«آرای مردم باید از روی آگاهی باشد و نه صرفاً حضور در انتخابات و تکرار یک عادت.» این بخشی از صحبتهای هوشمند سفیدی درباره نقش مطبوعات و رسانهها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان در اسفند ماه سال جاری است. به گزارش ایسنا، این استاد ارتباطات اظهار کرد: امروز مطبوعات و […]
«آرای مردم باید از روی آگاهی باشد و نه صرفاً حضور در انتخابات و تکرار یک عادت.»
این بخشی از صحبتهای هوشمند سفیدی درباره نقش مطبوعات و رسانهها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان در اسفند ماه سال جاری است.
به گزارش ایسنا، این استاد ارتباطات اظهار کرد: امروز مطبوعات و شبکههای اجتماعی باید افکار و جریانهای مختلف را به مردم انتقال دهند و فضای انتخاباتی را رقابتی کنند؛ اگر مطبوعات و رسانهها نباشند اصلاً مشارکت حداکثری صورت نمیگیرد. مطبوعات باید بتوانند آزادانه بنویسند و دیدگاههای مختلف را مطرح کنند تا مردم احساس کنند با رأیشان میتوانند تأثیرگذار باشند.
او با تأکید بر لزوم رأی آگاهانه در انتخابات خاطرنشان کرد: آرای مردم باید از روی آگاهی باشد و نه صرفاً حضور در انتخابات و تکرار یک عادت؛ مردم باید بدانند که به چه کسی رأی میدهند، آن فرد صاحب چه نوع اندیشهای است و چه کارهایی میخواهد انجام دهد که رسانهها در این زمینه نقش اصلی را بر عهده دارند. باید یک سیاست رسانهای تحت عنوان «محرومیتزدایی رسانهای» داشته باشیم که این موضوع صرفاً شامل انتخابات نمیشود؛ در خیلی مسایل دیگر هم مثل توسعه نیازمند آگاهی اجتماعی هستیم.
سفیدی درباره اعتقاد برخی از اهالی رسانه مبنی بر اینکه با پیشرفت شبکههای اجتماعی عمر خبرگزاریها و مطبوعات کوتاهتر خواهد شد، با تأکید بر اینکه رسانههای قدیمی و جدید مکمل هم هستند، گفت: کسانی که شبکههای اجتماعی را شبانهروز دنبال میکنند، در عین حال رسانههایی مثل مطبوعات و خبرگزاریها را هم دنبال میکنند؛ هر کدام از این رسانهها ویژگیها مخصوص به خودشان را دارند و همدیگر را تکمیل میکنند؛ برای نمونه شبکههای اجتماعی بیشتر در اطلاعرسانیهای سریع و کوتاه کاربرد دارند و صرفاً فضایی تعاملی را برای مخاطبان فراهم میکنند ولی مطبوعات و خبرگزاریها فراتر از اطلاعرسانی، تحلیل ارایه میدهند.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه در کشور محدودیت رسانهای داریم، در همین زمینه متذکر شد: باید این نکته را در نظر گرفت که آحاد جامعه ما به رسانههای مجازی دسترسی ندارند؛ میزان دسترسی به اطلاعات بین افرادی که در تهران و در روستاها زندگی میکنند، قابل قیاس نیست. ما در کشورمان شاهد یک نوع محدودیت رسانهای هستیم. بسیاری به اینترنت و شبکههای اجتماعی دسترسی ندارند و همین موضوع نقش مطبوعات را در کشور پر رنگتر میکند؛ هیچکس و هیچ نهادی نمیتواند تا این اندازه اطلاعات و آگاهی را به صورت مستمر و در سطح وسیعی در اختیار مردم قرار دهد.
او با بیان اینکه در حال حاضر مطبوعات در کشور حرف اول را میزنند، افزود: البته مردم هم مطبوعاتی را میخواهند که به قوه اندیشه آنها احترام بگذارد و گزارش و مطالب تحلیلی ارایه دهد؛ البته اخبار و گزارشات تحلیلی در مطبوعات ما کم بوده ولی این روزها یک مقدار رو به رشد است و باید بهتر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.