سود بالای بانکی =افزایش ترک تشریفات  به سود چینی ها

     تحقق و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در بخش صنایع ریلی از برنامه‌های جدی ما خواهد بود. زیرا به توان فنی و تولیدی داخلی به شدت اعتقاد داریم و به جرأت می‌توانم بگویم دست‌کم در بخش سرعت‌های زیر ۲۰۰ کیلومتر، توان لازم برای ساخت واگن و قطار در داخل کشور وجود دارد که می‌توان […]

 

 

 تحقق و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در بخش صنایع ریلی از برنامه‌های جدی ما خواهد بود. زیرا به توان فنی و تولیدی داخلی به شدت اعتقاد داریم و به جرأت می‌توانم بگویم دست‌کم در بخش سرعت‌های زیر ۲۰۰ کیلومتر، توان لازم برای ساخت واگن و قطار در داخل کشور وجود دارد که می‌توان آن را به کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و حتی هند صادر کرد. البته در برخی بخش‌ها دچار مشکلاتی هستیم که با علاقه و استقبالی که برندهای خارجی از خود نشان می‌دهند، می‌توانیم امکان شراکت شرکت‌های خارجی را با برندهای داخلی فراهم کنیم؛ زیرا آنان از بازار ایران و منطقه، در کنار قیمت پایین دستمزد نیروی کار و انرژی ارزان به عنوان مزیت‌های بازار ایران به خوبی مطلع هستند.

در نمایشگاه چهارم ۱۷۰ شرکت داخلی به همراه ۱۱۰ شرکت خارجی حضور یافته‌اند که عملاً شرکت‌های خارجی نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است و در این میان شاهد ۳ برند بزرگ جهان ریلی یعنی زیمنس، آلستون و بمباردین در کنار بقیه برندهای غربی و شرقی از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، سوئد، انگلیس، اوکراین، فنلاند، کره، ژاپن، چین، روسیه، صربستان، رومانی، آذربایجان، هند، عمان، امارات، ترکیه و… هستیم. لذا می‌توان ادعا کرد نمایشگاه ریلی امسال شبیه نمایشگاه نفت برگزار خواهد شد.

رامین شاهی – در شماره روز یکشنبه قسمت اول گفت‌وگو با محمد حسین قنبری، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران به چاپ رسید. در این شماره ادامه این مصاحبه، در خصوص صنعت ریلی کشور و برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع تجهیزات و خدمات وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش روی شماست.

** چرایی بالا بودن آمار ترک تشریفات در واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های ریلی را توضیح دهید.

•   اجازه دهید مثالی بزنم؛ به جز مترو تهران که مدل خاصی را در ساخت مترو خود دنبال کرد در بقیه شهرهای تهران شاهد برگزاری مناقصه بودیم. لیکن پیمانکاران داخلی علی‌رغم دریافت پیش‌پرداخت‌های خود از تکمیل طرح عاجز بودند، لذا در آن شهر‌ها دولت مجبور شد از مشارکت پیمانکاران چینی استفاده کند زیرا آن‌ها با اعتبار قرارداد خود ضمن دریافت پیش پرداخت اجرای طرح به صورت گشایش ال‌سی، می‌توانند از بانک‌های خود در چین اعتباراتی با نرخ بهره صفر درصد دریافت و پروژه را تکمیل کنند. مشکلی که متأسفانه در بانک‌های داخلی کشورمان به دلیل نرخ بالای سود وام‌ها حل نشده باقی مانده است. به راستی در کدام صنعت، بالای ۳۵ درصد سود وجود دارد تا اولاً شرکتی بتواند وام‌های خود را پس داده و دوماً سود هم بکند؟

** در این نمایشگاه چه میزان پروژه نیمه‌تمام ارایه می‌شود؟

*باید گفت در مجموع در بخش صنایع ریلی کشور حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام بین شهری و ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش مترو درون شهری وجود دارد که در برنامه ششم به آن توجه شده است و عموماً طرح‌ها نیمه‌تمام هستند.

**چند شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند؟

* در نمایشگاه چهارم ۱۷۰ شرکت داخلی به همراه ۱۱۰ شرکت خارجی حضور یافته‌اند که عملاً شرکت‌های خارجی نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است و در این میان شاهد ۳ برند بزرگ جهان ریلی یعنی زیمنس، آلستون و بمباردین در کنار بقیه برندهای غربی و شرقی از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، سوئد، انگلیس، اوکراین، فنلاند، کره، ژاپن، چین، روسیه، صربستان، رومانی، آذربایجان، هند، عمان، امارات، ترکیه و… هستیم. لذا می‌توان ادعا کرد نمایشگاه ریلی امسال شبیه نمایشگاه نفت برگزار خواهد شد.

**از آمریکا هم شرکتی حاضر شده است؟

*عموماً بخش قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ اروپایی حاضر در نمایشگاه متعلق به شرکت‌های آمریکایی است.

**اهدافتان در نمایشگاه چهارم در بخش تحقق اقتصاد مقاومتی را با توجه به فضای پسابرجام توضیح دهید.

تحقق و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در بخش صنایع ریلی از برنامه‌های جدی ما خواهد بود. زیرا به توان فنی و تولیدی داخلی به شدت اعتقاد داریم و به جرأت می‌توانم بگویم دست‌کم در بخش سرعت‌های زیر ۲۰۰ کیلومتر، توان لازم برای ساخت واگن و قطار در داخل کشور وجود دارد که می‌توان آن را به کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و حتی هند صادر کرد. البته در برخی بخش‌ها دچار مشکلاتی هستیم که با علاقه و استقبالی که برندهای خارجی از خود نشان می‌دهند، می‌توانیم امکان شراکت شرکت‌های خارجی را با برندهای داخلی فراهم کنیم؛ زیرا آنان از بازار ایران و منطقه، در کنار قیمت پایین دستمزد نیروی کار و انرژی ارزان به عنوان مزیت‌های بازار ایران به خوبی مطلع هستند.

**لطفاً در خصوص شائبه وجود مشکلات کیفی در ریل‌های تولیدی داخلی توضیح دهید.

 

*اولاً شرکتی در اصفهان در حال ارتقای کیفیت ریل‌های ساخت داخل است و ماشین‌آلات لازم آن را خریداری و نصب کرده است. دوماً مشکل اصلی در عدم حمایت برخی مدیران دولتی جهت خرید از داخل است، زیرا علی‌رغم وجود توان خوب داخلی، این مدیران تمایل به خرید از داخل نداشته و قراردادهای خود را با خارجی‌ها منعقد می‌کنند. در حالی که بنده شخصاً برندی از چین را بررسی کرده و دیدم این شرکت فقط با انعقاد یک قرارداد ساخت واگن با ایران بدون سابقه چندانی تبدیل به واگن‌ساز شده است! لذا مستقیم بگویم این نوع حرکت‌های غیرمسؤولانه از سوی همان مدیرهای میانی، موجب عدم رشد تولید داخل و حتی ایجاد فساد و بریز و بپاش در خریدهای خارجی شد.