته تا جمع بندی این موضوع از سوی کارشناسان کمیسیون حمل و نقل شورا موضوع خرید فیلترهای جذب دوده مسکوت بماند.
وی بیان کرد: اما هنوز پیگیریهای وزارت کشور جهت اجرایی کردن این مصوبه نیز به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که اگر شهرداری تهران برنامهای با هدف نوسازی ناوگان اتوبوسهای فرسوده نداشته باشد؛ هیچ اتفاقی در این زمینه روی نخواهد داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.