به مناسبت روز ارزشمند خبرنگار آنچه که مدیران از یک مصاحبه باید بدانند سیدفرزادهاشمی * سؤالاتی که انتظار دارید خبرنگاران در طول مصاحبه از شما بپرسند. اگر با سردبیر یک روزنامه، مجله یا خبرنگار تلویزیون قرار مصاحبه دارید، هرگز تصور نکنید نیازی به آماده شدن نیست. در بعضی موارد، زمانی که خبرنگار قرار ملاقاتی مشخص […]
به مناسبت روز ارزشمند خبرنگار
آنچه که مدیران از یک مصاحبه باید بدانند
سیدفرزادهاشمی *
سؤالاتی که انتظار دارید خبرنگاران در طول مصاحبه از شما بپرسند.
اگر با سردبیر یک روزنامه، مجله یا خبرنگار تلویزیون قرار مصاحبه دارید، هرگز تصور نکنید نیازی به آماده شدن نیست. در بعضی موارد، زمانی که خبرنگار قرار ملاقاتی مشخص میکند تا شما را شخصاً ببیند، ممکن است چندین روز برای آماده شدن فرصت داشته باشید. اما ممکن است زمانی با شما تماس بگیرد که شما انتظارش را ندارید و او نیز به نظرات شما برای خبری که در روزهای آتی در روزنامه چاپ میشود یا برنامه خبری تلویزیونی همان شب نیاز داشته باشد.
اطلاع نداشتن از نوع سؤالاتی که گزارشگر از شما خواهد پرسید یا آماده نبودن برای پرسشهای مشکلی که از سوی دیگر با آن مواجه میشوید، باعث ایجاد خستگی و ناراحتی در شما میشود و ممکن است پاسخی به سؤالات دهید که به نظر رسد عصبانی، سردرگم یا در حالتی تدافعی هستید. در این جا نوع سؤالاتی که انتظار میرود از شما پرسیده شود و نکاتی در مورد چگونگی پاسخ به آنها آمده است.
نام، مقام و منصب، شماره گرید سازمانی، میزان کسب سود، میزانضرر، مأموریت و چشمانداز سازمانی و…
در ابتدای مصاحبه، با توجه به نوع خبر، گزارشگر خواستار اطلاعات اولیه در مورد شما میشود. با مطرح شدن سؤالات آسان، شما آماده پاسخگویی به پرسشهای سختتر در طول مصاحبه میشوید. ابزار رسانهای تهیه کنید که لیستی یک صفحهای در مورد حرفه شما، تاریخچه مؤسسه شما یک برگه ساده حاوی سؤالاتی که غالباً پرسیده میشوند یا مطلبی در مورد تشکیلات شما، آماده کند. با انجام این کار، شما زمان زیادی را به نفع خبرنگار ذخیره کردهاید. اگر شما این اطلاعات را در وبسایت دارید، آدرس خود را به خبرنگار بدهید.
«یادتان باشد: خبرنگار با علاقه و اطمینان از گفتههای شما خبر تهیه میکند.»
شما میتوانید ۲۰ دقیقه یا نیمساعت از ساعت کار اداری خود را به او اختصاص دهید، حتی در صورت بیزیان بودن مصاحبه، مانعی برای انجام مصاحبه در حین صرف ناهار وجود ندارد.
نمونهای از سؤالات خبرنگاران:
منبع درآمد سالیانه شما چیست؟ آیا این منبع از ۳سال پیش تاکنون تغییری کرده است؟
بسیاری از افراد هنگام مطرح شدن چنین پرسشهایی از سوی خبرنگار، آشفته میشوند. اگر شرکت شما، یک شرکت سهامی عام است، دلیلی وجود ندارد که اطلاعات مورد نظر را آماده نکنید. اگر شرکت خصوص است یا اگر مؤسسه شما کوچک است، تنها در صورت توانایی، به سؤالات پاسخ دهید.
این کار به خبرنگار کمک میکند تا فعالیت کنونی شرکت شما را با ۳سال گذشته مقایسه کند. اگر نمیتوانید این شباهتها را، به دلایل رقابتی، آشکار سازید، حداقل حدود آن را مثلا بین ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان در اختیارشان بگذارید.
بدترین اشتباه مربوط به شغل تان که تاکنون مرتکب شدهاید و از آن پند گرفتهاید چیست؟
دستپاچه نشوید. هر شخص یک اشتباه بزرگ کاری مرتکب شده است. منتظر چنین پرسشی باشید و خود را آماده پاسخگویی به آن کنید. رسانهها دوست دارند به بینندگان و در جهت اجتناب از انجام اشتباه دیگران یاری برسانند. بهتر است به جای این که تنها اشتباه بزرگ خود را ذکر کنید، توضیح دهید که چگونه دیگران میتوانند از انجام دوباره آن جلوگیری کنند.
اگر پیش از مصاحبه متوجه شدید که خبرنگار ذهنیتهای غلطی درباره شما یا سازمانتان دارد، حتماً ترتیب ضبط مصاحبه را بدهید.
« لطفاً با خبرنگاران صادق باشید.»
خود را برای مصاحبه آماده کنید. ۳یا ۴ نکته مهمی را که میخواهید در طول مصاحبه به طرح و توضیح آنها بپردازید، انتخاب کنید و چندین بار تمرین کنید تا به راحتی قادر به بیان آنها باشید.
اطلاعات و ابزارهای اطلاعرسانی را برای ارایه به خبرنگار فراهم کنید: مانند خبرنامهها، کلیپهای خبری که در گذشته درباره شرکت تهیه کردهاید، کیتهای رسانهای و سایر چیزهایی که برای خبرنگار مفید است.
در زمان مصاحبه
آرام و شمرده سخن بگویید و از جملات کوتاه استفاده کنید تا خبرنگاران بتوانند به درستی جملات شما را یادداشت کنند. از آنها بپرسید که آیا مایلند دوباره جملات خود را تکرار کنید. خبرنگاران از این عمل شما قدردانی میکنند.
از خبرنگار بخواهید که مطالب را بازنگری کند (این کار را میتوانید در طول مصاحبه و یا پیش از انتشار انجام دهید) زیرا اکثر اختلافات درباره نقلقولهای غلط است تا موارد دیگر. بازنگری مطالب، این حسن را برای شما دارد که اگر خبرنگار یک یا دو کلمه از سخن شما را جا انداخته باشد و به این ترتیب معنی سخن شما تغییر کرده باشد، میتوانید به تصحیح آن اقدام کنید. اما به خاطر داشته باشید که اگر از کلمه یا جملهای که ادا کردهاید خوش تان نمیآید، حق تغییر آن را ندارید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید پیش از مصاحبه به «تمرین» بپردازید تا بدانید چه میخواهید بگویید و چگونه میخواهید آن را بیان کنید.
از خبرنگار بخواهید که «حقایق» متن را بازنگری و بررسی کند. شما و خبرنگار میتوانید با همکاری هم این کار را انجام دهید. منظور از حقایق موارد ی مانند تعداد کارمندان، سال تأسیس شرکت و سازمان، عناوین و اسامی و… است. یک کیت رسانهای تهیه و آماده کنید. این کیت میتواند شامل اطلاعات مربوط به سوابق شرکت، سازمان، بیوگرافی مدیران و صاحبان مقالاتی که توسط شما درباره شما نوشته شدهاند، بیانیههای مطبوعاتی، زمینههای تبلیغاتی یا بازاریابی و عکسهای مربوط به شرکت و یا سازمان متبوع تان باشد.
پس از مصاحبه
در صورتی که خطاهایی در متن وجود داشت، با واحد خبری مربوطه تماس بگیرید و از آنها درخواست تصحیح مطالب را بکنید.
اگر مواجه با خطاهای بزرگی شدید نامهای به سردبیر آن رسانه بنویسید و از او بخواهید که سخن منتشر شده را با سخن ضبط شده شما تطبیق دهد.
این اطمینان وجود دارد که اصحاب رسانه، سردبیران و خبرنگاران با اشتیاق مطالب شما را پذیرا بوده و بهدرستی آن را به سمع و نظر مخاطبان خود برسانند.
رسالتی که بر دوش این عزیزان قرا دارد و با افتخار به اجرای صحیح این رسالت اهتمام میورزند.
سیدفرزادهاشمی
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.